علت افت کیفیت اینترنت در روزهای اخیر

 از اولین روز اسفند که خبر رسمی ورود ویروس کرونا به کشور منتشر شد تاکنون، شیوع بیماری کووید ۱۹ که میزبان این ویروس است، روند صعودی داشته و در حال گسترش است. به همین دلیل از آنجاکه حضور در مکان‌های عمومی از بیشترین احتمالات ابتلا به این ویروس و ابتلا به آن به آسانی با قرار گرفتن در معرض عطسه‌ها و سرفه‌های یک مبتلا و دست دادن با وی است، مسئولان سعی در کاهش حضور افراد در اماکن عمومی دارند.

اما در این روزها که حضور افراد در مراکز آموزشی، اداری و امکان عمومی کاهش یافته و بسیاری ماندن در خانه را ترجیح داده‌اند، برخی فعالیت‌های کاری خود را به‌صورت دورکاری انجام می‌دهند و دانش‌آموزان و دانشجویان هم از ابزارهای فناوری اطلاعات برای آموزش از راه دور استفاده می‌کنند، استفاده از دیتا افزایش یافته و این موضوع منجربه کاهش کیفیت اینترنت شده است.

در این راستا سجاد بنابی -نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت- درباره مشکلات اینترنتی در روزهای اخیر گفت:

  • در حال حاضر در لایه دسترسی بین شبکه ملی اطلاعات و شبکه بین الملل مشکل خاصی نداریم، مشکل ظرفیت در لایه دسترسی اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات FCP است که اینترنت و ترافیک داخل کشور بیشتری را به آنها تخصیص دادیم.
  • در یک هفته گذشته مصرف دیتای کشور ۴۰ درصد افزایش داشته که شامل دیتای داخلی و دیتای بین الملل می‌شود که این مصرف در روزهای اخیر هم به اوج رسیده است، ‌ اما اپراتورها به‌دلیل افزایش استفاده تعداد کاربران برای ارائه سرویس هم در لایه‌ی شبکه هم در لایه‌ی فرکانس آماده نبودند.
  • شرکت ارتباطات زیرساخت طی دو روز گذشته ظرفیت شبکه‌ی ارتباطی اپراتورها را حدود ۳۰۰ گیگابیت برثانیه افزایش داد. همچنین با کمک سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواستیم به این خاطر که مصرفشان افزایش یافته و کیفیتشان افت کرده، ظرفیت‌هایشان را نیز افزایش دهند.

همچنین در هفته‌های گذشته یکی از مواردی که منجر به افت کیفیت در خدمات اینترنتی شده بود، حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور بود. نایب رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به اینکه آیا در روزهای گذشته حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور صورت گرفته است، اعلام کرد که حمله خاصی نبوده است.

امکانات زیرساختی برای آموزش‌های مجازی

در شرایطی که مراکز آموزشی، ‌ مدارس و دانشگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند، استفاده از امکانات فضای مجازی یکی از راهکارهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. بنابی درباره فراهم کردن زیرساخت‌ها در این حوزه بیان کرد:

  • پیش از این با کمک وزارت علوم و آموزش و پرورش در شبکه علمی که محل اتصال دانشگاه‌های کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت است و هم در شبکه رشد که مربوط به شبکه آموزش و پرورش و هوشمندسازی مدارس است، ارتباطات را تامین کردیم و ظرفیت مناسبی در این فضا وجود دارد.
  • وزیر ارتباطات با هماهنگی با اپراتورها و کسانی که سرویس‌های زیرساخت ارتباطات مانند کلاس‌های آنلاین، سرویس‌های آموزش الکترونیکی و نمایش فیلم به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، مذاکره کردند تا آنها پس از تایید وزارت علوم و آموزش و پرورش، تعرفه‌های مصرف کاربران را برای پلتفرم‌ها و سرویس‌هایی که تایید شده، رایگان کنند و هر زمان که این آمار را به ما اعلام کنند، ما قابلیت اعمالش را داریم.

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول