آیا کاربران توییتر به استان‌هایی که بیشتر درگیر کرونا هستند توجه بیشتری نشان می‌دهند؟

بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد که با شیوع کرونا در کشور، میزان توجه کاربران توییتر به استان‌های مختلف با تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آن استان مطابقت ندارد؛ یعنی شیوع بالای کرونا در یک استان لزوما باعث توجه بیشتر به آن استان نشده است. به عبارت بهتر میان برداشت کاربران توئیتر در مورد اهمیت شیوع کرونا در هر استان با آنچه در منابع رسمی اعلام می‌شود تفاوت وجود دارد.

مطابق با آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا تا روز ۲۰ اسفند ماه، در ۱۶ استان کشور تعداد مبتلایان به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است که در این میان استان‌های تهران و مازندران بیشترین تعداد ابتلاء را دارند. با این حال همان‌گونه که در نمودار زیر قابل مشاهده است، میزان توجه کاربران توئیتر به استان مازندران و شهرهای این استان در یک هفته اخیر، تناسبی با میزان ابتلاء به کرونا در آن استان ندارد و اگرچه تعداد مبتلایان به کرونا در استان مازندران بیشتر از گیلان است، اما توجه کاربران توئیتر به استان مازندران به مراتب کمتر از گیلان بوده است.

در این بین، استان قم بیشترین توجه کاربران توئیتری را به خود جلب کرده است. البته میزان بالای توجه کاربران توئیتر به استان قم فقط به خاطر شیوع کرونا در این استان نیست. بسیاری از این کاربران می‌پرسند که چرا قم زودتر قرنطینه نشده است و طرح این سوال باعث افزایش تعداد توئیت‌های مربوط به استان قم شده است.

نکته قابل توجه دیگر در این نمودار توجه بسیار کم کاربران توئیتر به استان اصفهان و شهرهای آن نظیر کاشان است. این امر در مقایسه دو استان اصفهان و خراسان رضوی مشهود است. دراستان خراسان رضوی و شهرهای آن نظیر نیشابور و مشهد، مطابق با آمارهای رسمی تعداد مبتلایان به کرونا حدود یک سوم مبتلایان به کرونا در استان اصفهان است. با این وجود، در یک هفته اخیر کاربران توئیتر در مورد استان خراسان رضوی و به مراتب بیشتر از استان اصفهان و شهرهای آن توئیت زده‌اند.

این نمودار به خوبی نشان می‌دهد که میزان توجه کاربران توئیتر به استان‌های درگیر کرونا با آمارهای منتشرشده از مبتلایان استانی همخوانی ندارد که علت آن را می‌توان ناشی از کاهش اعتماد به مراجع رسمی دانست. این امر باعث شده است که ادراک عمومی از بحران کرونا در برخی از استان‌ها با واقعیتِ اعلام شده، فاصله داشته باشد.

 

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول