یک اپ پیام رسان چه امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد؟

 از سال هزار و نهصد و نود که شبکه جهانی اینترنت شکل گرفت بسیاری از امور را تحت تاثیر قرار داد. از جمله مواردی که با همه گیر شدن اینترنت شکل کاملا جدیدی پیدا کرد ارتباطات بود.

پیش از ظهور اینترنت و همه گیر شدن آن عمده ترین راه ارتباطی استفاده از تلفن بود هرچند که هنوز تلفن کارکرد خود را از دست نداده است اما با پیدایش مسنجرها می توان گفت نیاز به تلفن برای برقراری ارتباط کمتر شده است.

مسنجرها یا اپلیکیشن های پیام رسان، نرم افزارهایی هستند که امکان مبادله پیام بین دو یا چند نفر فراهم می کنند و نیاز به دسترسی به اینترنت دارند.

برای مثال اپلیکیشن هایی چون واتس اپ، وایبر، تلگرام، وی چت، سروش اپلیکیشن های پیام رسان هستند. در میان مسنجرهای نام برده شده اپلیکیشن واتس اپ با یک میلیارد و پانصد میلیون کاربر  ، بیشترین تعداد کاربر در جهان را دارد. هر چند که در کشور ما تلگرام شناخته شده تر است، اما به دلیل موانع به وجود آمده در استفاده از آن بخشی از کاربران ایرانی اقدام به دیلیت اکانت تلگرام کرده اند.

تعداد کاربران ایرانی این اپلیکیشن تا سال ۲۰۱۸ بالغ بر پنجاه میلیون کاربر تخمین زده شده بود اما تعداد بسیاری از این کاربران پس از حذف اکانت تلگرام خود به دلیل مسدود شدن آن در ایران ، شروع به استفاده از دیگر اپلیکیشن های پیام رسان کرده اند.

ساخت حساب کاربری یا اکانت در عموم مسنجرها نیاز به داشتن یک گوشی هوشمند و یک شماره همراه دارد و با دیلیت اکانت در واقع شماره همراه شما از مسنجر حذف می شود.

در بسیاری از کشورها از جمله کشور خود ما برقراری تماس های صوتی و یا تصویری از طریق مسنجرها نسبت به برقراری تماس از طریق خطوط تلفن نیاز به پرداخت هزینه کمتری دارد ، چرا که عموما هزینه اینترنت کمتر از هزینه ای تماس های تلفنی است.

اما تماس اینترنتی در مقایسه با تماس تلفنی با محدودیت نیز همراه است. برای مثال اگر شما بخواهید با یکی از دوستانتان در مسنجری همچون واتس آپ تماس صوتی داشته باشید اولا دوستتان نیز باید در واتس آپ اکانت داشته باشد و دوما آنکه هر دو آنلاین باشید. در حالی که برای تماس تلفنی تنها کافیست به شماره همراه او زنگ بزنید.

هرچند که اپلیکیشن های پیام رسان بیشتر از آنکه برای برقراری تماس صوتی یا تصویری استفاده شوند برای تبادل پیام های متنی یا همان تکست و یا به اشتراک گذاری فایل های مولتی مدیا به کار می روند.

تقریبا در تمامی مسنجرها امکان چت بین دو نفر یا چت بین چندین نفر وجود دارد. چت بین چندین نفر اصطلاحا گروه نامیده می شود.

اما ساخت کانال (فرستادن پیام برای مخاطبان انبوه) در تمامی آن ها میسر نیست. برای مثال در اپلیکیشن واتس اپ امکان ساخت کانال وجود ندارد.

درحالی که این ویژگی در مسنجری چون تلگرام فراهم شده است. در مسنجرهای داخلی نظیر سروش، بله و آی گپ نیز امکان ساخت کانال وجود دارد.

وجود فضای رقابتی بین انواع اپلیکیشن های پیام رسان، باعث طراحی مشخصه های افزودنی دیگری برای جذب کاربران شده است.

برای مثال در تعدادی از این مسنجرها علاوه بر امکان تماس و یا به اشتراک گذاری فایل ، شما می توانید با مخاطبتان به صورت آنلاین گیم بازی کنید.

همچنین امکان پرداخت آنلاین و تبادلات مالی در تعدادی از این مسنجرها  نیز وجود دارد. برای مثال کاربران چینی مسنجر وی چت می توانند در این مسنجر پرداخت آنلاین انجام دهند. لازم به ذکر است وی چت در کشور چین طراحی شده است. البته امنیت این پیام رسان مورد مناقشه است و چندان ایمن شمرده نمی شود.

برای تعدادی از کاربران مسنجرها وجود یا عدم وجود نسخه های وب و دسکتاپ علاوه بر نسخه موبایل نیز اهمیت دارد. برای مثال واتس اپ را علاوه بر آنکه می توانید بر روی گوشی همراهتان نصب کنید، می توانید بر روی ویندوز و مکینتاش نیز نصب می کنید ویا می توانید از نسخه تحت وب آن استفاده کنید.

اما نکته حائز اهمیت در استفاده از مسنجرها میزان امنیت آن هاست. امنیت در مسنجرها به معنای ان است که داده های کاربران به صورت محرمانه توسط شرکت ارائه دهنده اپلیکیشن حفظ شود. شماره همراه، عکس پروفایل و محتوای پیام ها باید محرمانه بماند. مجله معتبر Techworld از پیام رسان های واتس اپ ، وایر، ویکر، سیگنال و تلگرام به عنوان امن ترین مسنجرها نام برده است.

در آخر برای انتخاب یک اپلیکیشن پیام رسان به اینکه دوستانتان در کدام یک از آن ها فعال هستند، نیز توجه داشته باشید.

 

/آناج/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول