فضای مجازی، فرصت یا تهدید در مقابله با کرونا؟

این روزها، ترس از کرونا تمام دنیا را فرا گرفته است و همه به دنبال خبر جدیدی از درمان بیماران مبتلا یا خبر خوشحال کننده‌ای مبنی بر مهار کامل این ویروس هستند، همه در قرنطینه‌های خانگی خود در فضای مجازی سیر می‌کنند تا در جریان آخرین اطلاعات و اخبار مرتبط با این ویروس قرار گیرند.

 ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر درگیر این ویروس کوچک شده و مسئولان ذی ربط برای کنترل و ریشه کنی آن در تلاش هستند و شهروندان نیز در استان های مختلف در یک قرنطینه خانگی به سر می برند تا از ابتلاء به آن در امان باشند.

چهره شهر و آدم ها اصلا شبیه روزهای پر جنب و جوش پیش از نوروز نیست، ویروس کرونا همه را غافلگیر و مدارس، دانشگاه­ها، اماکن عمومی و مراکز فرهنگی و ورزشی در بیشتر استان­های کشور را تعطیل کرده است. میهمانی ناخوانده که یکه تاز و افسارگسیخته، مقام و غیر مقام و فقیر و غنی نمی شناسد و به سرعت در حال انتقال است به گونه ای که ترس و هراسی ایران را فراگرفته است.

در این فضای بیمارگونه جامعه، مهار کرونا بیش از هر چیز در توصیه ها و نقل قول های کارشناسان و پزشکان به چشم می خورد، یکی از قرنطینه کردن خانگی می گوید و دیگری به استفاده از محلول های ضدعفونی کننده و دوری از افراد دارای علائم این ویروس تاکید می کند.

اما هر چه هست بخش مهمی از فرایند مهار ویروس اپیدمی شده، آگاهی بخشی به شهروندان است که اینترنت و فضای سایبری با سرعت و گستردگی شمار کاربران آنلاین، بستر بسیار مناسبی برای آگاهی بخشی است البته اگر انواع و اقسام توصیه­ های غیر کارشناسی و اخبار وهم آور جعلی و هراس آور دروغین برخی تا توصیه های شیادانه برای سوءاستفاده و سوداگری از شرایط اجازه بدهند.

موضوعی که به باور کارشناس فضای مجازی، رهایی از آن بیش از پیش اهمیت فراگیری سواد رسانه ای را در خانواده ها برجسته میکند زیرا کسب اطلاع از منابع معتبر و توجه به توصیه مراجع تخصصی از مباحث بنیادین مقابله با فیک نیوز یا اخبار جعلی است.

برحی از کارشناسان فضای مجازی ضمن هشدار به شهروندان درباره استفاده از تبلت و تلفن همراه، به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای کودکی که به مدرسه نمی‌رود یا والدینی که برای در امان ماندن از یک بیماری فراگیر در خانه مانده‌اند، بهترین موقعیت برای پیشگیری از شیوع کرونا می‌دانند.

محمد آزمون  کارشناس فضای مجازی در این مورد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید:

  • ظرفیت رسانه­ های فضای مجازی برای برخورد هوشیارانه و هدفمند با ویروس جدید کرونا این روزها اهمیت دو چندان پیدا کرده است؛ رسانه ای که نه تنها ضریب نفوذ مویرگی در میان کاربران در دورترین نقاط را دارد بلکه امکان برقراری ارتباط و انجام فرایندهای آنلاین بدون تماس رو در رو را فراهم کرده است.

بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی، راهکار پیشگیری

  • اینترنت و فضای مجازی به جز امکان آگاهی بخشی، قابلیت ویژه ای برای تشکیل کلاس های آموزشی در دوره تعطیلی مدارس و آموزشگاه ها دارد.
  • وقتی کودک به مدرسه نمی رود و برای در امان ماندن از یک بیماری فراگیر در خانه است، نیاز به سرگرمی دارد. چقدر خوب است که این سرگرمی حساب شده انتخاب شود تا ارزش ها و مفاهیم روانشناسانه را هم در بر بگیرد.
  • اکنون اینترنت پر از بازی دیجیتال و انیمیشن است، پدر و مادرها هم نه فرصت و نه تخصص لازم را برای انتخاب محصول مناسب دارند، ولی با بهره گیری از یک سرویس رایگان «چی خوبه» که برای راهنمایی والدین در انتخاب بازی یا انیمیشن راه اندازی شده  است، والدین می توانند دروازه های فضای امن مجازی بر روی کودکان بگشایند.

فضای مجازی هم به احتمال انتقال ویروس کمک می کند اگر…

  • امروزه بخش عمده کاربران اینترنت از طریق دستگاه های هوشمند همراه مانند گوشی و تبلت به اینترنت متصل می شوند، پزشکان می گویند ویروس کرونا تا ساعت ها روی سطوح زنده می ماند، تبلتی که بصورت اشتراکی استفاده می شود می تواند ناقل بی جان ویروس شود. بنابراین بهتر است از تبلت اشتراکی استفاده نکنیم یا در صورت اضطرار، دست ها را بشوییم و تبلت را ضد عفونی کنیم.
  • این مورد را به کودکان هم بیاموزیم؛  این که تبلت خود را برای بازی یا نشان دادن تصاویر به دوستان ندهند. همچنین آن را روی سطوح عمومی نگذارند.
  • به دلیل وجود ذرات معلق عطسه و سرفه در هوا و احتمال نشست آن بر روی سطح تبلت و تلفن همراه، بهتر است از این وسایل در اماکن عمومی استفاده نکنیم.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول