تقویت پیام رسان های داخلی، لازمه قوی شدن کشور در عرصه فضای مجازی است

معصومه نصیری عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران در گفت و گو با خبرگزاری حوزه:

  • مباحث مربوط به فضای مجازی به عنوان مسأله ای دارای اهمیت استراتژیک برای کشور، این روزها نیازمند تدبیر جدی تری جهت ایجاد فضایی سالم، مفید و ایمن است که در بستر مدیریت صحیح و به دور از شعار پیگیری شود.
  • وظیفه نهادهای مسئول اقدام آنی برای فراهم آوری محیط آنلاین سالم است. در کمتر کشوری شاهدیم که سیاست گذاران حوزه های مربوطه در شعار به صیانت از شهروندان آنلاین خود توجه داشته باشند اما در عمل نسبت به تحقق این شعار اقدامی صورت نگیرد. امروزه حوزه امنیت جغرافیایی به مرزهای سرزمینی محدود نمی شود و مرزهای محیط جغرافیایی آنلاین نیز باید مورد صیانت قرار گیرد.
  • یکی از الزامات این قوی شدن تقویت پیام رسان های داخلی، تقویت زیرساخت ها و  نیز تقویت شبکه ملی اطلاعات است. بی شک این مهم با عزم جدی و ملی و سیاست گذاری کلان محقق خواهد شد.
  • از ابتدای ایجاد پیام رسان های داخلی شبکه هایی همچون ایتا که به لحاظ ظاهری شباهت های زیادی به نمونه مشابه خارجی خود داشتند و مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفتند، همواره در مواجهه با سیل حضور مخاطبان دچار اختلال شده اند و این یعنی تقویت زیرساخت پیام رسان های داخلی موضوعی جدی و حیاتی برای جذب و جلب اعتماد مخاطب است.
  • لازم است مجلس آینده با نگاه و عزمی جدی به بحث تقویت پیام رسان های داخلی توجه داشته باشد و در کنار برنامه ریزی ها برای ایجاد اعتماد و تقویت امکانات پیام رسان های داخلی که البته هم لازم است و هم ضروری، نهادهای مسئول نیز برای صیانت از مخاطبان و افزایش آگاهی آن ها از طریق آموزش عمومی سواد رسانه ای نسبت به بهبود وضعیت موجود اقدام کنند.
  • شورای عالی فضای مجازی بنا بود ضمن سازماندهی این فضا، نسبت به تشکیل شبکه ملی اطلاعات اقدام و برای کاهش سلطه دشمن از فضای مجازی برنامه ریزی کند و اینک پس از گذشت ۸ سال از دستور مقام معظم رهبری و تاکیدات مکرر برای اقدامات دقیق در این زمینه، همه دست اندرکاران این حوزه باید پاسخگو باشند که چه اقدام عملی و کارشناسی انجام داده اند که اهداف اساسی که باعث تشکیل شورای عالی فضای مجازی بود، محقق شود؟
  • در دوران جنگ تمام عیار رسانه ای که فضای مجازی ابزار قدرتمند این میدان است، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند که کدام بخش از پیوست های فرمان تاسیس شورا اجرا شده و اساسا چرا اجرا نشده و به راستی چرا همچنان مسکوت باقی مانده است!؟

/خبرگزاری حوزه/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول