نیمه پنهان «کرونا» در شبکه‌های اجتماعی جهان

با فراگیر شدن بیماری کرونا، استرس و نگرانی در میان مردم جهان شدت یافته است. در این شرایط شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از منابع اصلی اطلاع‌رسانی در جهان ترکیبی از مطالب معتبر و علمی و اخبار بی‌اساس و نگران‌کننده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در چنین وضعیتی هوشیاری کاربران و شناسایی منابع و اخبار موثق از اخبار جعلی اهمیت بسیاری دارد.

دقت پیش از اشتراک‌گذاری

برایان لامورو، از مسئولان یک شرکت مشاوره حقوقی در آمریکا:
  • داده‌ها نشان می‌دهد که کاربران معمولاً مطالبی را که برای دیگران می‌فرستند نمی‌خوانند. این در مورد مطالب مربوط به ویروس کرونا نیز صادق است.
  • این روزها میزان اشتراک‌گذاری مطالب و اطلاعاتی که فرستنده آن را نمی‌خواند بسیار زیاد است. مردم مطالب را نمی‌خوانند، آنها را به درستی درک نمی‌کنند و در عین حال همان مطالب را به اشتراک می‌گذارند و می‌گویند: «این نظر من است.» در واقع آنها فقط عنوان یا بند اول متن‌ها را می‌خوانند و سپس به اشتراک می‌گذارند.

تلفن‌های همراه و تغییر روند انتشار اخبار

  • به همین دلیل بهتر است کاربران از خواندن اخبار مربوط به کروناویروس همراه با سایر مطالب نگران‌کننده در گوشی‌های تلفن همراه خود اجتناب کنند. صنعت خبر طی سال‌های اخیر تغییر کرده است و افراد بیشتری در تلفن یا تبلت خود مطالب را می‌خوانند. البته مطالب فضای مجازی به دلیل کم‌حوصلگی کاربران اغلب کوتاه هستند.
  • برخی شبکه‌های اجتماعی دارای محدودیت تعداد کاراکتر و حروف هستند که باعث می‌شود بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعاتی خلاصه شده را در یک پست کوتاه جای دهند. این امر میزان اطلاعات دریافتی مردم را محدود می‌کند. در واقع این شبکه‌ها مسئله نیستند؛ مشکل بزرگتر این است که بیش از حد، سر در گوشی‌های تلفن همراه خود فروبرده‌ایم و این یعنی حجم اطلاعات مهم و عمیق دریافتی ما بسیار کم است. مردم مطالب طولانی شبکه‌های اجتماعی را نمی‌خوانند و معمولاً هنگام گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی تمرکز ندارند و اغلب چند کار را همزمان انجام می‌دهند.
  • این کار منجر به سردرگمی می‌شود، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران در صورت خواندن مطالب طولانی‌تر از لپ‌تاپ یا کامپیوتر اطلاعات بیشتری را حفظ و درک می‌کنند. این امر امکان می‌دهد که مطالب را بدون خستگی بخوانم و احتمال بیشتری وجود دارد که همزمان کار دیگری مثل ایستادن در صف انجام ندهم و بتوانم مطالب را به درستی درک کنم.
  • در مورد ویروس کرونا روند هشداردهنده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی مشاهده کرده است، زیرا برخی تبلیغ‌کنندگان در تلاش هستند که از وحشت عمومی مرتبط با این بیماری سود ببرند. نگران‌کننده است که برخی از شرکت‌ها از دامن زدن به وحشت مردم برای به‌ جیب زدن پول استفاده می‌کنند. همچنین از فیس‌بوک به‌ خاطر ممنوعیت تبلیغ داروها یا القای حس ضرورت استفاده از ماسک یا سایر محصولات ستایش می‌کنم. برای مسئولان فیس‌بوک ارزش زیادی قائلم که با از دست دادن درآمد، فعالانه به مردم می‌گویند که نمی‌خواهیم با ترس شما کاسبی کنیم.

هشدار به کودکان و نوجوانان

  • در حالی که تبلیغات مشکوک برای بزرگسالان خطراتی را ایجاد می‌کند، باید از نوجوانان و کودکان در فضای مجازی مراقبت بیشتری کرد و لازم است آنها بسیار بیشتر محتاط باشند. نگران این پیش‌فرض نادرست هستم که بین جوانان و نوجوانان وجود دارد و آن این است که هر چیزی در شبکه‌های اجتماعی معتبر است و آنان عناوین خبری را دنبال می‌کنند، مطالب کوتاه را می‌خوانند و استوری‌های اینستاگرام را نگاه می‌کنند و در نتیجه اوضاع را ترسناک می‌بینند. ممکن است آنچه را می‌بینند کاملاً درک نکنند و این باعث تشویش خاطر بیشتر آنها می‌شود. به‌ جز منابع خبری معتبر برای کسب اطلاعات به سازمان‌های دولتی مانند مراکز درمانی و وزارت بهداشت اعتماد دارم.

/ایکنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول