پر کاربردترین ایموجیها در اپیدمی کرونا+تصاویر
این روزها گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، تمام شئون زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. کرونا در روزهای اخیر محور اصلی گفتگوهای ماست و روزی نیست که آن را بدون اشاره به کرونا به پایان رسانده باشیم. در این میان فضای مجازی سهم بسزایی در این مهم سازی کرونا در ارتباطات ما ایفا کرده است و این عرصه پر است از خبرها، عکس ها، فیلمها و البته البته ایموجیهایی است که ما در اشاره به کرونا منتشر میکنیم. در اقدامی جالب وبسایت «ایموجی پدیا» (Emojipedia) که پایگاه خاص اخبار مربوط به این شکلکها است، به بررسی کاربرد آنها در میان کاربران در ارتباط با موضوع کروناویروس پرداخته است.
ایموجیها نمادهایی برای انتقال لحن و تُن صدا، حالت چهره و زبان بدن هستند و میتوانند به شکلی مختصر روایتگر داستانهایی باشند که به تمامی زبانها قابل فهم هستند. در واقع زبان ایموجی، یکی از زبانهای رایج است و خوب است بدانید که این شکلکها در عصر حاضر به یک زبان بین المللی برای بیان احساسات تبدیل شدهاند. با شیوع گسترده کروناویروس در جهان، این زبان بین المللی وارد عرصه بیان مفاهیم در خصوص این اپیدمی شده است. نگرانیهای جهانی از اپیدمی کروناویروس باعث شده است که به طور طبیعی بسیاری از مردم درباره آن صحبت کنند و احساسات خود از این مسئله بیان کنند که بخش مهمی از این انتقال مفاهیم، در فضای مجازی و به وسیله ایموجیها صورت میگیرد.
وبسایت ایموجی پدیا در راستای بررسی کاربرد ایموجیها در موضوع شیوع بیماری کرونا، بیش از ۲۰۰ هزار پیام با کلید واژههای «کروناویروس» و «کووید-۱۹»، در زبانهای مختلف را جمع آوری کرده، تا از لابه لای آنها پرکاربردترین ایموجیها را شناسایی کند. نمودار زیر ایموجیهایی را که اغلب در توییتهای مربوط به کروناویروس یافت میشود نشان میدهد.
بر اساس این دادهها که از ۲۰۵۵۷۶ نمونه توییت منحصر به فرد در ۷ و ۸ مارس ۲۰۲۰ جمع آوری شده، در بالای جدول دو ایموجی خنده دار، ماسک پزشکی، چهرهای متفکر و ایموجیهای میکروب دیده میشوند. در پایین لیست نیز ایموجی دستهای چسبیده، چهره وحشت زده، پرچم ایتالیا و نمادهای هشدار دهنده، دیده میشوند.
نکته جالب توجه در این نتایج، وجود دو ایموجی خندان در زمره پر کاربردترین ایموجیها در وضعیت نگران کننده شیوع کرونا است. کابرد این ایموجیها در فضای اضطراب ناشی از گسترش کرونا، فرضیههای مختلفی را به دنبال داشته است. نخست اینکه برخی معتقدند که اصولاً این دو ایموجی پرکاربردترین ایموجیها در میان کاربران هستند، بنابراین به طور طبیعی این دو کماکان در صدر استفاده هستند. فرضیه دوم معتقد است که در وضعیت گسترش کرونا، کاربران به طور فزایندهای با اخبار مربوط به این بیماری شوخی میکنند و به همین دلیل استفاده از این دو ایموجی افزایش یافته است. برخی نیز ترکیبی از این دو عامل را دلیل در صدر قرار گرفتن این دو شکلک خندان در این جدول میدانند.
وبسایت ایموجی پدیا برای سنجش نتایج این خود، به بررسی بیش از ۱۳۲ هزار پیام دیگر پرداخته است که محتوایی غیر کرونایی دارد. نتایج این بررسی دوم نشان میدهد که میزان کاربرد ایموجیها در دو دسته پیام ها، یکسان نیست با این حال ایموجی با اشک خنده کماکان در دو نتیجه در صدر بود.