اعتباری که تلویزیون از فضای مجازی می خواهد!
این روزها شاهد حضور افراد مشهور و معروف فضای مجازی یا به اصطلاح شاخهای مجازی در رسانه ملی و تلویزیون هستیم. دلیل حضور این افراد و آسیبهایی که برای رسانه ملی به همراه خواهد داشت را با جامعه شناسان مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه حاصل را از نظر می گذرانید.
امانالله قراییمقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه:
- بنده مخالف این جریان هستم. این افرادِ به اصطلاح سلبریتی به دلیل اینکه سابقه مورد قبول و درستی ندارند اگر در تلویزیون به عنوان مجری و یا هر چیز دیگری ظاهر شوند، الگوی نوجوانان و جوانان قرار میگیرند و این برای مسئله برای این قشر بسیار آسیبزاست.
- مردم ناخودآگاه دوست دارند در سابقه و زندگی خصوصی افراد معروف تجسس کنند. زمانی که تلویزیون شاخهای فضای مجازی را در رسانه ملی روی آنتن میبرد، مردم به جستجو صفحه شخصی آنها میپردازند و در این هنگام اگر به نقطه ضعف برسند به حیثیت صدا و سیما و رسانه ملی صدمه وارد میشود.
- افراد در تلویزیون باید بر اساس شایستگی و کاردانی انتخاب .
- تلویزیون در انتخاب افراد باید دقت بالایی داشته باشد. معیار انتخاب این افراد باید لیاقت، شایستگی و کاردانی باشد. هدف تلویزیون در واقع سوء استفاده تبلیغاتی از این افراد برای جذب بیننده است.
- این سلبریتیها چون معروف و مشهور هستند فکر میکنند در همه امور میتوانند دخالت کنند و نظرشان را بگویند. بنابراین چون انتقادهایشان غیرعلمی و ناآگاهانه است جوانان را به خطر میاندازند. ماکس وبر با طرح یک اصل مهم به نام تئوری حکومت اداری میگوید انتقادها باید غیرشخصی و عقلانی باشند. یعنی افراد نباید بر اساس روابط، معروف و مشهور بودن انتخاب شوند بلکه شایستگی حرف اول را بزند.
- سوءاستفاده کردن از افراد مشهور از بُعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قابل بررسی است. معمولا از افرادی که چهره خوب و زیبایی دارند برای انواع تبلیغات به شکل اقتصادی استفاده میکنند. از نظر سیاسی هم استفاده از سلبریتی ها در تمام دنیا رایج است. در کشور خودمان هم در انتخابات ریاست جمهوری این مسئله را به وضوح دیدیم. مثل استفاده از تتلو برای تبلیغ آقای رئیسی.
- به وجود آمدن این موضوع، عیب جهان سوم است. کشورهای صنعتی مثل ژاپن، آلمان و آمریکا براساس عقل و تخصص انتخابهایشان را انجام میدهند، بنابراین نیروی انسانی هرگز به هدر نمی رود.
مجید فولادیان، جامعهشناس و استاد دانشگاه :
- در یکی، دو سال گذشته نقش فضای مجازی در جامعه بسیار پررنگ شده و از هر سنی در شبکههای اجتماعی مختلف کاربر وجود دارد. قوت اجتماعی رسانههای دولتی مثل تلویزیون هر روز رو به کاهش است و در مقابل فضای مجازی روز به روز محبوبیتش بین مردم بیشتر می شود. در این موقعیت، این رسانه دولتی که پول زیادی دارد می خواهد اعتبار اجتماعی از دست رفتهاش را با وجود این افراد معروف و سرشناس احیا کند.
- تلویزیون با رفتن به سراغ این افراد میخواهد جذابیت خود را بیشتر کند. اما نمیداند در عین اینکه با این روش مخاطبش را افزایش میدهد، به فضای مجازی هم قوت بیشتری میبخشد. با این کار به مردم می گوید همین فضای مجازی که یک زمانی برایش هیچ اعتباری قائل نبوده الان به عنوان منبع قرار گرفته و حتی از سلبریتیهای آن استفاده میکند. بسیاری از افراد هستند که هنوز در شرایط سنتی زندگی می کنند و هنوز وارد فضای مجازی نشدند. تلویزیون با این کار این افراد را هم با این فضا و محیط آشنا می کند.
- تلویزیون با انجام این کار آسیب جبران ناپذیری به خود وارد می کند این اقدامِ تلویزیون نشان دهنده نقطه ضعف است. یک زمانی سلبریتیهای فضای مجازی افرادی بودند که در تلویزیون برای خودشان اسم و رسمی داشتند اما این اتفاق الان به شکل معکوس رخ داده به این صورت که الان تلویزیون اعتبار و جذابیتش را از فضای مجازی میخواهد. این مسئله برای تلویزیون آسیبهایی درپیش خواهد داشت که قابل جبران نیست.
/شعار سال/