دروغ پراکنی درباره کرونا با انتشار بیش از ۲ میلیون توییت

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی، می‌گوید حدود ۲ میلیون توییت مختلف، حاوی اطلاعات جعلی و تئوری‌های توطئه در رابطه با ویروس کرونا منتشر شده است.
در گزارش این وزارتخانه چندین مورد از این اخبار جعلی و تئوری‌های توطئه نشان‌دار شده‌اند. برای مثال یکی از این تئوری‌های بی‌اساس، این بوده که ویروس کرونا سلاح بیولوژیکی بوده که توسط خیریه بیل و ملیندا گیتس ساخته شده است. در ادامه این گزارش آمده که برخی از تئوری‌های توطئه که در رابطه با این ویروس وجود دارد،‌اکثرا توسط حساب‌های جعلی نشر داده می‌شوند.
فارغ از تئوری‌های توطئه، این وزارتخانه چندین توییت با مضمون باور‌های غلط و خرافه را نیز نشان‌دار کرده است. یکی از این توییت‌ها به منشاء کرونا اشاره می‌کند و آن را نشاًت گرفته از سوپ خفاش می‌داند؛ سرآغازی که همه ما می‌دانم اشتباه بوده و هیچ ربطی به شیوع ویروس کرونا ندارد. چیزی که برای این وزارتخانه بسیار جالب بود، لینک‌های معتبری است که همراه این توییت‌ها منتشر می‌شود. برای مثال در یکی از همین توییت‌ها، می‌بینیم که آمار‌‌ها از سایت رصد شیوع ویروس کرونا که توسط دانشگاه جان هاپکینز راه‌اندازی شده، به دست آمده است.
گفته می‌شود این گزارش که به صورت عمومی منتشر نشده، توسط مرکز مشارکت جهانی (Global Engagement Center) گردآوری شده است. این مرکز، یکی از برنامه‌های ایالتی آمریکاست که با هدف مبارزه با پروپاگاندا و اطلاعات نادرست خارجی راه‌اندازی شده است. این مرکز تمامی پست‌های منتشر شده بین تاریخ ۲۰ ژانویه و ۱۰ فوریه که در منشائی خارج از آمریکا دارند را پایش کرده و به اطلاعات فوق رسیده است.
از آن سمت توییتر اعلام کرده با مقامات FBI همکاری می‌کند تا توییت‌های کرونا ویروس را رصد کرده و در صورت نادرست بودن، آن‌ها را حذف کند. این شبکه اجتماعی در رابطه با گزارش این وزارتخانه حرفی نزده است. با این حال این گزارش تنها چند روز پس از مصاحبه مقامات آمریکایی با یک خبرگزاری فرانسوی مبنی بر دخالت روسیه در پخش اخبار کذب ویروس کرونا منتشر شده است.
در این مصاحبه آمده بود که روسیه معتقد است ویروس کرونا با هدف برهم ریختن اقتصاد چین منتشر شده تا به نوعی جنگ اقتصادی راه بیفتد. با این حال در گزارش این وزارتخانه، خبری مبنی بر دخالت روسیه در نشر اخبار جعلی نمی‌بینیم. فیسبوک و توییتر هم در این بین از مدت‌ها پیش سعی کرده‌اند تا از نشر اخبار جعلی جلوگیری کنند. برای مثال فیسبوک اعلام کرده است اخبار ویروس کرونا را صحت‌سنجی می‌کند تا اطمینان حاصل کند، جعلی و حاوی تئوری‌های توطئه نیستند.
/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول