اخذ مالیات از تبلیغ دهندگان ایرانی بر بستر گوگل

به گزارش پیوست، طبق پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس اشخاص حقیقی و حقوقی که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغی گوگل انجام می‌دهند موظف خواهند شد تا معادل ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی به این شرکت را نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند.

در صورت تصویب پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها از سوی نمایندگان مجلس و در نهایت تصویب شورای نگهبان، عملا تمامی تبلیغ‌‌دهندگان ایرانی که تبلیغ کالا و خدمات خود را بر بستر گوگل انجام می‌دهند باید ۵۰ درصد ملبغ پرداختی به گوگل را به خزانه‌داری کشور بپردازند.

این پیشنهاد به‌صورت اصلاحیه‌ای برای بند الحاقی تبصره ۱۵ مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ مبنی بر «اخذ عوارض از خدمات دیجیتالی» از سوی مرکز پژوهش های مجلس ارائه شده است. کمیسیون تلفیق بودجه در اصلاحیه خود روی تبصره ۱۵ لایحه بودجه بندی را اضافه کرده بود که طبق آن اپراتورهای ارائه دهندگان خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ۱۰ ریال از استفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

حال مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده تا علاوه بر اخذ عوارض یا مالیات از ارائه دهندگان خدمات مخابراتی به ازای ارسال پیامک از تبلیغ‌دهندگان بر بستر گوگل نیز مالیات دریافت شود. در پیشنهاد ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس تمایز آشکاری میان تبلیغ دهنده و شرکت واسط گیرنده تبلیغ قائل نشده است؛ اما گمان می‌رود با توجه به ذکر عبارت افراد حقیقی یا حقوقی در متن پیشنهادی عملا تمامی افراد یا شرکت‌هایی که مستقیما خود از سرویس تبلیغاتی گوگل استفاده می‌کنند یا با کمک یک واسط از این خدمات استفاده می‌کنند باید ۵۰ درصد مبلغ را پرداخت کنند.

برای اجرایی شدن این طرح نیز وزارت ارتباطات باید شرکت‌هایی که از تبلیغات این بسترهای همچون گوگل استفاده می‌کنند را شناسایی و آنان را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.

در نهایت مقرر شده تا در آمد حاصل از این بخش ۲ هزار میلیارد ریال جهت انجام امور معلولان و کودکان خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد.

طبق این گزارش یکی از مصادیق تبلیغ در فضای مجازی تبلیغ در جویشگرهای اینترنتی است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس انحصار جستجوی اینترنتی در ایران دراختیار گوگل است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزاشی که به کمیسیون تلفیق بودجه ارائه داده، تاکید کرده است که شرکت گوکل حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسب‌وکار برای تبلیغات دریافت می‌کند. برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یکبار به گوگل تبلیغ سفارش دهد و سالانه این شرکت از محل تبلیغات شرکت‌های ایرانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد.

بررسی بودجه ۹۹ توسط مرکز پژوهش‌ها در حالی انجام می‌شود که کلیات بودجه ۹۹ در صحن علنی روز گذشته (۵ اسفند) مجلس رد شد؛ اما در جلسه غیرعلنی امروز (۶ اسفندماه) مجلس در مورد بودجه ۹۹،  با تصمیم نمایندگان، دولت و کمیسیون تلفیق با هماهنگی یکدیگر بودجه ۹۹ را مورد بررسی قرار دهند.

 

/ماهنامه پیوست/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول