شبکه ملی اطلاعات، دشمنان آنلاین و مسئولین آفلاین

 میثم قرائی کارشناس مسائل رسانه نوشت:

تاکنون به جهت عدم شکل گیری شبکه اینترنتی داخلی یا شبکه ملی اطلاعات که از جمله دستورات مهم رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر بوده و با قصوری که متاسفانه شاهد آن هستیم نفوذ و تسلط دشمنان و بدخواهان نظام به دلیل غفلت در این امر، روز به روز درحال افزایش بوده و جنگی نابرابر در این عرصه بعنوان جنگ شناختی – هیبریدی را رقم زده است.

نیاز امروز کشور در حوزه فناوری ایجاد زیرساخت بومی بوده چرا که قطع به یقین تا زمانی که در این خصوص مستقل نشویم امکان مدیریت در این حوزه را نداریم.  آنقدر این موضوع مهم بوده که بسیاری از کشورهای جهان در حال خارج شدن از شبکه اینترنت بین المللی هستند و به سمت ایجاد و تولید زیرساخت های بومی این مهم رفته اند کشورهایی مانند چین ، امریکا و .. از این دست هستند .

نکته ای که قابل توجه است استفاده از بیگ دیتاها و کلان‌داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌هاست که به شناسایی مدل رفتاری جامعه می‌ انجامد و بعد از این وارد مرحله تغییر رفتار مردم خواهند شد و به تعبیری دیگر  مدیریت افکار و در ادامه تغییر رفتار را در پی خواهد داشت.

در زندگی پیچیده کنونی و وجود سایه رسانه ای بر آن ،دشمنان با استفاده از مبانی جنگ هیبریدی و بهره کشی از داده های رسانه ای زندگی روزمره مردم، رفتارشناسی ، افکار و باورها، هویت های نهان و پنهان، موضوعات دینی-اخلاقی ، سیاسی-فرهنگی و اجتماعی و … نقاط ضعف و قوت، تهدید و فرصت‌ها را شناسایی کرده و با مهندسی معکوس و طراحی مدل شناختی، اقدام به تغییر افکار عمومی می‌کنند.

در شرایط بحرانی این روزهای کشور عزیزمان ویروسی بنام کرونا نقل قول همه خانه ها و شبکه ها و محافل مجازی عنکبوتی شده ، شایعات و فیک‌نیوزها بسیار بیشتر از خود این بحران اثر گذاشته و آرامش روانی جامعه را در دید و تیر خود قرار داده است در این میان دشمنان با جنگ افروزی و روایت‌های دروغ و جعلی از خسارت‌ها و صدمات زیرساختی به اقتصاد کشور پرداخته و ارزش‌ها و اعتقادات مردم را زیر پا گذاشته‌اند.

با نگاه اجمالی به اتفاقات و حوادث مختلف سال۹۷ و جنجال های رسانه ای که شاهد آن بوده ایم  قطعاً مسئولین و متولیان حوزه رسانه کشور به این موضوع واقف شده اند که در جنگ رسانه ای ،  تولید عملیات روانی بسیار مرگبارتر از هراس به وجود آمده به وسیله ویروس کرونا می باشد .

/گلستان ما/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول