رشد ۱۲۰درصدی سایت آپارات در بارگذاری ویدیو و رسیدن به رتبه ۸۰ الکسا

آپارات، نخستین و مهم‌ترین سرویس‌ اشتراک‌گذاری ویدیو در ایران، در دهمین سال فعالیت این مجموعه گزارش عملکرد فنی خود در سال ۱۳۹۸ را تهیه و منتشر کرده است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه، بازدید ۳۶ میلیون مخاطب منحصر به فرد در ماه از آپارات است. همچنین کاربران آپارات، بیش از ۱۸۰ میلیون دقیقه ویدیو در روز تماشا کرده‌اند؛ یعنی برابر با ۳۴۲ سال. در رده‌بندی الکسا (Alexa) در جهان، آپارات رتبه ۸۰ را در اختیار دارد و از این لحاظ تنها سایت ایرانی است که به رتبه زیر ۱۰۰ در دنیا دست یافته است. با توجه به آمار این گزارش، به نظر می‌رسد آپارات جایگاه خوبی در میان کاربران ایرانی دارد.

میزان تعداد بازدید و مخاطبان آپارات

 

بارگذاری بیش از ۵ میلیون ویدیو در سال ۹۸

با وجود تمام فرازونشیب‌های سال ۹۸ که همه کسب‌وکارها با آن‌ها مواجه بوده‌اند، آپارات توانسته روند رو به رشدی را طی نماید. رشد ۳۴٪ تعداد آپلود ویدیو در آپارات نسبت به سال ۹۷ و ۵۶ برابر شدن تعداد ویدیو نسبت به سال ۹۰، این موضوع را تأیید می‌کند. به طوری که تعداد آپلود ویدیو در سال ۹۸ به بیش از ۵ میلیون ویدیو رسیده است. همچنین، تعداد ویدیوهایی که با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل در آپارات آپلود شده نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده است.

بازدید بیشتر ویدیوهای کوتاه با زمان کمتر از ۳ دقیقه

یکی از معیارهای قابل توجه در آپارات، تناسب زمان ویدیوها با درصد بازدید آن‌هاست. میزان تماشای ویدیوها بر حسب زمان، نشان می‌دهد که ویدیوهای کوتاه‌تر مخاطب بیشتری دارند. به این صورت که بیشترین بازدید را ویدیوهایی با زمان ۱ تا ۳ دقیقه (۱۹/۱٪) و بعد از آن ویدیوهایی با زمان کمتر از ۱ دقیقه (۱۷/۸٪) به خود اختصاص داده‌اند.

ساعات و افراد پربازدید در آپارات

 

هر کاربر از ابتدای ورود خود به آپارات تا زمانی که آن را ترک کند، میانگین ۴/۶ ویدیو تماشا می‌کند. به طور مثال اگر هر ویدیو تماشا شده را حداقل ۷ دقیقه فرض کنیم، هر کاربر ۳۲ دقیقه در آپارات ویدیو تماشا می‌کند.

پربازدیدترین ساعات شبانه روز، ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب است که بیش از ۳ میلیون کاربر در این ساعت مشغول تماشای ویدیو بوده‌اند. در بین روزهای هفته نیز روز چهارشنبه با بیش از ۷ میلیون کاربر منحصر به فرد برای تماشای ویدیو به عنوان شلوغ‌ترین روز هفته در نظر گرفته شده است. کاربران آپارات برای دیدن ویدیو‌ها بیشتر از ترافیک شبکه‌های اینترنتی ایرانسل (۳۱/۳۴٪)، همراه اول (۳۰/۱٪)، مخابرات (۲۱/۱٪) و شاتل (۲/۵٪) استفاده کرده‌اند.

پربازدیدترین افراد و شخصیت‌ها در آپارات

نتایج به دست آمده از رفتار کاربران در بخش جستجوی افراد و شخصیت‌های آپارات نشان می‌دهد که در سال ۹۸ کاربران از بین خواننده­‌ها بیشتر محسن ابراهیم زاده، از بین بازیگران مرد مهران مدیری، از بین بازیگران زن مهناز افشار، از بین شخصیت‌­های سیاسی علی‌‏اکبر رائفی‌پور، در بین ورزشکاران کریستیانو رونالدو، در بین مداحان محمود کریمی و در بین شخصیت‌­های کارتونی باب اسفنجی را جستجو کرده‌اند.

درآمدزایی ۲۰۳۰ کانال از آپارات

از نظر سنی، بیشترین تعداد کاربران آپارات را متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ تشکیل می‌دهند که دهه شصتی‌ها با ۴۶٪ بیشترین سهم را در میان مخاطبان را دارند. جوان‌ترین و مسن‌ترین مخاطبان آپارات نیز به ترتیب ۱۱ و ۷۲ سال سن داشته‌اند. آمارهای سال ۹۸ نشان می‌دهد که ۲۰۳۰ کانال از طریق آپلود ویدیو در این پلتفرم کسب درآمد کرده‌اند.

آمار درآمدزایی از آپارات

جذب ۳۵۰۰ گیم استریمر در سال ۹۸

یکی دیگر از دستاوردهای مهم آپارات با راه‌اندازی سرویس اشتراکی آپارات گیم، جذب ۳۵۰۰ گیم استریمر در سال ۹۸ بود. کاربران با عملکردشان در این بخش، پنج بازی محبوب دنیای استریم را رتبه‌­بندی کرده‌­اند. پنج بازی محبوب در بین مخاطبان، بازی‌های ماین‌کرفت (Minecraft)، دوتا ۲ (DOTA II)، فورت‌نایت (FORTNITE)، پاب‌جی (PUBG) و رولت (ROULETTE) بوده‌اند.

بینندگان آپارات از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟

رفتار کاربران آپارات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰٪ آن‌ها از گوشی موبایل برای ورود به پلفترم استفاده کرده‌اند. این آمار نشان‌دهنده رشد بالای تمایل مخاطبان به استفاده از گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر است. گوشی‌های با سیستم عامل اندروید در مقایسه با آی‌اواس در جایگاه بالاتری قرار دارند. حدود ۶۶٪ کاربران از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها متعلق به برند سامسونگ بوده است. ۱۵/۵٪ کاربران از کامپیوتر به تماشای ویدیو می‌پردازند که ۴۳/۶٪ آن‌ها از مرورگر گوگل کروم اقدام به ورود کرده‌اند.

توزیع بینندگان آپارات به تفکیک ابزاری که استفاده می‌کنند

نسخه کامل گزارش سال ۱۳۹۸ آپارات را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید.

گزارش سال ۱۳۹۸ آپارات

 

/تکراسا/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول