نقش امضاهای طلایی دستگاه‌ها در عدم تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات

 ویروس کرونا این روزها علاوه بر کاهش ساعات کاری ادارات و سازمان‌ها باعث در زمینه کاهش تردد و رفت و آمد افراد هم تاثیر گذار بوده و این موضوع می‌تواند برای فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌ها و کسب و کارها مشکل ساز شود.

شاید بیش از یک دهه است که موضوع شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک در کشور مطرح شده اما هنوز اهداف این موضوع محقق نشده و به نظر می‌رسد دستگاه‌ها و دولت در این موضوع تمایلی به اجرا ندارند اما با شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمدها باز هم نقش شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک بیش از پیش یادآوری شد زیرا دولت الکترونیک، موجب می‌شود که مردم در تمام ساعات شبانه روز و به صورت مستمر به خدمات دسترسی داشته باشند و از طرفی اطمینان به روند کار و افزایش شفافیت را در پی خواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند راه‌اندازی دولت الکترونیک یکی از راه‌های مبارزه با فساد است از این رو وقتی تمام امور نهادها سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد، جلوی فسار گرفته خواهد شد و این خود یکی از اشکال اجرای عدالت است که با راه اندازی دولت الکترونیک محقق خواهد شد..

شبکه‌‌ ملی اطلاعات ظرفیت لازم برای “نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی درکشور به منظور توسعه‌ی خدمات الکترونیکی” و “دسترسی به اینترنت” از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را  فراهم می‌کند.

این شبکه تجمیع کننده‌ شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می‌شود. بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارایه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی نظیر مراکز داده با یکدیگر اتصال دارند.

عدم اجرایی شبکه ملی اطلاعات

رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی راه دانا در خصوص فعالیت دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات در شرایط کنونی اظهار کرد:

  • چه در شرایط فعلی و چه در شرایط عادی، شبکه ملی اطلاعات می‌تواند در تسریع کارها و انجام فعالیت‌ها بدون حضور افراد نقش بسزایی ایفا کند.
  • زیرساخت شبکه ملی اطلاعات فراهم است، افزود: دستگا‌ه‌های مختلف اطلاعات و داده‌های خود را به مرکز ملی تبادل اطلاعات برای اشتراک گذاری نمی‌دهند که این موضوع مشکل اصلی است زیرا زیرساخت‌ها در حد پاسخگویی وجود دارد ولی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف بایستی اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند تا مردم بتوان از آن بهره‌مند شوند.
  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خصوص شبکه ملی اطلاعات، وظیفه خودش را انجام داده ولی دستگاه‌ها در حد مطلوب اطلاعات خود را ارائه ندادند و در این زمینه ضعف داریم.
  • دولت همیشه بر اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات تاکید دارد منتها دستگاه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و اطلاعات خود را در بستر اینترنت و یا درگاه خود قرار می‌دهند در حالی که باید همه اطلاعات به این شبکه ملی اطلاعات و مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل کرده و به اشتراک بگذارند اما چون با این کار بخشی از کارهایشان کم می‌شود و یا اینکه امضاءهای طلایی خود را از دست می دهند باعث شده به بهانه‌های مختلف اطلاعات ندهند.
  • دولت الکترونیک باعث بهبود فضای کسب و کار می‌شود، سازمان‌ها در سال گذشته فقط ۲۵درصد اطلاعات خود را در مرکز تبادل ملی اطلاعات به اشتراک گذاشته بودند که آنها را خواستیم و بعد از جلساتی که مجلس داشت این میزان به حدود ۴۰درصد رسید ولی باز هم اطلاعات عادی خود را ارائه دادند و بخش مهم و کاربردی‌تر را هنوز به اشتراک نگذاشتند.
  • الان دولت الکترونیک به تبادل و ارسال نامه‌ها و مکاتبات دستگاه ختم شده در حالی که باید با اشتراک گذاری اطلاعات مثلا برای گرفتن مجوز کسب و کار، استعلام‌ها اجرایی شود نه اینکه فقط یک نامه‌رسان باشد. مهم تسریع در کسب و کارها و ارائه مجوزهاست زیرا امروز برای گرفتن یک مجوز به طور میانگین باید ۲۰ استعلام از دستگاه‌های مختلف گرفته شود و دولت الکترونیک باید این زمینه را تسهیل کند نه نامه رسانی.
  • اجرایی شدن دولت الکترونیک به معنای واقعی قطعا  می‌تواند در اقتصاد ایران تاثیر بسزایی داشته باشد و با تسریع در صدور مجوزهای کسب و کار و کار از بروکراسی اداری و اتلاف وقت مردم، فسادهای مالی و اداری، رانت زایی و… جلوگیری می‌کند و تاثیر بسیار مهم و نقش اساسی در رونق اقتصادی ایجاد خواهد کرد.
  • مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند و سال گذشته سازمان‌ها را خواستیم که باعث تغییراتی شد ولی باز هم به نحو مطلوب انجام نشد و دستگاه‌ها با بهانه‌های مختلف از اجرای آن سرباز می‌زنند.

/دانا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول