صدا و سیما، توسکا و دیگران

در هفته گذشته، لو رفتن اطلاعات ایرانی ها در تلگرام، هک شدن دیتابیس کاربران سیب اپ و این موارد، که هنوز هم منشاء و مبداء آن در هاله ای از ابهام قرار دارد، کاربران خانه نشین فضای مجازی را بسیار نگران کرد؛ اما شاید عجیب ترین اتفاقی که در هفته گذشته باعث نگرانی و ناراحتی مدیران کسب و کارهای مجازی کشور شد، اعلام مخالفت ضمنی رییس سازمان صدا و سیما با تبلیغات این کسب و کارها در صداوسیما بود.

صحبت‌های مدیرعامل صدا و سیما انتقادات زیادی در فضای مجازی و در بین کاربران و مدیران کسب و کارهای مجازی درخصوص مالکیت توسکا و نحوه تعامل با صداوسیما در پی داشته است. همین امر باعث شد همراه اول در بیانیه ای مالکیت توسکا را برعهده بگیرد:

در پی انتشار مطالبی در مورد شرکت توسکا و قرارداد تبلیغاتی در حوزه سرویسهای دیجیتال با سازمان صدا و سیما و نقش سهامداران در مدیریت و مالکیت آن و پیرو اطلاعیه روابط عمومی شرکت توسکا به اطلاع می‌رساند که شرکت توسکا از شرکت‌های تابعه همراه اول بوده و هیچ یک از شخصیتهای حقیقی و حقوقی در لایه سهامداری شرکت مخابرات ایران و همراه اول از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد اجرائی فرمان امام(ره) و نیز سایر سهامداران، هیچ نقشی در مدیریت و یا مالکیت این شرکت و همچنین اپلیکیشن «روبیکا» ندارند.

از آنجایی که شرکت توسکا کارگزار همراه اول در اجرای قرارداد صدا و سیما بوده است، به اطلاع می‌رساند قرارداد مذکور از آذرماه ۹۸ از شرکت توسکا منفک و به همراه اول منتقل گردیده و شرکت مذکور هیچ فعالیتی در این زمینه ندارد.

توسکا هم در اطلاعیه ای، ضمن شفاف سازی نحوه قرارداد با صدا و سیما اعلام کرد:

از ابتدای شیوع ویروس کرونا ، نهایت تلاش همه جانبه برای استفاده حداکثری از ظرفیت های این قرارداد در قالب مشارکت و همکاری با وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و .. از سوی همراه اول بعمل آمده و برای کمک به کسب و کارهای مجازی علاوه بر اختصاص ویژه برنامه سال تحویل شبکه یک سیما به جشنواره خرید بهار ۹۹ ، تبلیغ رایگان تیزرهای این جشنواره و حتی تامین جوایز اهدایی به برندگان هم صورت گرفته است. در حال حاضر همچنین با حمایت همراه اول و با همکاری سازمان صدا و سیما ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، اتاق اصناف و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی ، امکان تبلیغ تلویزیونی رایگان تمامی کسب و کارهای اینترنتی در بستر درگاه Bazargaheiran.ir فراهم گردیده و پخش این تبلیغات در تمامی شبکه های تلویزیونی از دیروز مورخ ۹ فروردین آغاز شده است.

در پیگیری مجازیست از وبگاه معرفی شده توسط توسکا، مشخص شد این آدرس به سامانه پویش #از_خانه_بخریم منتقل می شود که مطابق توضیح خود سایت در اختیار اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است؛ رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره این اتحادیه می‌گوید:

بسیاری از کسب و کارها توان مالی تبلیغات در صدا و سیما را ندارند؛ اگر صدا و سیما، قصد کمک به مردم و جامعه را در این شرایط دارد، یا باید از این شرایط و درآمد چشم‌پوشی و این قرارداد را ملغی کند و مانند بخش تبلیغات کسب‌وکارهای آفلاین، بخش تبلیغ کسب‌وکارهای آنلاین را به واحد بازرگانی خود بدهد یا با شرکت همراه اول یک همکاری درونی شروع کنند که شامل تخفیف به این شرکت می‌شود که به دنبال آن، شرکت توسکا هم بتواند این تخفیف را به کسب و کارها ارائه دهد.

ملغی کردن موقت قرارداد توسکا و صدا و سیما، امری است که سایر صاحبان کسب و کارهای مجازی هم خواستار آن شدند:

  • مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک:

قانونی تصویب کنند که به‌مدت ۶ ماه این قراردادها لغو شده و کسب‌وکارها خدمات خود را معرفی کنند که مردم از وجود این شرکت‌ها آگاه شوند و بدانند که می‌توانند در خانه بمانند و همزمان نیازهای خود را هم با کمک استارتاپ‌ها تامین کنند. حال بخواهد سفارش آنلاین موادغذایی باشد یا وسایل خانه.

حال با توجه به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، درخصوص تشویق مردم به ماندن در خانه و انجام خریدهای روزانه از طریق فضای مجازی، راهکار صدا و سیما و توسکا برای حل این مشکل چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول