۱۰ پیشنهاد برای قوی شدن در فجازی

محسن مهدیان فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

فرمودند قوی شدن در فضای مجازی حیاتی است. پیشتر فرمودند: مهمترین جنگ امروز کشور، ذهنی است.

جنگ امروز جنگ شناختی است. رسانه به شما قدرت ادراک می دهد و شما با درک تان از واقع زندگی می کنید. انشالله مساله روشن است.

اما چند پیشنهاد برای قوی شدن.

یکم.بدبین باشید

رسانه دشمن را خوب رصد کنید و کلا بدبین باشید. فراموش نکنید که دشمن حتا یک خبر ساده برای اطلاع رسانی صرف و خیرخواهی شما منتشر نمی کند. هرانتخابی برای آنها قطعه ای از پازل ماموریت شان است. باچشم باز؛ اما بدبین.

دوم. گرد ببینید

گرد یعنی چند بعدی. مسائل را تک ساحتی نبینید. قدیما خبرنگار خوب را می گفتند خبرنگار تخصصی. اما الان فقط اقتصاد و هنر بدانید دور می خورید. تخصصی باشید؛ اما جامع. بین رشته اش تحلیل کنید. مسائل امروز بسیار نیازمند تحلیل چندوجهی است.

سوم. گعده ای نباشید

برخی گعده ای اند؛ یعنی فقط خودشان و رفقا و هم فکران شان. سعی کنید با حلقه های بیشتری از مردم و مخاطب ارتباط بگیرید. همه رنگ های اجتماعی را ببینید و برای شان بنویسید و دلسوزی کنید. مخاطب عیال الله است.

چهارم. عمیق ببینید

مگس چشم دارد و می بیند و آیت الله بهاالدینی هم می بیند. فرق شان چیست؟ در کیفیت دیدن. خوب ببینید. یعنی چی؟ عمیق ببینید. لایه های عمیق تر از سطح. چه کنیم؟ هم تخصصی ببینید و هم الهی و دینی. زیاد مطالعه کنید و با اهل علم حشرونشر داشته باشید.

پنجم. هیجانی نشوید

تحت هیچ عنوان و با هیچ بهانه ای هیجان زده نشوید. حجت داشته باشید؛ برای نوشتن و توزیع و حتا لایک و فالو کردن و نکردن. به اسم انقلابی گری و عدالتخواهی و مطالبه گری و نقد و غیره هیجان زده نشوید. شبکه اجتماعی فوران هیجان های کاذب است.

ششم. عصبی نکنید

رحما بینهم باشید. تیزی و تندی کلام و متن را بگذارید برای دشمن. خودی را نقد کنید اما عصبی نکنید. این معیار ساده را فراموش نکنید؛ مخاطب تان ولو مخالف، با متن شما عصبی نشود. تنها وادار به تامل شود، ولو قبول نکند.

هفتم. مجهز شوید

تجهیز شوید. کار رسانه ای ابزار می خواهد. همه ابزار جدید رسانه ای اعم از تولید صوت و تصویر و شبکه اجتماعی و سوادرسانه را خوب یاد بگیرد.

هشتم. داد نزنید

استدلال کنید. اول خودتان قانع شوید بعد بنویسید. برای قوی شدن استدلال، زیاد مباحثه کنید. فراموش نکنید که دادزدن جزئی از استدلال نیست.

نهم. باشید

کلا باشید. غیبت نکنید. رصد دقیق و کامل و همراه با جزئیات از صحنه داشته باشید. نبینید، نمیتوانید تحلیل کنید.

دهم. عکس هوائی داشته باشید

جزئی ببینید اما کلان تحلیل کنید. برای کلان تحلیل کردن باید روابط مسائل و عمق و مبانی شان را درک کنید. کلان نبینید دچارظاهرگرائی می شوید. نقشه کلان دشمن و انقلاب در دستتان باشد و بعد سراغ خبر روید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول