عوامل ایجاد اضطراب در فضای مجازی

ندا خورشیدیان مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز :

  • فضای مجازی در کنار تمام مزایایی که برای مخاطبان به همراه داشته است، به دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب شود؛ ورود بیش از اندازه اطلاعات باعث می‌شود تمرکز کاربران را بر یک خبر یا داده خاص کم کند و قدرت تحلیلی آن‌ها را کاهش دهد؛ این مسئله می‌تواند به آشفتگی ذهنی و استرس کاربران منجر شود.
  • یکی از مشکلات فضای مجازی ناتوانی در تشخیص خبر از شبه خبر و شایعات است؛ شبه خبرها، به اخباری گفته می‌شود که ظاهری شبیه به خبر‌ها دارند، اما اطلاعات غلطی را به مخاطب ارائه می‌دهد؛ همچنین باید توجه داشت که میان شایعات و شبه خبرها، تفاوت‌هایی وجود دارد.
  • شایعات علاوه بر اینکه مبنایی غیر واقعی دارند، منشا متفاوتی با خبر‌ها دارند؛ فضای مجازی بستری مناسب برای انتشار انواع اخبار، شبه خبر‌ها و شایعات است تا جایی که در برخی موارد امکان تشخیص خبر از شبه خبر و شایعات ممکن نیست و مشاهده انواع اطلاعات، اخبار و داده‌های بعضا متناقض با یکدیگر، باعث آشفتگی در جامعه می‌شود.
  • از جمله عواملی که اضطراب را بیشتر می‌کند رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی و بزرگ نمایی حوادث و بیماری‌ها است؛ از طرف دیگر باور‌های ما روی ذهن ما اثر می‌گذارد و سیستم ایمنی ما را تضعیف می‌کند.

خودداری از انتشار و اظهارنظر‌های اشتباه و غیرکارشناسی در مورد ابتلا به بیماری کرونا ویروس

  • سعی کنید اخبار اضطراب آور را پخش نکنید و قبل از انتشار هر خبری از خود بپرسید که انتشار این فیلم یا خبر چه تأثیری بر سایرین خواهد داشت؟ اگر گروه‌های خاص و در معرض خطر این خبر را بخوانند چه احساسی خواهند داشت؟ و آیا انتشار این خبر اضطراب را افزایش می‌دهد؟ اگر پاسخ این سئوالات مثبت بود، پس بهتر است از انتشار اخبار جدا خودداری کنید.
  • همچنین برای کسب اطلاعیه‌ها و اخبار به منابع موثق رجوع کنید و از کسب اخبار و اطلاعات غلط و غیر موثق و بر اساس حدس و گمان در مورد تعداد بیماران و فوت شدگان در جامعه، به خصوص در شبکه‌های مجازی خودداری کنید.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول