ناامنی روانی در پی فقدان شبکه ملی اطلاعات و ناتوانی در مدیریت اینترنت

 فضای مجازی و یا به عبارتی شبکه‌های اجتماعی طی چندین سال اخیر خود به رسانه‌ای تبدیل شده است که به واقع شاید بتوان گفت طرفداران و مخاطبان آن بیش‌تر از خبرگزاری‌ها هستند. این فضا تقریبا تمام ابعاد حیات بشری را تحت تاثیر خود قرار داده به‌گونه‌ای که کمیت و کیفیت دنیای پیرامون ما را با تحولات شگرفی روبرو کرده است.

همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر لزوم حضور افراد و فعالیت موثر آنها در شبکه‌های مجازی اشاره داشتند و فرمودند: «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد  و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد و هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.»

حال در این روزهای سخت و طاقت‌فرسای مبارزه با کرونا که افراد بیشتر وقت خود را در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و زمان بیشتری را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارند، بستری فراهم شده تا افراد به ویژه قشر مومن، انقلابی و آگاه با هوشمندی تمام، موضع دشمن و ماهیت جنگی آن را بشناسند و با نشر اخبار کذب و مایوسانه مقابله کند تا بدین طریق از آسیب‌های جدی روحی و روانی، اجتماعی و فرهنگی تا حدی بسیار زیادی پیشگیری شود.

در همین راستاسید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:

  • فضای مجازی، سرویس‌ها و خدمات آن در دنیای رسانه‌ای و شبکه‌ای امروز نقش بسیاری در وقایع و زندگی انسان‌ها در حوزه‌های شناختی، ادراکی، رفتاری و در سبک زندگی آنها داشته است. همین تأثیرگذاری شناختی منجر به تصمیم سازی برای بسیاری از کشورها شده است که باید خود بر روی این فضای جدید حکمرانی را تعریف کرده و زیر ساخت، سرویس‌ها و خدمات، کاربر و‌محتوا را مستقلاً مدیریت کنند تا کمترین آسیب از طریق روایت‌ها و‌ کشور‌های رقیب یا دشمنان آنها بر روی افکار عمومی آنها انجام شود.
  • در ایام کرونا شاهد بودیم که این دو کشور در کنار مبارزه با ویروس منحوس کرونا، به دلیل داشتن شبکه ملی اطلاعات و حکمرانی سایبری رسانه‌های داخل مرزهای حقیقی خود و جلوگیری از ایجاد اخبار و پیام‌های جعلی توانستند این شرایط را به خوبی مدیریت کنند و حداقل از طریق فضای مجازی، ناامنی روانی ناشی از ایجاد پیام‌های غرض ورزانه جعلی، سیاسی و امنیتی در میان افکار عمومی آنها بسیار کمتر بود.

  • اما متاسفانه در کشور ما به دلیل فقر سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی مسئولان دولتی و متاسفانه وجود یک جریان بدنام لیبرال غربگرانه، نه از حکمرانی رسانه‌ای-سایبری خبری بود و نه از شبکه ملی اطلاعات و از آن تاسف‌بارتر ارائه پهنای باند رایگان اینترنت رها شده، بی ضابطه و بی قانون که حاصل آن حملات گسترده شناختی از سوی منافقین و جریان نفوذ تا آمریکایی ها به اذهان و قلوب مردم بود که علاوه بر ایجاد استرس و نا‌امنی روانی منجر به آسیب‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی شده است که نتایج آن پس از دوران قرنطینه و سال‌های بعد بیش از پیش خود را نشان خواهد داد.
  • در چنین شرایطی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که از سالها قبل(حداقل ۱۵ سال قبل) مطالبه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را داشتند و از اسفند سال ۹۰ با راه اندازی شورای عالی فضای مجازی با هدف حکمرانی سایبری-رسانه‌ای انقلاب اسلامی بودند، دستورات بسیار حکیمانه‌ای را برای این شرایط ابلاغ کردند که عمل به این دستورات در شرایط فعلی می‌تواند تا حد زیادی از آسیب‌های ما در فضای مجازی کم کند.
  • همچنین دشمنان از طریق سرقت کلان‌داده‌ها و تجزیه‌ و تحلیل آن‌ها اقدام به طراحی مدل شناختی رفتاری ملت‌ها می‌کنند. در حال حاضر مردم در جنگ شناختی ادراکی هیبریدی در دنیای رسانه‌ای‌ شده قرار دارند که بستر و مهمات اصلی آن همین داده‌های کلان است. لازمه تأثیرگذاری این نوع جنگ بر زندگی روزمره مردم، فهم دقیق نحوه رفتار، اندیشیدن، هویت، موضوعات فرهنگی اجتماعی و … ملت‌ها است. پس از سرقت این دارایی‌های عظیم که به آن‌ها طلای دیتا یا نفت جدید هم می‌گویند، دشمنان نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت‌ها را یافته و سپس با طراحی مدل شناختی، اقدام به حمله‌های شدید به افکار عمومی می‌کنند.

  • در موضوع ویروس کرونا شایعات و فیک‌نیوزها بیش از خود بیماری به کشور خسارت وارد کرده و آرامش مردم را مختل می‌کند. در این جنگ دشمنان با روایت‌های جعلی از میزان خسارت‌ها و صدمات ویروس کرونا در حال حمله به انقلاب اسلامی، ارزش‌ها و اعتقادات مردم ما هستند. قطعاً ایجاد ناامنی روانی هزاران بار خطرناکتر از ناامنی به وجود آمده به وسیله ویروس کرونا است.
  • آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از منافقین آلبانی‌نشین در جنگ شناختی ضد مردم ایران بهره می‌گیرند و تعداد زیادی حساب کاربری، صفحه، کانال و بسیاری از کامنت‌هایی که سرشار از تخریب، القای یأس، نفرت، توهین و استهزاست از سوی همین منافقین با اشتراک‌های جعلی منتشر می‌شوند.
  • ارتقای سواد رسانه‌ای مسئولان و مدیران در گام نخست که منجر به تصمیمات درست در صحنه مدیریت فضای مجازی خواهد شد، و سپس سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی مردم و مدیریت پیام‌های رسانه‌ای به خصوص مقابله جدی با تولید کنندگان پیام‌های جعلی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به آرامش مردم در شرایط فعلی و شرایط پسا کرونا کند.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول