چالش‌ها و آسیب‌های فضای مجازی

با گسترش بسترهای فضای مجازی در دنیای امروز شاهد پیشرفت های عظیمی در مبحث  تبادل اطلاعات و ارتباطات‌  هستیم که در این میان شبکه های اجتماعی توسعه فراتری داشته و خاستگاه عمومی کاربران این فضا را برآورده ساخته است به نحوی که در آن واحد میتوانند از سراسر دنیا باخبر شده و یا به کسب و کارهای سودآور مشغول شوند.

حال این موضوع مطرح می شود که آیا این فضا کاملا مفیدفایده است یا نه؟ با نگاهی اجمالی به تبعات فضای سایبری و شبکه های اجتماعی مشاهده میگردد که عده سودجو با ترفندها و عناوین مختلف به دنبال بهره برداری منفی از زندگی اجتماعی سالم افراد به قیمت کسب درآمد هستند.

عده ای هم به جای بهره گیری از نبوغ فکری خود در زمینه مباحث علم نوین و گسنرش روزافزون آن به نفع کشور به دنبال خرابکاری از جمله هک نمودن حساب های شخصی افراد و بعضا دسترسی پیدا کردن به حریم شخصی کاربران فضای مجازی هستند که به جای این حرکات خلاف قانون میتوانند با ذهنیت انجام کارهای مثبت در عرصه تبادل اطلاعات و ارتباطات خواهند توانست بهره کافی و سودی سرشار آنهم در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی داشته باشند.

امروز نیز دشمنان نظام وقتی عرصه جنگ سخت را بر خود تنگ می بینند با روی آوردن به فضای مجازی و ایجاد دسیسه های مختلف از جمله  ارائه آمار کذب، جعل اسناد و تقطیع سخنرانی های مقامات کشوری، فتوشاپ سازی و … درصدد گرفتن امید از جامعه اسلامی هستند.

بیشترین آسیب های اجتماعی آن هم در شبکه های اجتماعی امروز متوجه بنیان خانواده و فروپاشی تدریجی آن است،البته در این میان نمیتوان ولنگاری این فضا را هم نادیده گرفت چراکه هیچگونه قانون و مقررات خاصی برای این شبکه ها تعریف نشده است و بعضا افراد با شماره هایی ناشناس وارد این پیام رسان ها شده و به راحتی بر ضد منافع کشور شروع به ترویج افکار غربی و کمونیستی مینمایند که در این میان دولت و مجموعه وزارت ارتباطات بایست تصمیم گیری های جدی را در این زمینه اخذ نمایند و این امر مستلزم ایجاد قوانین نظارتی است.

در این فضا  بعضا مشاهده میشود افراد با بی حجابی نمایان میشوند که این خود با قوانین اسلام و کشور کاملا در تضاد است.

امروزه دورهمی ها و محفل های شبانه خانواده ها بسیار بی احساس شده و افراد بجای خوش و بش های روح افزا و تعامل با هم به فضای غیر حقیقی روی آورند و هرکس با یک گوشی مشغول گذران اوقات خود است.

کودکان و نوجوانان در زمره قربانیان اهداف شوم شبکه های اجتماعی قرار گرفته اند به نحوی که بدون داشتن علم و آگاهی در زمینه استفاده از این فضا ناخودآگاه گرفتار منجلاب و بحران های ناشی از محتوی های غیراخلاقی خواهند شد و این در حالی است که والدین در بی اطلاعی کامل بسر می برند.

پس در این راستا می طلبد ابتدا دولت و مسؤلین امر تمام همت خود را در جهت ساماندهی فضای مجازی علی الخصوص شبکه های اجتماعی بکار بسته و ثانیا خود ما در فراهم سازی فرهنگ و نحوه استفاده از این فضا سهیم بوده و آن را در جامعه نهادینه سازیم و نسبت به ارائه آمار و اسناد از سوی رسانه های غربی و دشمنان نظام بی اعتنا باشیم و آن را از مراجع رسمی و معتبر جویا شویم چراکه دشمن هرگز دلسوز ما نخواهد بود.

سینا علیزاده ـ فعال رسانه ای شهرستان شاهین دژ

 

/اروم نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول