از چاله درآمدن و به چاه افتادن احوال این روزهای کرونایی

در روز‌هایی که جامعه ما با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند ویروس خطرناک‌تری به جان برخی افراد افتاده و آنان با پندار نادرستی که بیشتر از راه فضای مجازی به مخاطبان انتقال می یابد، تلاش می کنند با مصرف مشروبات الکلی خود را در مقابل کرونا ایمن نگه دارند، پنداری که مصداق عینی از چاله در آمدن و به چاه افتادن است.

در این میان افراد سود جو نیز با تولید مشروبات الکلی غیراستاندارد و مسموم جان آدمیان را دستمایه سودای مرگبار خود قرار داده اند، هر روز از شهر‌های مختلف شاهد انتشار خبر‌هایی مبنی بر مسمومیت یا فوت افراد بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی دست ساز و یا غیراستاندارد هستیم.

حجم انبوهی از الکل‌های تقلبی در بازار وجود دارد که به جای الکل طبی (اتانول) از الکل صنعتی (متانول) استفاده شده و مسمومیت‌های شدیدی را موجب می‌شود که حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

الکل صنعتی به اندازه‌ای خطرناک است که متخصصان حتی نسبت به استفاده از این ماده برای ضدعفونی کردن سطوح هشدار داده و اعلام کرده اند که استفاده کردن از الکل‌های صنعتی (الکل متانول) برای ضدعفونی کردن سطوح، اماکن و واحد‌های صنفی برای مقابله با ویروس کرونا، خطرناک بوده و سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

الکل صنعتی حتی تاثیر غیرقابل جبران بر پوست داشته و بنا بر اظهارات پزشکان حتی از طریق پوست قابل جذب بود و سیستم تنفسی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

الکل را غرغره نکنید

خطر مسمومیت با الکل صنعتی در شرایط کنونی به حدی بالا است که مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخصوص هشدار مسمومیت با الکل صنعتی (متانول) اطلاعیه‌ای صادر کرد.

مهرناز خیراندیش در بخشی از این اطلاعیه تاکید کرده با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید در کشور و تاکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده‌هایی بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) جهت پیشگیری از این عفونت است که بر اساس شواهد و اطلاعات بدست آمده از برخی بیمارستان‌های کشور، مواردی از مسمومیت و فوت در اثر مصرف خوراکی و یا غرغره نمودن محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و در برخی موارد، مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید گزارش شده است.

۲۵ مسموم الکل صنعتی در استان فارس

در دو روز گذشته ۲۵ نفر به دلیل مسمومیت با الکل در شیراز و استان فارس روانه بیمارستان شده اند. محمد جواد مرادیان رئیس اورژانس استان فارس ضمن هشدار جدی اعلام کرد: مصرف هرگونه الکل به هیچ عنوان در کنترل، پیشگیری و کاهش بیماری کرونا موثر نیست و اثرات زیانبخشی را به دنبال دارد.

محمد جواد مرادیان رئیس اورژانس فارس با تاکید بر اینکه مردم و به خصوص جوانان به تبلیغات دروغین فضای مجازی که اغلب هم بدون پشتوانه علمی است نباید توجه کنند،گفت: بیماری از طریق سیستم تنفسی وارد بدن می‌شود مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری و درمان کرونا ندارد، بهترین راهکار برای مقابله با این ویروس کرونا، درمان خود قرنطینه کردن و در خانه ماندن و نیز رعایت مسائل بهداشتی است.

با شناسایی ۱۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس شمار مبتلایان در این استان به ۱۵۱ نفر افزایش یافت، تاکنون ۵ نفر از هم استانی‌ها به علت ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند، ۴۲ نفر نیز با وضعیت عمومی خوب در ایزوله خانگی به سر می‌برند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول