کاسبان کرونا در فضای مجازی

فضای مجازی این روزها مکانی برای ملاقات اقوام و دوستان است تا در خانه بمانند و با کرونا مقابله کنند. اگرچه فضای مجازی فرد را به تنهایی و نشستن در گوشه خلوت خود سوق می‌داد اما تشکیل گروه‌های مجازی خانوادگی و امکان تماس تصویری، جای خالی کنار هم نبودن‌های اجباری در این شرایط را تا حدود پر کرده است.

اما همین فضا با کارکردهای خوبی که امروز دارد اما همواره افرادی هستند که با سودجویی، نان در قاتق مردم بزنند و شرایط بحران و غیر بحران هم برای آنها تفاوتی ندارد.

این روزها که دستکش، ماسک و ژل و محلول ضد عفونی از مبادی اصلی آن یعنی داروخانه‌ها یا مراکز فروش تجهیزات پزشکی توزیع نمی‌شود، علاوه بر اضطراب ویروس کرونا، تشویش ذهنی تهیه این اقلام هم برای در امان ماندن از مبتلا شدن به کرونا، بخشی از مردم جامعه را درگیر کرده است.

در این شرایط، سودجویانی این اقلام را خارج از شبکه توزیع و در فضای مجازی با قیمت‌های بیشتری به فروش می‌رسانند.

کاسبان کرونا

در یکی از گروه‌های ۱۰ هزار نفره در فضای مجازی، فردی با شناسه کاربری “دستکش، ماسک و ژل ضدعفونی موجود است” مدام به تبلیغ این محصولات می‌پردازد و عنوان می‌کند اگر کسی خریدار است به صفحه خصوصی‌اش مراجعه کند.

وارد صفحه خصوصی‌اش شدم و از قیمت‌ها پرسیدم، دستکش لاتکس جفتی ۲هزار تومان، ژل عفونی ۳۰۰ میلی‌لیتری به قیمت ۷۰ هزار تومان و ژل ۱۲۰ میل هم به قیمت ۳۰ هزار تومان. ماسک هم دارد، هر ماسک به قیمت چهار هزار تومان.

نحوه فروش را می‌پرسم، پاسخ می‌دهد هم می‌توانم برایتان ارسال کنم و هم می‌توانید مراجعه حضوری داشته باشید. نشانی نمی‌دهد، حوالی نشانی را که میدان ساعت ساری است بیان می‌کند و ادامه می‌دهد به اینجا که رسیدید پیام دهید تا نشانی مغازه را بگویم.

ساعت کار مغازه را پرسیدم و پاسخ داد اگر مغازه نبودم در خانه هم دارم، فرقی نمی‌کند چه ساعتی بیایید.

مدام اصرار دارد که زودتر سفارش دهم و چند بار تاکید می‌کند که تعداد محدود است و اگر ماسک و ژل و دستکش می‌خواهم باید عجله کنم تا تمام نشود.

وقتی که دید چیزی برای خرید سفارش ندادم اعتراض کرد و گفت”همه فروشنده هستند و می‌آیند قیمت می‌گیرند، این کار خوبی نیست” اما نگفت سودجویی خودش در این آشفته بازار آیا کار خوبی است یا نه.

مانند این فرد، دیگرانی هم هستند که هیچ توجهی به وضعیت جامعه ندارند، از فشار روانی شهروندان سوءاستفاده کرده و جیب خود را پر می‌کنند.

برخورد می‌کنیم

سرهنگ سامع خورشاد رئیس پلیس فتای مازندران درباره سودجویان اینچنینی در فضای مجازی به ایرنا گفت:

  • پلیس فتای مازندران در مدت ۲۰ روز اخیر با رصد فضای مجازی،  افرادی که در شرایط بحرانی کشور، سودجویی می‌کنند را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کرده است.
  • تبلیغ اقلام پزشکی در فضای مجازی که غیر از شبکه توزیع باشد و همچنین منتشر کنندگان شایعات در فضای مجازی زیر ذره‌بین پلیس فتا هستند، در این راستا افرادی به دلیل تشویق اذهان مردم و از بین بردن امید و روحیه جامعه، دستگیر شدند و حتی برای یک نفر قرار بازداشت صادر شده است.
  • درباره ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی که در این ویدئو ادعا شده بود فردی به علت ابتدا به کرونا در نزدیکی استانداری مازندران در ساری در خیابان از حال رفته،باید عرض کنم این فرد معتاد بود و شرایط جسمی او ارتباطی با ویروس کرونا نداشت.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول