اشکالاتی که متوجه شبکه اجتماعی دانش آموزان است

 پس‌از شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلی مدارس اعلام شد، با تأکید وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر تداوم جریان آموزش، زیرساختی در مرکز فناوری اطلاعات تحت عنوان «شبکه اجتماعی شاد» طراحی و تهیه شد تا فعالیت آموزشی دانش آموزان با هدایت معلمان ادامه پیدا کند.

شبکه اجتماعی شاد برای دسترسی دانش آموزان مبتنی بر محیطی امن فراهم شده است تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار کند و معلم می‌تواند محتوای درسی را از طریق این شبکه با دانش آموزان به اشتراک بگذارد و طرح سؤال و آزمون کند.

بر اساس گفته های وزیر آموزش و پرورش این شبکه‌ها در میان دانش آموزان هم استفاده می‌شود و کاربران دانش‌آموز زیادی دارد . در شرایطی که مدارس کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و با توجه به اهمیت استمرار جریان یادگیری، وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا  از همه پتانسیل‌ها برای رسیدن به اهداف مورد اشاره از این شبکه استفاده کند.

اگرچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش با آغاز سال جدید به صورت جدی از فعال شدن این شبکه سخن گفتند و بررسی ها نشان می دهد که استفاده از این شبکه میان دانش آموزان و معلمان در حال افزایش است، اما از قرار معلوم اشکالات فنی و برخی محدودیت های زیرساختی امکان استفاده بهینه از این شبکه اجتماعی را گرفته است.

به طور مثال برخی معلمان از این مهم گلایه دارند که فعال شدن شبکه اجتماعی شاد انرژی و زمان به مراتب بیشتر از آنها برای مراقبت از چگونگی برگزاری کلاس ها گرفته می شود و کارآیی آنها نیز در این محیط کاهش خواهد یافت.

همچنین برخی دانش آموزان و معلمان علاقمند هستند از دیگر پیام رسان ها استفاده کنند و و از خرابی شبکه و عدم امکان استفاده آسان از آن نگرانند.

از سویی نیز برخی رسانه ها از نبود زیر ساخت های کافی برای استفاده از این شبکه در همه مناطق کشور و به ویژه مناطق محروم گلایه دارند. در این رابطه و به صورت مشخص این نقد مطرح می شود که در بسیاری از مناطق محروم کشور خانواده ها از دسترسی به رایانه، گوشی هوشمند و یا اینترنت پر سرعت محروم هستند و به همین دلیل امکان استفاده آسان از شبکه شاد برایشان میسر نیست.

از دیگر سو برخی معلمان از نبود استراتژی مشخص و تصمیم گیری واحد در این باره شاکی هستند و تغییرات در تصمیم گیری ها را مبنای اعتراض و انتقاد خود قرار داده اند.

در همین رابطه یکی از معلمان استان البرز به «تابناک»، گفت: شبکه شاد ابتدا قرار بود یک ربات باشد که به شبکه های اجتماعی داخلی وصل می شود، اما از روز گذشته  آمدند و گفتند خود شبکه شاد را مثل شبکه پیام رسان تبدیل به برنامه کرده ایم و می شود با این برنامه گروه و کانال ساخت و تازه در هفته ای که گذشت تصمیم گرفتند که مدارس ابتدایی کارشان را با این شبکه آغاز کنند.

قبلا اجبار به پیام رسان داخلی بود، اما در حال حاضر برنامه مجزا طراحی شده که پلت فرم خاص خودش را دارد. با این حال اکنون سایت شاد از دسترس خارج شده است هنوز هم نمی شود وارد آن شد. البته برنامه شاد رو می شود نصب کرد و مشکلی ندارد.

یکی دیگر از معلمان استان اصفهان در این باره به «تابناک»، گفت: من اصلا شبکه شاد را نصب نکردم. همکاران می گویند مشکل فنی و… دارد.  من صرفا در تلگرام گروه دارم که به خاطر فیلترینگ دانش آموزان زیادی معترض شدند که نمی توانند وارد آن بشوند.

 از طرفی گفتند سروش و روبیکا نصب کنید که داخلی است، اما سرعت نت آنقدر ضعیف است که اصلا این برنامه ها بالا نمیاد مگر در حد پیام و به علت کندی نت نمی شود فایلی رو آپلود یا دانلود کرد  و یا حداقل خیلی زمانبر و خسته کننده است. در مجموع کلاس انلاین احتیاج به اینترنت قوی دارد که فراهم نیست.

بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، به نظر می رسد آموزش و پرورش در اجرای کامل این برنامه مسیر چندان آسانی را پیش رو نداشته باشد.

/تابناک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول