همکاری شاد با ۵پیام‌رسان ایرانی

مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش:

  • این شبکه از فردا برای مدیران فعال می‌شود که آنها باید کل کلاس‌های مدرسه را در شبکه اجتماعی “شاد” ایجاد کنند بدین صورت که ابتدا مدیر پیام‌رسان مدنظر را از سامانه سناد انتخاب می‌کند پس از آن پیام رسان را در گوشی همراه یا کامپیوتر خود نصب کرده و با ورود به بات شاد و ثبت کد ملی اقدام به تایید اطلاعات کلاس‌ها و معلمان می‌کند.
  • پس از آن نوبت به معلمان می‌رسد که باید برای تایید کلاسهای خود اقدام کنند. بدین صورت که پیام رسان انتخابی مدیر مدرسه را بر گوشی یا کامپیوتر خود نصب می‌کند و گزینه معلم را انتخاب می‌کنند که در این مرحله کد ملی و گروه‌های کلاس را مشاهده و صحت اطلاعات را تأیید می‌کنند.
  • سرپرست مرکز برنامه‌ریزی وفناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: در مرحله سوم دانش آموزان وارد می شوند یعنی ابتدا پیام‌رسان انتخابی مدیر مدرسه را نصب و با ورود به بات شاد، گزینه دانش‌آموز را انتخاب می‌کنند در این مرحله با ثبت اطلاعات درخواستی و تأیید آن وارد کلاس درس می‌شوند.

  •  هدف ما این است تا کلاس های واقعی دانش آموزان در فضای مجازی اجرا شود اما زمان آموزش‌ها کوتاه‌تر است یعنی مدت زمان هر کلاس  ۳۰ دقیقه است.
  •  به تمام این مسائل فکر کرده‌ایم به همین دلیل است که ۵ پیام رسان داخلی را در گیر کردیم و از هر کدام خواستیم تا بخشی را پوشش بدهند.
  • در تماس و همفکری با کارشناسان فضای مجازی، ظرفیتی را برای پیام رسان‌های داخلی پیش بینی کرده بودند و ما نیز شبکه اجتماعی شاد را در بستر پیام رسانهای داخلی ایجاد کردیم و امیدواریم جواب بگیریم البته تستی انجام دادیم که به نظرم پاسخ داده است.

آیا زیرساخت اینترنت کشور‌ پاسخگوی ۱۴ میلیون دانش‌آموز است؟

  • در زیرساخت‌های فنی نمی‌توان با یقین صحبت کرد البته این پیام رسان‌ها قبلاً کار کرده بودند اما باید بررسی کرد که زیرساخت اینترنت کشور برای آموزش ۱۴ میلیون دانش‌آموز جواب می‌دهد یا خیر. به هر حال پارامترهای مختلفی در این حوزه  نقش  دارند اگر مشاهده کنیم ترافیک اینترنت باعث میشود سرویس‌دهی ضعیف شود، وقت را تقسیم می‌کنیم یعنی ساعات آموزش دانش آموزان ابتدایی صبح، متوسطه اول ظهر و متوسطه دوم بعدازظهر می‌شود.

چرا اصرار به راه‌اندازی شبکه اجتماعی شاد بود؟

  •  برای اینکه بتوانیم ارزیابی از فعالیت‌ها داشته باشیم و وقایع داخل کلاس بررسی و ثبت شود، مطمئن باشیم که دانش‌آموز واقعاً حضور دارد و فعالیت می‌کند یا اینکه محتوای آموزشی و کار معلم چگونه است نیاز به فضایی داشتیم که بتوان فرآیندهای آموزش را مدیریت کرد.

پیام‌رسان‌ها باید محیط ایزوله برای شاد فراهم کنند

  •  به پیام رسان‌ها اعلام کردیم  که محیط مد نظر ما را باید کاملا ایزوله کنند و محتوای نامناسب به خصوص به لحاظ فرهنگی قابل دسترسی نباشد و در این صورت به سمت پیام رسان داخلی می‌رویم یعنی باید این شرط ما را فراهم کنند.
  •  از روز شنبه بات شاد در پیام‌رسان‌های داخلی فعال شده و آن را می‌بینند.
  • وی در پاسخ به این پرسش که معلمان نسبت به اجبار آنها به نصب پیام رسان‌ها معترض هستند از سوی دیگر آموزش و پرورش اعلام می‌کند که اطلاعات مخاطبانش را در اختیار قرار نمی‌دهد اما این پیام رسان‌ها هنگام نصب،اجازه دسترسی به برخی از محتواهای گوشی را درخواست می‌کنند، مطرح کرد: افراد هنگامی که اپلیکیشن را نصب می‌کنند می‌توانند فقط اجازه دسترسی به مخاطبان را بدهند و اجازه دسترسی به سایر موارد از جمله گالری را ندهند، پیام رسان های داخلی مورد تایید منابع امنیتی و قضایی بوده و تایید شده‌اند البته ما اطلاعات هویتی دانش آموزان را به دست آنها نداده‌ایم و جزئیات اطلاعات دست خود آموزش و پرورش است و فقط آی‌دی به سمت پیام رسان‌ها می‌رود.

/تسنیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول