دم فضای مجازی گرم

در گیرو دار هیاهوی اخبار آتش سوزی جنگل ها، برف و بوران، زلزله و اتفاقی خوشایند چون انتخابات که فرآیندش خود بار خبری مجزا می آفرید دیگر گمان نمی کردیم ویروس شوم کشورهای دور خود را به ایران برساند و در این میان گیلان، نشان قرمز و پرخطر کرونا دریافت کند، اما پیشآمد، خبر نمی کند و حال به هر دلیلی این بحران نمایان و دامنگیر شد.
خبرها بیش شد و رعایت نکات ایمنی فراگیر شد و خبر رسید راه چاره کم کردن ارتباطات است و شهرها یک به یک خالی شدند سفرها کم شد و مدارس به تعطیلات طولانی دچار شدند و ساعات کار کم و از تعداد نیروی کار کاسته شد.
فضای مجازی یکی از واژه هایی بود که نخستین بار ویلیام گیبسون نویسنده انگلیسی پیش رویِ داستانهای علمی تخیلی در سال ۱۹۸۴ بکار برد؛اما از سال ۱۳۷۲ که ایران به شبکه اینترنت پیوست و کم کم فضای مجازی جان گرفت اگر چه بواسطه کم آگاهی چالش هایی داشت اماچنان بر مذمتش رفت که مردمان به نوموفوبیا (بی‌گوشی‌هراسی) متهم گشتند ، هفته ها دسترسی ها بدان قطع شد و حتی قطع کامل و داخلی شدن اینترنت هم زمزمه شد.
اما دست بالای دست بسیار شد و پس از بحران های متعدد که آب خوش از گلوی مردمان سرزمینمان ربود و زخم های ناسوری بر روح و جانمان رفت کرونا بر گلویمان چنگ انداخت و همه ابعاد زیستی، اقتصادی، تعاملات و مبادلات را تحت تاثیر قرارداد و در آستانه جشن نوروز که می رفت عید خوبی را پس از پشت سر گذاری بحران ها برای گیلان و نیز کشور رقم بزند، بحرانی دیگر هویدا شد و مجامع عمومی از جمله مدارس تعطیل شدند.
بحران کرونا چنگ افکن شد و در این میان کادر درمانی نشان ایثار از مردمان خویش دریافت کردند و در این میان نقش فضای مجازی پوشیده ماند ؛ اما به واقع آن هم یاریگر ما شد و همین فضای مجازی علاوه بر نقش آموزشی در رویارویی با بحران کرونا موجب شده تا فرزندانمان از سیستم آموزشی جا نمانند، کارهای بانکی به روال باشد ، بسیاری پزشکان از طریق فضای مجازی درد بزدایند ، بسیاری کارها از طریق دورکاری سرانجام یابد و  …

فضای مجازی و جا نماندن از تحصیل

کودکی که کرونا را از سر کم آگاهی وشیطنت کودکانه تنها بدلیل تعطیلی مدارس می ستاید ، امروز با تقویت سیستم آموزشی از طریق فضای مجازی می گوید : کارمان از زمان مدرسه سخت تر شده کاش !همان مدرسه می رفتیم .
ماهک غرزنان ادامه می دهد: تعطیلی مدارس یعنی تعطیلی کامل؛آموزش مجازی دیگر چیست که به جانمان انداخته اند ؟
مادر یکی از دانش آموزان روانشناس است و می گوید: در آموزش هایی که از کودکی گرفته ایم رقابت را بیشتر از هر چیز دیگر آموخته ایم؛ همه به سرعت می رویم که عقب نمانیم؛ آیا هیچ وقت به کودکانمان گفته ایم درخت های کوچه را بشمارند؟ بوته های گل را ببینند و عطرشان را حس کنند و شاگرد اول کلاسشان را دوست داشته باشند؟ زندگی که در حال دویدن ساخته می شود هرگز دیده نخواهد شد؛ بنابراین باید علاوه بر آموزش فرزندانمان را بپروریم؛ نسبت به محیط زیست آگاهشان کنیم؛ با طبیعت مهربان باشیم و مهربانی با طبیعت را مدام به آنان یادآوری کنیم.
وی می گوید: بحران کرونا فرصتی فراهم آورده تا بیشتر در کنار فرزندم باشم و قدردان سیستم آموزش مجازی هستم که از سوی مدرسه فرزندم تقویت شده و امروز می بینم که معلمان از پا ننشسته و علاوه بر جبران ساعت های آموزشی ، مدام در نحوه پیشگیری از کرونا نیز به دانش آموزان متذکر می شوند و آنان نیز بخوبی رعایت می کنند.
وی ادامه می دهد: حتی همین سیستم آموزش مجازی موجب شده تا از عقب افتادگی کلاس زبان فرزندم نیز نهراسم چرا که کلاس ها برقرار است و فرزندم در خانه به همه برنامه های آموزشی خویش رسیدگی می کند.

فضای مجازی و بانک ها

اما در این میان پیامک های متعدد از بانک ها آدرس های مجازی را اعلام می کنند که نشان از تقویت سیستم دارد و مردم را از حضور در بانک ها منع می کند و به دریافت خدمات مجازی تشویق می نماید.
مریم مصداقی کارمند بانک است و می گوید: اینترنت بانک ،همراه بانک، پرداخت حقوق ،پرداخت اقساط و بسیاری دیگر از خدمات بانکی توسط فضای مجازی صورت می گیرد اما متاسفانه اگر چه قدری از حضور مردم در بحران کرونا کاسته شده اما باز هم مراجعه کنندگان بسیارند گویی این بحران را کمتر جدی گرفته اند.
وی می گوید: شاید همه کارکنان ارگانها که با ارباب رجوع مواجه هستند در معرض خطر باشند ؛ اما به واقع کارمندان بانک در هجوم این ویروس خطرناک قرار دارند و از مردم می خواهیم بحران را جدی گرفته و از فضای مجازی برای انجام کارهای بانکی استفاده کنند.
وی ادامه می دهد: حتی سقف برداشت وجه و مبلغ کارت به کارت در خودپردازهای بانک صادرات  افزایش یافته تا از حضور مردم برای جابجایی پول کاسته شود .

پزشکان و فضای مجازی

 در این میان پزشکانی که مطب هایشان بشدت مامن مراجعان بسیار است در صفحه های مجازی خویش از بیمارانشان می خواهند پیش از حضور در مطب از طریق فضای مجازی ارتباط بگیرند.
یکی از پزشکان مطرح گیلان می گوید : بدلیل بحران کرونا و حفظ ایمنی مراجعه کنندگان سیستم فضای مجازی مطب تقویت شده و بیماران پیش از حضور در مطب بصورت مجازی ویزیت می شوند و در صورت نیاز به حضور ، از آنان خواسته می شوند به مطب بیایند.

ورزش و فضای مجازی

هستی ، مربی ورزشی است و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: اماکن ورزشی تعطیل شده و این خانه نشینی ها موجب کاهلی و کسلی می شود لذا از شاگردانم خواسته ام از طریق فضای مجازی تمرین هایی را که می گذارم دریافت کنند.
این زمان فرصتی دوباره است تا فضای مجازی و ظرفیت های ارزشمند آن را شناخته و از آن برای زندگی بهتر و پیشرفت بهره گیریم و این بیماری زمانی برای هم آوایی و همدلی ما و استفاده از داشته ها به بهترین نحو برای رشد باشد.
مردمان سرزمینمان نشان دادند همچنان کنار هم ایستاده اند و این بار فعالان حوزه پزشکی درخشیدند ؛اگرچه نیک می دانیم آن بخش از ملت که از بدبختی دیگران نان می‌خورد، آن که احتکار می‌کند، آن‌که گران می‌فروشد، آن‌که شانه خالی می‌کند، آن‌که بی‌تفاوت می‌گذرد، آن‌که حتی با تشخیص بیماری‌اش مثل یک کالای لوکس رفتار می‌کند،  باشرف نیست ؛ اما بر یاری فضای مجازی در لنگ نماندن امور کشور نیز نمی توان چشم پوشید بلکه می باید پس از گذر از بحران بر چالش های این فضا فائق آمد و تهدیدش را به فرصت بدل ساخت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول