چرا افراد در فضای اینستاگرام هویت دیگری از خود نشان می‌دهند؟

کامل دلپسند پژوهشگر جامعه شناسی و استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

  • گذر تاریخی از فیس بوک به اینستاگرام باعث شده افراد آن قسمت پنهان هویت خود را در اینستاگرام بروز ندهند. این فرصت تعامل اجتماعی ایجاد شده در اینستاگرام باعث شده که افراد درباره پنهان‌های خود صبحت نکنند.
  • اینستاگرام جذابیتی دارد که شما را خیلی بهتر از آن چیزی که خودتان هستند نمایش می دهد و این تائید شدن از جانب دیگران با لایک و کامنت برای نسل جوان جذابیت دارد؛ این شبکه اجتماعی برای جوان و نوجوان  دانشگاهی هویت ساز است و حتی قومیت‌های مختلف غنای فرهنگی خود را در صفحه اینستاگرام نشان می‌دهند.

 افراد به دنبالند که بخشی از پنهان خود را به نمایش نگذارند

  • در این فضا افراد به دنبال آن هستند که بخشی از پنهان خود را به نمایش نگذارند. اینستاگرام البته می‌تواند عرصه نمایش سرمایه‌های نمادین یا ارزش‌های فرهنگی و لباس و پوشاک فرد هم باشد در واقع مهم این است که فضای اجتماعی و میدان اجتماعی باب گفت وگو و تعامل اجتماعی را فراهم کرده و در این باب اجتماعی  آسیب‌های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان را رقم زده  است.
  • اینستاگرام  فضایی است که جامعه ایرانی می‌تواند به دور از تاخر فرهنگی خودش را با آن تطابق دهد و هویت فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی ایرانیان باشد چون هم کم هزینه است همچنین امکان تبدیل به خود‌های اجتماعی و هویت‌های فرهنگی در فضای اینستاگرام وجود دارد.
  • چرا نمایش در اینستاگرام نمایش خود واقعی نیست؟ به دو دلیل یکی دو رویی اجتماعی در جامعه و دوم واکنش‌هایی است که دیگران نسبت به ما دارند که این واکنش‌ها از سمت اقشار مختلف است و باعث قضاوت سیاسی یا اجتماعی دیگران می‌شوند؛  این سبک زندگی یک سبک زندگی طبقه‌ای و جنسیتی هم است؛  اکانت زنان با مردان بسیار تفاوت دارد، ولی بسیاری از زنان با اکانت و تصویر واقعی وارد نمی‌شوند.
  • برای نسل جدید اگر  با میدان اجتماعی، سبک زندگی جدید و عادت واره‌های جدیدی فهم مواجه نشویم از دنیای اجتماعی واقعی آن‌ها دور خواهیم شد؛ واقعیت این است که اگر بخواهیم تغییرات فرهنگی جامعه ایرانی را بفهمیم نیازمند داریم که به انتخاب نسلی و انتخاب فرهنگی اهمیت بدهیم و از دریچه نگاه آن‌ها آن‌ها به جامعه بنگریم.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول