طرح «ساماندهی شبکه های اجتماعی» قربانی بازی های سیاسی شد

 محمد اسماعیل سعیدی نائب رئیس کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با راه آرمان، خصوص صحبت های مقام معظم رهبری بمنی بر اینکه قوت و برتری در فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای قوی شدن نظام جمهوری اسلامی باید مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد:

  • با توجه به تاکیدات قبلی مقام معظم رهبری در خصوص تقویت فضای مجازی، شرایط جامعه و اتفاقاتی که در این فضا رخ داد و ضرورت های موجود، سال گذشته طرحی با عنوان «ساماندهی شبکه های اجتماعی و لزوم حمایت از این شبکه ها» در کمیته فضای مجازی مجلس آماده شد.
  • این طرح با حضور دستگاه های مرتبط، مراکز علمی و مسئولان پیام رسان های داخلی در مجلس بررسی شد و تکمیل این طرح و بررسی تمام جوانب آن، ۶ ماه زمان برد و در نهایت به صحن کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شد.

طرح کمیته فضای مجازی مجلس قربانی بازی های سیاسی شد

  • در این طرح ضرورت حمایت از مجموعه هایی که در فضای مجازی فعال هستند و تدوین و تصویب قوانین ضروری مورد نیاز و هم چنین وظایف وزارت خانه ها و دستگاه ها احصا و مشحص شد و با توجه به اینکه  شورای عالی فضای مجازی یک شورای سیاست گذار است، برخی از سیاست های ابلاغی آن با قوانین تطبیق داده شد.
  • متاسفانه در همان زمان، فضای منفی رسانه ای توسط برخی از مجموعه ها و جریانات سیاسی در جامعه شکل گرفت و قضیه را سیاسی کردند در صورتی که این موضوع یک ضرورت بود و نباید سیاسی می شد.
  • این اتفاقات باعث شد بررسی این طرح در مجلس با تاخیر آغاز شود ولی به عمر مجلس دهم نمی رسد تا این طرح را تصویب کند لذا امیدواریم مجلس یازدهم ان را ادامه دهد و یکی از ضرورت ها این است که در حوزه قانون گذاری و نظارت تکلیف را روشن کنیم.

کوتاهی برخی دستگاه ها، جرائم فضای مجازی را دو چندان کرده است

  • سعیدی با بیان اینکه  ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی، قانون است، مطرح کرد: اگر قوانین کافی در این حوزه نداشته باشیم سیاست های تصویب شده شورای عالی فضای مجازی در حد مصوبات و کاغذها باقی می ماند لذا بایستی هم ضمانت اجرا داشته باشد و هم خودشان در این زمینه همت داشته باشند و با عزم و اراده جدی به دنبال اجرای مصوبات توسط دستگاه ها باشند و در این صورت جهش لازم در فضای مجازی را شاهد خواهیم بود.
  • در حال حاضر جرایم بسیاری در حوزه فضای مجازی اتفاق می افتد و کوتاهی های زیادی توسط برخی دستگاه ها صورت می گیرد که کسی مواخذه نمی شود و نمونه اخیر آن هم ماجراهای آبان سال ۹۸ است و لشکر کشی خیابانی آشوب گران  در همین فضای مجازی اتفاق افتاد.

شبکه های اجتماعی داخلی  در سطحی نیست که انتظارات کاربران را برآورده کند

  • تعطیلی چند روزه فضای مجازی و وقفه ای که در آشوب های سال گذشته ایجاد شد، مشکلات زیادی را به دنبال داشت ولی اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده بود و شبکه های اجتماعی قوی داخلی  داشتیم در شرایطی که همه از پیام رسان های خارجی به شبکه های داخلی مهاجرت کردند می توانستیم آن ها را در همین فضا نگه داریم ولی متاسفانه شبکه های داخلی ما نتوانستند پاسخگو باشند.
  • بسیاری از مردم که به شبکه های داخلی روی آورده بودند به دلیل ضعف این شبکه ها دوباره به پیام رسان ها خارجی برگشتند و علت ان این است که ما در زیر ساخت ها مشکل داریم و نتوانستیم شبکه های اجتماعی داخلی خود را به سطحی برسانیم که بتواند تمامی انتظارات و نیازهای ضروری کاربران را برآورده کند.

مسئولان باید در خصوص عدم تحقق وعده ها و شعارهای خود توضیح دهند

  • متاسفانه برحی از مسئولان فقط حرف زدند و شعار دادند ولی در واقعیت گام موثری برداشته نشد لذا باید وعده هایی که دستگاه ها در شورای عالی فضای مجازی و در خدمت رهبر انقلاب و به مردم داده بودند را عملیاتی کنند و به تعهدات خود عمل کنند و توضیح دهند چرا تا به حال نتوانستند به وعده های خود جامه عمل بپوشانند.
  • مسئولان باید توضیح دهند عدم تحقق وعده های ان ها دلایل مالی یا سیاسی بوده و یا کوتاهی ها باعث شده است که بعد از این همه سال و علیرغم همه تاکیدات نتوانستیم گام های مورد نیاز را برداریم.

اتفاقات آبان ۹۸، پوشالی بودن شعار راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمایان کرد

  • اتفاقات آبان ماه سال ۹۸ یک رزمایش و آزمایش بود وتا قبل از آن برخی از مسئولان مدعی بودند که شبکه ملی اطلاعات تکمیل و راه اندازی شده است و ما کمبودی در این زمینه نداریم ولی در عمل انچه که مشاهده شد با گفته های ان ها زمین تا آسمان تفاوت داشت.
  • همه مردم و مسئولان از نزدیک مشاهده  کردند و با پوست و گوشت لمس کردند که ما فاصله زیادی با آنچه که باید در فضای مجازی ما رخ دهد، داریم نمونه آن هم همین مرورگرهای داخلی است که نتیجه مطلوبی را ارائه نمی کنند و خروجی این مرورگرها با مطالبی که جستجو می شود کاملا متفاوت است.
  • بنابراین اتفاقات آبان و دی ماه سال گذشته در راستای ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، نشان داد که ما هنوز فاصله زیادی با شبکه ملی اطلاعات داریم و جای کار زیادی وجود دارد.

لزوم ورود همه ارگان ها و دستگاه ها برای جهش در عرصه فضای مجازی

  • نواقص موجود در عرصه فضای مجازی باید رفع شود چرا که اگر این اقدام صورت نگیرد مشکلات و گرفتاری های زیادی دامن گیر کشور می شود لذا شورای عالی فضای مجازی باید روی خواسته ها و مصوبات خود به صورت جدی پای کار بیاید و دستگاه هایی که کوتاهی کرده اند را به مردم و دستگاه های ناظر معرفی کنند.
  • انتطارات شورای عالی فضای مجازی از دستگاه ها باید مطرح شود و دستگاه هایی که عمدی یا غیر عمدی به وظایف خود در این راستا عمل نکرده اند شناسایی و یک بار برای همیشه تکلیف این کوتاهی ها مشخص شود.
  • مجلس هم وظایف و تکالیفی دارد و باید در این راتباط به صورت جدی ورود پیدا کند چرا که خواست و تجلی اراده مردم در مجلس است لذا مجلس ما نباید گرفتار دکان های سیاسی شود چرا که عده ای به دنبال این مسئله هستند تا در بین مجادلات سیاسی موارد مهم مورد غفلت واقع شود.
  • بنابراین در سال ۹۹ هم مجلس باید همت کند و هم دولت اراده کافی را داشته باشد، شورای عالی فضای مجازی نیز باید پیگیر مصوبات خود باشد و هم چنین قوه قضائیه و سایر دستگاه هاس نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشوربا کسانی که در این زمینه کوتاهی می کنند برخورد کنند و همه پای کار بیایند تا شاهد تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم.

/ راه آرمان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول