کرونا ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمایان کرد

محسن غفاری مدیرعامل پیام‌رسان ایتا در گفتگو با خبرنگار “تیتریک” گفت:

  • چند روز گذشته یک مشکلی در دیتابیس پیام رسان ایتا به دلیل ورود بیش از اندازه کاربران به این پیام رسان ایجاد شد که ۱۰ الی ۱۵ ساعت پیام رسان ایتا غیرفعال بود و اکنون ۶۰ درصد مشکل برطرف شده است مگر موارد خاص که کاربران با ارتباط با پشتیبانی می توانند مشکلشان را برطرف کنند.
  • در حال حاضر پیام رسان ایتا در کافه بازار حدود ۳ میلیون کاربر فعال دارد و اولین پیام‌رسان از نظر تعداد کاربر در کشور است.
  • از زمان ورود ویروس کرونا به کشور و استفاده بیشتر مردم و مخصوصا مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و … از این پیام رسان برای بحث آموزش، ایتا با ورود ناگهانی ۷۰۰ هزار کاربر در حدود دو هفته مواجه شد که به دلیل ضعف زیرساختی این پیام رسان قادر به این حجم از ورودی نبود لذا برای برطرف کردن مشکل مجبور شدیم مانع ورود کاربر جدید به این پیام رسان شویم تا کاربران قدیمی بتوانند به راحتی از این پیام رسان استفاده کنند.
  • ایتا یک شرکت دانش بنیان خصوصی است که این کار را حدود ۳ سال پیش یعنی از سال ۹۴ آغاز کرد و از سال ۹۷ این پیام رسان وارد بازار شد و از همان ابتدا مورد استقبال کاربران قرار گرفت.
  • پیام رسان های ملی یک تعریفی دارد که مرکز ملی فضای مجازی این تعریف را انجام داده است و یکسری حمایت ها هم برای راه اندازی ابتدایی این پیام رسان ها مثل پهنای باند، فضای پیام رسانی و تخصیص وام که البته ایتا آن وام را هم نگرفت ولی قرار شد بعد از حدود یکسال مرکز ملی فضای مجازی تهمیدات بیشتری برای ارتقای پیام رسان های داخلی و ملی انجام دهد که متاسفانه دور دوم حمایت ها اصلا اتفاق نیفتاد.
  • اکنون یکی از دلایلی که ایتا نمی تواند بیش از یک حدی کاربر بپذیرد ضعف زیرساختی یعنی کمبود منابع سخت افزاری است که خوب بالطبع هزینه زیادی دارد و فعلا ایتا درآمدی ندارد که بتواند این ضعف زیرساختی را برطرف کند و نیازمند حمایت دولت است.
  • داشتن پیام رسان داخلی و تحقق پیام رسان ملی یکی از پیشرفت های کشور در عرصه ارتباطات است، کرونا ضرورت بیش از پیش استفاده از پیام رسان های داخلی و ضرورت تحقق شبکه ملی اطلاعات را نمایان کرد که در عرصه آموزش، منبع اطلاعاتی بودن به دلیل شیوع اخبار جعلی بسیار در پیام‌رسان‌های خارجی و … ضرورت تحقق پیام رسان های ملی به شدت احساس شد.
  • یکی از وظایف شبکه ملی اطلاعات داشتن پیام رسان های ملی و حمایت از آن هاست و وقتی شبکه ملی اطلاعات موفق باشد پیام رسان های داخلی نیز موفق هستند و اینها زنجیروار به هم مرتبط هستند و امیدواریم روزی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شاهد شکوفایی پیام رسان های داخلی باشیم زیرا این پیام رسان ها ظرفیت رقابت با پیام رسان های خارجی به شرط حمایت و برطرف شدن مشکل زیرساختی شان دارند.
  • امیدوارم با همت مراکزی مثل مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات آن اتفاقی که قرار بود در دور دوم حمایت از پیام رسان های ملی ما اتفاق بیفتد شکل بگیرد و اعلام کنند چه تمهیداتی می خواهند بیندیشند که پیام رسان هایی که الان رشد خوبی داشتند تبدیل به پیام رسان های ملی شوند.

/تیتریک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول