پیام‌رسان‌های ایرانی ضامن امنیت و اقتدار ملی

 اگر تا دیروز تأمین نیازهایی مانند آب، برق و گاز در شهرها و روستاها به یک اولویت و ضرورت تبدیل‌شده وزندگی بدون تأمین این نیازها قابل‌تصور نبود، امروز و در عصر حاضر نبود پیام‌رسان‌ها برای مردم غیرقابل‌تصور و تحمل است.

تمامی مردم و حکومت‌ها در دنیای امروز روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند که بهره‌گیری از پیام‌رسان‌ها نه‌تنها لازم بلکه زندگی امروزی را راحت‌تر و دسترسی به اطلاعات و آموزش‌های مختلف را بسیار سریع‌تر، فرامرزی و حتی قاره‌ای کرده است. انتقال داده‌ها و اطلاعات از طریق پیام‌رسان‌های مختلف در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و همین موضوع موجب شد که پیام‌رسان‌ها بسیار زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم در بین مردم مورداستفاده قرار گیرد.

نکته مهم در این زمینه نوع پیام‌رسان‌هایی است که مردم از آن استفاده می‌کنند، اتفاقی که باید بیش از یک نگاه کلی و آماری به آن نگاه کرد چراکه امنیت و حتی موجودیت هر حکومتی را تهدید می‌کند. بسیاری از کشورهای دنیا این مهم را درک کرده‌اند که نیاز به یک پیام‌رسان بومی تا چه میزان اهمیت دارد به همین علت در برخی از کشورها پیام‌رسان‌های بومی از اقبال خوبی برخوردار هستند.

به‌عنوان‌مثال در کره جنوبی پیام‌رسان بومی کاکائو تاک بیشترین کاربر را دارد، در کانادا پیام‌رسان کیک، در چین پیام‌رسان وی چت از بیشترین اقبال بین مردم برخوردار است. نکته‌ای اصلی ماجرا اینجاست که سازندگان پیام‌رسان‌های مختلف هرچند به‌ظاهر برای استفاده مردم این میزان سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند اما در پشت پرده منفعت‌های مالی و به‌خصوص سیاسی بسیاری وجود دارد.

سازندگان این برنامه‌ها که عموماً در امریکا قرار دارند نه‌تنها حریم خصوصی را برای کاربران قائل نیستند بلکه به‌صورت متمرکز و جدی بر محتوا و اطلاعاتی که از طریق این پیام‌رسان‌ها ردوبدل می‌شود نیز نظارت دارند. درواقع برنامه نویسان این پیام‌رسان‌ها زودتر از مسئولان بسیاری از کشورها که مردم آن‌ها از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، می‌دانند که شهروندان آن کشور به چه چیزی علاقه دارند، از چه چیزی نفرت دارند و با توجه به داده‌هایی که ردوبدل می‌شود به‌خوبی سرویس‌های جاسوسی کشورشان را پشتیبانی می‌کنند آن‌هم با اطلاعاتی که خود این کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند بدون این‌که خود اطلاع داشته باشند.

در چنین شرایطی و با توجه به دشمنی و توطئه‌های فراوانی که آمریکا در طی ۴ دهه گذشته علیه انقلاب اسلامی ایران داشته توجه به پیام‌رسان‌های داخلی و قطع نیاز و استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی یک ضرورت و اولویت ویژه است. البته این تنها مربوط به پیام‌رسان‌های آمریکایی نمی‌شود همین‌الان اطلاعات میلیون‌ها کاربر تلگرام ایرانی در فضای مجازی خریدوفروش می‌شود، اتفاقی که به علت عدم ورود سریع و بهنگام مسئولان به فضای مجازی رخ داد.

درواقع اگر دوراندیشی و آینده‌نگری خوبی در وزارت ارتباطات وجود داشت باید پیش از ورود این برنامه‌ها به کشور، در داخل کشور برنامه‌ای مناسب‌تر و بهتر در اختیار مردم قرار می‌گرفت. اما امروز نیز برای حمایت و برنامه‌ریزی نیازمند عزم جدی مسئولان هستیم چراکه در روزهای اخیر بارها مدیر پیام‌رسان ایتا که با اقبال بسیار بالایی در کشور نیز همراه بوده است از عدم‌حمایت‌ها گلایه داشته است که نیاز می‌رود از این پیام‌رسان که بحمدالله توانسته پاسخ خوبی را از مردم دریافت کند بیش‌ازپیش حمایت شود.

 

/قم فردا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول