کشتی به گل نشسته سروش، منتظر خریدار

 پیام‌ رسانی که بعد از فرایند فیلترینگ تلگرام مطرح شده و با حمایت و تبلیغات گسترده صدا و سیما تلاش شد تا جایگزین تلگرام شود. اما، علیرغم همه تلاش ها گویا امروزه این پیام رسان بومی به سان کشتی به گل نشسته ای می ماند که منتظر خریدار است.

ماجرای پیام رسان سروش از کجا شروع شد؟

هنگامی که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۹۷ تلگرام که یکی از پرمخاطب ‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است، با دستور قضایی فیلتر و از دسترس کاربران خارج شد؛ در همان زمان موضوع پرداخت وام به پیام‌رسان‌های داخلی داغ شد و زمزمه هایی مبنی بر اینکه پیام رسان سروش با قابلیت‌های بیشتر جای تلگرام را خواهد گرفت، به گوش رسید.

اما علیرغم تمام تلاش ها و حمایت های دولتی به تازگی اظهاراتی مبنی بر فروش سروش مطرح شده است. نکته جالب توجه این است که مدیر این پیام رسان داخلی، در تاریخ فروردین ۹۷ گفته بود سروش قابلیت هایی دارد که قطعا جای تلگرام را می‌گیرد!

اما در گام نخست پیام ‌رسانی که بر اساس ادعای مسوولان مربوطه قرار بود بیشتر از ٢٠‌میلیون کاربر را میزبانی کند، در همان شروع فعالیت خود که به واسطه تبلیغات و همچنین فیلتر شدن تلگرام مخاطبانی پیدا کرده بود، با بالا رفتن تعداد کاربران دچار برخی مشکلات فنی شد.

این موضوع و بسیاری از موارد دیگر دست به دست هم دادند تا علیرغم شوآف ها و فشارهایی که در زمینه استفاده از این پیام رسان ایجاد شده بود، سروش هیچگاه آن گونه که انتظار می رفت مورد استقبال قرار نگیرد.

حال پس از گذشت کمتر از دو سال از این اتفاقات به تازگی موضوعی مطرح شده است مبنی بر اینکه، صداوسیما، قرار است این پیام رسان پر ماجرا را بفروشد و احتمالا مبلغ تعیین شده برای آن حدود ۳۸ میلیارد تومان تخمین زده شده باشد.

چراکه، در فراخوان منتشر شده از سوی صدا و سیما، قابل مشاهده است که میزان تضمین برای شرکت در مزایده، رقم یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. از آنجا که، به صورت معمول تضمین شرکت در مزایده، ۵ درصد محاسبه می‌شود؛ شاید بتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که صداوسیما می‌خواهد سروش را با مبلغی حدود ۳۸ میلیارد تومان به فروش برساند.

سروش متعلق به صدا و سیماست

سید جعفر خورشاد، مدیرعامل سابق و رییس هیات مدیره کنونی پیام‌ رسان سروش به تازگی در گفتگو با برخی از رسانه ها اعلام کرده بود که مالکیت ۱۰۰ درصدی پیام رسان سروش متعلق به صداوسیما است و حالا این سازمان به دلایلی تصمیم گرفته است این پیام رسان را در مزایده‌ای به فروش برساند.

با توجه به اینکه برخی معتقدند صدا و سیما قیمت بالایی برای فروش پیام رسان سروش در نظر گرفته است، اما بنابر اظهارات خورشاد بیشتر از این مبلغ‌ ها، برای راه اندازی پیام رسان سروش هزینه شده است.

پاسخ به چند سوال کلیدی

با توجه به مطالب گفته شده حال که گویا بحث مالکیت بر «سروش» تازه آغاز شده است، در این میان دو سوال مطرح می شود. نخست اینکه بر اساس شواهد در حال حاضر پیام رسان سروش ۵۰۰ هزار کاربر فعال و پیام رسان سروش پلاس، ۲ میلیون کاربر فعال در کافه بازار دارد که در صورت فروش این پیام رسان اطلاعات کاربران به دست شخص، نهاد یا سازمان دیگری سپرده می شود که این موضوع غیراخلاقی است. بنابراین، شخصی باید به این سوال پاسخ دهد که در این میان تکلیف اطلاعات کاربران چه می شود؟

نکته دوم اینکه علیرغم تبلیغات گسترده برای این پیام‌ رسان، آمارها حاکی از آن است که سروش اکنون تعداد بسیار اندکی نصب فعال در اپلیکیشن بازار دارد. سوال این است که با این وجود آیا کسی حاضر است آن را با این رقم نجومی که برای آن در نظر گرفته شده است، بخرد؟

براساس این گزارش، علیرغم پیگیری های ما هیچ یک از دست اندرکاران امر حاضر به پاسخگویی به این سوال ها نشدند.

/سیناپرس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول