ماجرای نقض حریم خصوصی در پلتفرم ایرانی چیست؟

با شیوع ویروس کرونا و اپیدمی شدن آن در جامعه و برای جلوگیری از ابتلای شهروندان، تعداد زیادی از کارها اینترنی شده است، جلسات اداری نیز از این امر مستثنا نیستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز  اخیرا یکی از جلسات خود با کارکنان سازمان فناوری اطلاعات را به‌صورت ویدئو کنفرانس از طریق  پلتفرم  بومی اسکای روم برگزار کرد که حاشیه برگزاری این جلسه، سر و صدای زیادی را در فضای مجازی بپا کرد.

ماجرا از این قرار بود که پوریا آستارکی، فعال رسانه‌ای در جلسه با انتشار توییتی از کیفیت اسکای روم انتقاد می‌کند و می‌گوید در طول جلسه‌ی آنلاین ، چندین بار از جلسه خارج شده است.

حساب رسمی اسکای روم در پاسخ به این کاربر با انتشار تصویری از جلسه و وضعیت اینترنت کاربر، توضیح می‌دهد که دلیل تجربه‌ی او کیفیت بد اینترنت بوده و پلتفرم ایرادی نداشته است. اسکای‌روم با انتشار تصویر بالا در توییتر نوشت:

«همون‌طور که در تصویر مشاهده می‌فرمایید اینترنت شما در حین برگزاری جلسه اختلال داشت (آیتم‌های پکت لاست و تأخیر) به همین دلیل بیشتر کاربران با کیفیت خوبی از جلسه استفاده کردند.»

 

انتشار این تصویر توسط اسکای روم نشان از ضبط و ذخیره کردن  اطلاعات خصوصی کاربر در این پلتفرم است و کاربران انتشار این تصاویر و اطلاعات افراد حاضر در جلسه را نقض حریم خصوصی می‌دانند و حتی مسئله‌ی شکایت از این پلتفرم را مطرح کرده‌اند.

اسکای روم اما در پاسخ به این موضوع و در دفاع از خود گفته است که یکی از مدعوین جلسه بوده و تصاویر جلسه نیز پیش از این توسط سایر کاربران منتشر شده بود؛ اما تصویری که پیش‌تر منتشر شده بود حاوی وضعیت اتصال کاربر به اینترنت نبود و تنها تصویری از نام و عکس افرادی بود که در جلسه حضور داشته‌اند، با این حال تصویری که اسکای روم از وضعیت اتصال کاربر (مدت زمان اتصال، سرعت تبادل داده، پکت لاس و…) منتشر کرده نشان می‌دهد، اطلاعات خصوصی کاربران توسط این پلتفرم ضبط می‌شود و پلتفرم به آن‌ها دسترسی دارد.

پوریا آستارکی که منتقد به کیفیت این پلتفرم بومی بود و این ماجرا از توییت او آغاز شد، مدعی است که در اسکای روم ثبت نام نکرده است و صرفا با استفاده از یک لینک، به صفحه این جلسه پیوسته است.

بعد از انتقاد آستارکی و پاسخ اسکای روم که نمونه نقض حریم خصوصی بود، کاربران زیادی به این عملکرد انتقاد کردند و خواستار توضیح شفاف از طرف اسکای روم شدند و بعد از اسکای رومف وزارت ارتباطات را موظف و مکلف به رسیدگی به این موضوع دانستن

 

در نهایت اسکای روم با انتشار بیانیه‌ای، علت این کار را حضور خود در جلسه به عنوان یک مهمان و بررسی برای ارتباطات با کیفیت تری با هماهنگی وزارت ارتباطات اعلام کرده است و در پایان بیانه ارسال تصویر جلسه بصورت عمومی را یک اشتباه بیان کرده است

متن کامل بیاینه اسکای روم  :

 

«چند روز گذشته اسکای روم به دعوت سازمان فناوری اطلاعات ایران میزبان دیدار نوروزی وزیر محترم ارتباطات و فناوری‌ارتباطات با جمعی از فعالان توییتری بود.
پشتیبان و مدیرعامل اسکای روم به عنوان مدیران فنی جلسه برای حفظ کیفیت ارتباطی جلسه آنلاین و بررسی وضعیت اینترنت هریک از مدعوین، با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات در این نشست حضور رسمی و علنی داشتند.
لازم به ذکر است قبل از آغاز جلسه نیز آزمایش‌های ارتباطی با برخی از کاربران انجام شده بود.
نمایش اطلاعات مربوط به وضعیت اینترنت کاربران حاضر در جلسه، جزو قابلیت‌های عمومی اسکای روم است که در سایر پلتفرم‌های بین المللی مانند ادوبی کانکت نیز فراهم شده است و در اختیار برگزارکنندگان و مدیران رویدادهای آنالین قرار می‌گیرد. این اطلاعات برای بهینه سازی کیفیت صدا، تصویر و محتوای جلسه با اینترنت هر یک از کاربران و رفع مشکلات احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حریم خصوصی افراد را نقض نمی‌کند.
توجه به این نکته ضروری است که اسکای روم به هیچ عنوان قابلیت ضبط ندارد و تصویری که در حساب توییتر اسکای روم منتشر شد در زمان برگزاری جلسه و به دلیل حضور تیم فنی به عنوان ادمین ثبت شده بود، چرا که برخی کاربران با اختالل اینترنت روبه رو بودند.

روز گذشته این تصویر به اشتباه در توییتر به جای آنکه به صورت خصوصی در پاسخ به توییتی ارسال شود بصورت عمومی توییت شد و از اینکه موجب خدشه دار شدن حریم خصوصی کاربران این جلسه شدیم از افکار عمومی عذرخواهی می‌کنیم و قول ما به کاربران عزیز این است که در ادامه فعالیت خود در حوزه ارتباط با مشتریان و پشتیبانی کاربران دقت بیشتری داشته باشیم.
استارتاپ ایرانی اسکای روم که از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را برای میزبانی رویدادهای آنالین آغاز کرده است، با تکیه بر پلتفرم بومی مبتنی بر تکنولوژی WebRTC موفق به جلب اعتماد بیش از ۱۹٫۰۰۰ مشتری ارزشمند شامل موسسات، شرکتها، استارتاپها، دانشگاههای مطرح دولتی و آزاد و ارگانهای مختلف شده است و پیشرفت خود را مرهون حمایتها و اعتماد این کاربران است. ما در قبال مسئولیت اجتماعی خود در بحران کرونا، سرویس پایه ی اسکای روم را برای یک ماه بمدت نامحدود ارائه کرده ایم.»

 

برای برگزاری جلسات و وبینارها، نرم افزارهای گوناگون  بو می و غیر بومی پیشرفته و به روزی وجود دارد تا حدی که جلسه آنلاین دکتر روحانی و معاون اول رییس جمهور، با نرم افزار skype برگزار شد و موجی از انتقادات را نیز در زمینه حفافظ اطلاعات و حمایت از پلتفرم‌های ایرانی به همراه داشت.

اسکای روم، پتلفرم بومی برگزاری وبینار در ایران است که در راستای برگزاری جلسات بصورت آنلاین، مورد استقبال کاربران ایرانی قرار گرفته است

 

در این وضعیت وبا وجود رقابت‌های پلتفرم‌های بومی و غیربومی  و تاکید و تشویق کاربران به استفاده از نرم‌افزارهای داخلی، مسئولین امر  باید توجه ویژه‌ای به شرایط و نکات داشته باشند تا مهم‌ترین امر جذب مشتری  که جلب اعتماد است، خدشه دار نشود و توسط پلتفرم‌های بومی بصورت حداکثری جذب شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول