استثمار شبکه های اجتماعی از سوی رژیم های سرکوب‌گر و اوباش آنلاین

آزادی اینترنت به طور فزاینده ای توسط ابزارها و تاکتیک های مستبدانه دیجیتال که به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته به خطر می افتد.

رژیم های سرکوبگر، نمایندگان منتخب با جاه طلبی های مستبدانه و عاملان طرفدار بی عدالتی فضاهای بدون کنترلِ پلتفرم های شبکه های اجتماعی را استثمار کرده و آنها را به ابزاری برای تحریف سیاسی و کنترل روابط اجتماعی تبدیل می کنند.

در حالی که گاهی شبکه های اجتماعی به عنوان زمینه بحث های مدنی به کار گرفته شده اند، اما اکنون به طرز خطرناکی به سمت ضد آزادگی گرایش می یابند و شهروندان را در معرض سرکوب بی سابقه آزادی های اساسی قرار می دهند.

بعلاوه، تنوع خیره کننده دولت ها در حال گسترش ابزارهای پیشرفته برای شناسایی و نظارت بر کاربران در مقیاسی وسیع هستند. در نتیجه این گرایش ها، آزادی جهانی اینترنت برای نهمین سال متوالی در سال 2019 کاهش یافت.

شبکه های اجتماعی به افراد عادی، گروه های مدنی و روزنامه نگاران این امکان را می دهد تا با هزینه اندک یا بدون هیچ هزینه ای به مخاطبان گسترده ای دست یابند، اما بستری بسیار مفید و ارزان نیز برای عملیات نفوذ از سوی بازیگران خارجی و داخلی فراهم آورده اند.

رهبران سیاسی برای شکل دادن به نظرات آنلاین 38 کشور از 65 کشور تحت پوشش این گزارش افرادی را به طور محرمانه به کار گرفتند. در بسیاری از کشورها، ظهور پوپولیسم و راست گرایی افراطی با رشد اوباش آنلاین که شامل کاربران معتبر و حساب های متقلب یا خودکار هستند همزمان شده است.

آنها مخاطبان زیادی پیرامون علایق مشابه ایجاد می کنند، پیام های سیاسی خود را با محتوای کاذب یا فتنه جویانه استحکام می بخشند و انتشار آن را در چندین پلتفرم هماهنگ می کنند.

عملیات های نفوذ برون مرزی که برای نخستین بار به دلیل مداخله روسیه در رقابت ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا مورد توجه گسترده قرار گرفت، یک مشکل رایج فزاینده هستند.

مقامات چین، عربستان سعودی و یک فهرست رو به رشد از دیگر کشورها تلاش خود را برای دستکاری فضای آنلاین و نفوذ در نتایج سیاسی خارجی طی 1 سال گذشته گسترش داده اند.

بدون تردید، بازیگران معاند از ناکامی دولت های دموکراتیک در به روز رسانی شفاف سازی و قوانین تأمین مالی که برای انتخابات آزاد و عادلانه حیاتی هستند جسور می شوند و آنها را به طور مؤثر در حوزه آنلاین اعمال می کنند.

پلتفرم های شبکه اجتماعی علاوه بر تسهیل انتشار تبلیغات و ارائه اطلاعات نادرست در طول دوره های انتخاباتی، جمع آوری و تحلیل مقادیر وسیعی از اطلاعات کل جمعیت را امکان پذیر ساخته اند.

نظارت گسترده سطح بالا که روزی تنها برای آژانس های اطلاعاتی پیشروی جهان میسر بود، اکنون برای طیف وسیع تری از کشورها قابل دسترس است.

تحقیقات مؤسسه “خانه آزادی” (Freedom House) نشان می دهد که دولت های سرکوبگر بیشتری در حال دستیابی به ابزارهای نظارتی شبکه های اجتماعی که هوش مصنوعی را برای شناسایی تهدیدها و ابراز سکوت ناخواسته به کار می گیرند، هستند. حتی در دموکراسی ها، چنین نظارت گسترده ای در سازمان های دولتی در حال گسترش است و بدون حفاظ مناسب برای اهداف جدید استفاده می شود.

نتیجه، افزایش شدید جهانی در سوء استفاده از آزادی های مدنی و کوچک شدن فضای آنلاین برای فعالیت های مدنی است. از 65 کشوری که در این گزارش ارزیابی شد، 47 مورد بازداشت کاربران به خاطر سخنان سیاسی، اجتماعی و مذهبی ثبت گردید.

در حالی که قدرت های مستبد مانند؛ چین و روسیه نقش بسیار بزرگی در کمرنگ کردن چشم اندازهای فناوری برای تحقق حقوق بشر بیشتر ایفا کرده اند، پلتفرم های پیشروی شبکه های اجتماعی جهان در آمریکا مستقر هستند و بهره برداری آنها توسط نیروهای ضد دموکراتیک در بخش عمده ای از غفلت آمریکایی است.

ما به خاطر ساده لوحی در مورد نقش اینترنت در ارتقاء دموکراسی یا به دلیل رفتار ناعادلانه سیاستگذاران نسبت به دره سیلیکون ولی، در حال حاضر با یک واقعیت مواجه هستیم: آینده آزادی اینترنت متکی بر توانایی ما برای اصلاح شبکه های اجتماعی است.

وقت زیادی برای هدر دادن وجود ندارد. ظهور تکنولوژی هایی مانند؛ بیومتریک پیشرفته، هوش مصنوعی و شبکه های موبایلی نسل پنجم فرصت های جدیدی را برای پیشرفت بشر فراهم خواهند کرد، اما بدون شک مجموعه ای از چالش های حقوق بشری جدیدی را نیز ارائه می دهند.

حمایت های شدید از آزادی های دموکراتیک برای حصول اطمینان از اینکه اینترنت به اسب تروی برای ظلم و ستم تبدیل نمی شود، ضروری هستند. آینده حریم خصوصی، بیان آزاد و دولت دموکراتیک بر تصمیماتی که امروز اتخاذ می کنیم متکی است.

آینده آزادی اینترنت بر توانایی ما برای اصلاح شبکه های اجتماعی استوار است.

/یادداشت معصومه میرحسینی – تیتریک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول