اقدامات پیام‌ رسان‌های ایرانی در قبال کرونا چه بود؟

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، زنگ خطر بین‌المللی به صدا در آمد. این بیماری به دلیل سرعت در انتقال، در مدت کوتاهی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های هر کشور تبدیل شد. پس از مدت کوتاهی که چین خبر ابتلای اولین افراد به این بیماری را داد، کرونا به ایران رسید. مسئولان برای جلوگیری از شیوع بیش از حد این ویروس اقداماتی انجام دادند که از آن‌ها می‌توان به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، موسسه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و موارد این چنینی اشاره کرد.

در این میان سیستم تحصیلی کشور برای جلوگیری از عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان تدبیری اندیشید و آن این بود که کلاس‌های درس به صورت مجازی و از طریق اینترنت و تلویزیون برگزار شود. اجرایی شدن این تصمیم مستلزم وجود زیرساخت‌های لازم و همکاری سازمان‌های مرتبط است. در بین این موارد، پیام‌رسان‌های داخلی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها هستند. پیام‌رسان‌هایی مانند گپ، آی‌گپ و سروش که تعداد کاربران نسبتا خوبی دارند مطمئنا می‌توانند کمک شایانی به روند این فعالیت جدید کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از جزئیات تلاش پیام‌رسان‌های داخلی در راستای کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان، گزارشی تهیه کرده است. در این گزارش به بررسی فعالیت‌های هر یک از پیام‌رسان‌های گپ، مداد (پیام‌رسان زیرمجموعه گپ و مختص کودکان)، آی‌گپ و سروش  در زمینه کلاس‌های مجازی پرداخته شده است.


علیرضا لُرَک، روابط عمومی آیگپ، درباره فعالیت‌های این پیام‌رسان در راستای کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان گفت:

پیام‌رسان‌های داخلی از تلاش خود برای تسهیل فرایند کلاس‌های مجازی می‌گویندامکانات ما، همان امکانات پیام‌رسانی خواهد بود. با توجه به زیرساخت‌های ما امکان اضافه کردن قابلیت ویدئو کنفرانس در این مقطع کوتاه امکان پذیر نبود. برای همین قابلیت‌هایی مانند ساخت کانال، گروه، ارسال عکس و موارد این چنینی در اختیار کاربران هست و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. حتی بعضی از موسسات، آی‌گپ را به عنوان پیام‌رسانی برای اطلاع رسانی به دانش‌آموزان، دانشجویان و به طور کلی محصل‌ها استفاده کرده‌اند.

تماس صوتی و تصویری هم نیز در پیام‌رسان برقرار است. ما اکنون یک سرویس مختص کرونا راه اندازی کرده‌ایم که یک بخش آن آموزش، پیشگیری، درمان، آمار و موارد این چنینی هست؛ بخش دیگر آن تست خود کرونا است که کاربران می‌توانند با ورود به آن و انجام آزمایش مربوطه احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا را بررسی کنند.

یک بخش سوال‌های متداول نیز در این سرویس قرار دارد که مردم می‌توانند به آن مراجعه کرده و پاسخ هر سوالی که داشتند (که همه آن‌ها دسته‌بندی خاص خود را دارند) بیابند. حالا امیدواریم که بتوانیم در روز‌های آینده یک بخش پزشکی نیز فعال کنیم که مردم بتوانند با متخصصان مربوطه از طریق فایل، صوت، تصویر و موارد این چنینی ارتباط برقرار کنند تا اگر نگرانی دارند برطرف شود.


مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان بین المللی گپ، درباره فعالیت‌های این پیام‌رسان در راستای کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان گفت:

پیام‌رسان‌های داخلی از تلاش خود برای تسهیل فرایند کلاس‌های مجازی می‌گوینددر پیام‌رسان گپ چند دسته موضوع وجود دارد که در حال پیش بردن آن هستیم. مورد اول محتوای مورد نیاز مدارس است که اکثر مدارس خودشان شروع به ساخت گروه‌ها و کانال‌های مختلف برای این کار کرده‌اند و محتوایی که دانش آموزان باید به آن دسترسی داشته باشند، چه به صورت صوتی و چه به صورت ویدئویی، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. یک ابزار دیگری که ما داریم، آزمون ساز است که مدارس می‌‎توانند به وسیله آن در آموزش مجازی، پس از این که یک مبحث تدریس شد، امتحان مربوطه ساخته و از دانش آموزان گرفته شود.

از طرفی امکان تماس تصویری نیز در پیام‌رسان گپ وجود دارد. به وسیله این قابلیت بدون این که نیازی باشد والدین یا دانش آموزان شماره معلم خود را داشته باشند می‌توانند به صورت امن و راحت با وی تماس صوتی و تصویری بگیرند و در واقع مشکلات خود را مطرح کنند یا اگر مسئله‌ای بود آن را در میان بگذارند.

قابلیت جدید و منحصر به فردی که انشالله از امروز به صورت آزمایشی در اختیار مدارس می‌گذاریم موضوع پخش زنده کلاس هست که معلم در خانه خود یا مدرسه جلوی یک تخته وایت برد شروع به درس دادن می‌کند و بچه‌ها نیز می‌توانند به صورت زنده کلاس را ببیند، سوال‌های خود را تایپ کنند و برای استاد درس بفرستند. معلم نیز به سوال‌ها پاسخ خواهد داد. در واقع ترکیب پیام‌رسانی و پخش زنده یک قابلیت جدید و جذابی را در گروه‌ها ایجاد می‌کند، چون معلم ضمن ارسال جزوه PDF درس مربوطه به دانش آموزان خود، می‌تواند آن را تدریس کرده و حتی به صورت آنلاین و در لحظه به سوالات پاسخ دهد. از آن‌جایی که خیلی از کار‌ها را می‌توانند به صورت ترکیبی انجام دهند به شدت قابلیت جذابی می‌شود.

ما در همین چند روز با چند مجتمع بزرگ آموزشی کشور در ارتباط بودیم و دوستان نیز اعلام آمادگی کردند. خود این دوستان نیز در محیط خود پیام‌رسان گپ شروع به محتوا سازی کردند. همچنین قرار شده است که کار‌های اولیه را ما با همکاری این دوستان پیش ببریم. انشالله هنگامی که این فرایند به یک مرحله مطلوب برسد می‌توانیم آن را به صورت عمومی منتشر کنیم. سعی می‌کنیم امروز به تعدادی از مجتمع‌های بزرگ آموزشی ارائه کنیم و انشالله طی فردا الی پس فردا این قابلیت را در اختیار عموم قرار دهیم. کل این خدمات نیز حداقل تا انتهای ماجرای شیوع ویرویس کرونا رایگان است.

پیام‌رسان‌های داخلی از تلاش خود برای تسهیل فرایند کلاس‌های مجازی می‌گویندوالدین نیز می‌توانند برای دانش آموزان خود در پیام‌رسان مداد حساب کاربری باز کنند. مداد محیطی امن‌تر و ایزوله تری است. در داخل این پیام‌رسان نه کسی با بچه‌ها در ارتباط است و نه آن‌ها می‌توانند با کس غریبه‌ای در ارتباط باشند. فقط حوزه ارتباط آن محدوه‌ای است که والدین تعیین کرده‌اند. در واقع مداد یک پیام‌رسان بسیار امن برای کودکان است که والدین می‌توانند برای مثال تنها بعضی از دوستان و آشنایان را برای ارسال پیام انتخاب کنند، در نتیجه هیچ فرد غریبه‌ای نمی‌تواند با بچه‌ها در ارتباط باشد و هیچ فایل خارج از رده سنی هم به دست این افراد نخواهد رسید. همچنین سعی کردیم که ویترینی که برای این کودکان است کاملا تخصصی و مرتبط باشد. تمام خدماتی که تاکنون گفتم در مداد و گپ به طور مشترک ارائه می‌شود. قاعدتا برای کودکان کم سن و سال ما پیام‌رسان مداد را پیشنهاد می‌کنیم و دلیل آن هم امنیت بالای این برنامه است.


تهرانی، یکی از اعضای تیم سروش، درباره فعالیت‌های این پیام‌رسان در راستای کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان گفت:

پیام‌رسان‌های داخلی از تلاش خود برای تسهیل فرایند کلاس‌های مجازی می‌گویندما در حال پیاده سازی یک برنامه برای کلاس‌های مجازی هستیم که معلم‌ها می‌توانند برای برگزاری کلاس‌های خود، در کانال یا گروه مربوطه، از آن استفاده کنند. با این کار همه دانش آموزان می‌توانند درس مربوطه را هنگامی که استاد در حال تدریس آن است مشاهده کنند. البته این پلن هنوز نهایی نشده است.

همچنین ما یک صفحه‌ای آماده کرده ایم و با شبکه آموزش نیز صحبت‌هایی داشته ایم. هدف این است که همه درس‌هایی که در این شبکه پخش می‌شود، برای مثال فارسی کلاس اول دبستان، در کانال آن آپلود نیز شود. ما با ادمین‌های خودمان صحبت کردیم و آن‌هایی که کانال‌های مرتبط داشتند را درون یک صفحه قرار دادیم. در این صفحه چند اتفاق می‌افتد. اول این که کاربران هر لحظه که بخواهند می‌توانند به پخش زنده شبکه آموزش را مشاهده کنند، دوم این که کانال خود شبکه آموزش هست، سوم این که همه این دروس دسته بندی شده‌اند؛ برای مثال دانش آموزش کلاس اول می‌تواند به راحتی کانال سطح و دروس مربوطه را دنبال کند. وقتی او این کار را انجام دهد به همه برنامه‌های پخش شده در شبکه آموزش درباره درس‌های کلاس اول دسترسی خواهد داشت. یک سری کانال‌های آموزش دیگر نیز در این شبکه وجود دارند.

این کار‌هایی است که ما فعلا برای دانش آموزان انجام داده ایم. مشکل ما نیز در بخش تماس تصویری این پیام‌رسان این است که بیشتر از دو نفر نمی‌توانند از آن استفاده کنند. البته قرار است احتمالا قابلیت گذاشتن لایو برای معلمان در دسترس قرار بگیرد تا بتوانند راحت‌تر کلاس‌های مجازی خود را برگزار کنند.

کلام آخر

تمام مسئولان مربوطه در حال تلاش برای مبارزه با بیماری کرونا و پیامدهای آن در روند فعالیت کشور هستند. بهتر است در این روزها بیشتر از همیشه مراقب سلامتی خود و اطرافیانمان باشیم تا به این بیماری دچار نشویم. در روزهای مبارزه با کرونا، سلامت بهداشتی خود را رعایت کنید و تا حد امکان در خانه بمانید. پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهای مختلف برای کمک به شما مردم عزیز تجهیز شده‌اند و امیدواریم این قابلیت‌ها بیشتر شود.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول