استفاده از ظرفیت پیام‌رسان‌ها و تولیدکنندگان ابزار آموزشی در شبکه شاد

مهدی شرفی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش در مورد روند شکل‌گیری شبکه شاد گفت:

  • پس از ماجرای شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، وزیر آموزش‌وپرورش دستور داد به دنبال راهکاری باشیم که فرآیند آموزش ادامه داشته باشد و اتصال میان معلم و دانش‌آموز طوری برقرار شود که دانش آموزان حس کلاس واقعی در محیط مجازی را داشته باشند.
  • آموزش‌وپرورش به دنبال راهکارهایی بود تا بتوان ارتباط مجازی مناسبی برای دانش آموزان با معلمان برقرار شود، بنابراین در فاز اول با پیام‌رسان‌ها به دلیل اینکه می‌توانند در فضای مجازی گروه‌هایی را ایجاد و ارتباط دانش‌آموز و مدرسه را برقرار کنند وارد مذاکره شدیم.
  • آموزش‌وپرورش درخواست‌هایی داشت که این پیام‌رسان‌ها نیز تا حدودی انجام دادند، نمونه اولیه هم ساخته شد، اما پس از چند روز هنگام عملیاتی شدن کار، این پروژه به دو بخش تقسیم شد، یک بخش به اطلاعات مشخصاتی و حاکمیتی دانش آموزان مربوط می‌شد که برای شناسایی هویت دانش آموزان از طریق بانک اطلاعاتی آموزش‌وپرورش انجام شد.

در پیام رسان‌ها  ممکن بود اطلاعات نامناسب به اشتراک گذاشته شود

  • بعدازاینکه این پروژه تا حدودی پیش رفت، در حین کار انتقادات بسیاری به این پیام‌رسان‌ها وارد شد به این دلیل که به‌هرحال ماهیت این سرویس‌ها این‌گونه است که محتواها و اطلاعاتی از طرق مختلف در آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود که ممکن است برای دانش آموزان و خانواده‌ها مناسب نباشدو به‌هرحال این محتواها جزیی از ماهیت این پیام‌رسان‌ها بود و نمی‌توانستیم این موضوع را نادیده بگیریم.

در استفاده از پیام‌رسان‌ها اختیار مهم است 

  • با پیام‌رسان‌ها در این زمینه صحبت و قرار شد برای رفع این مشکل اپلیکیشن آموزش‌وپرورش مورد استفاده قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که این محیط آموزشی امن است، گفت: مسئله اینجا بود که در بحث پیام‌رسان‌ها یک اختیار وجود دارد و هر کس مختار است که از این پیام‌رسان‌ها استفاده کند یا نه و همچنین استفاده از محتواهای این پیام‌رسان‌ها نیز به عهده شخص است.

افزایش کیفیت و محیط ایزوله دو خواسته از پیام‌رسان‌ها

  • با توجه به اینکه این نرم‌افزار قرار است از سوی آموزش‌وپرورش به خانواده‌ها توصیه شود بنابراین ضرورت داشت به دلیل مأموریت حاکمیتی آموزش‌وپرورش محیطی کاملاً امن، ایزوله و مستقلی ایجاد شود و این موضوع را در دو مرحله با پیام‌رسان‌ها در میان گذاشتیم و از سوی دیگر هم اینکه یک درخواست تقویت کیفیت سطح سرویس را از آن‌ها برای تسهیل دسترسی دانش آموزان داشتیم.
  • پیام‌رسان‌ها در این مدت زحمات بسیاری کشیدند، کارشناسان فنی معتقد بودند که در مدل‌های انجام‌شده پیام‌رسان‌ها، امکان ایزوله ۱۰۰ درصد دانش آموزان وجود ندارد و پس‌ازاینکه کارشناسان فنی و امنیتی به این نتیجه رسیدند، بحث اپلیکیشن مستقل و اختصاصی آموزش و پرورش مطرح و این بحث به پیام رسان‌ها نیز ارجاع داده شد که یک اپلیکیشن مستقل برای آموزش و پرورش و جدا از تمام زیرساخت‌های پیام‌رسان‌های عادی ایجاد کنند.

پیام‌رسان‌ها اپلیکیشن اختصاصی برای آموزش‌وپرورش را محقق نکردند

  • پیام رسان‌ها چند نمونه برای اپلیکیشن اختصاصی آموزش و پرورش تهیه کردند، اما درخواست ما محقق نشد. بنابراین یک پیشنهاد جدی برای صیانت از فضای مجموعه شد تا به خانواده‌ها این اطمینان داده شود که آنها در محیطی امن آموزش داده می‌شوند.
  •  زمانی بحث اپلیکیشن مستقل آموزش و پرورش مطرح شد که مجموعه‌ای قول همکاری دادند و سازمان هم در فاز اول با این مجموعه همکاری کرد و از روز اول به صورت شفاف اعلام شدکه درخواست ما ایجاد یک اپلیکیشن کاملاً مستقل است که در آن فقط آموزش باشد.
  • آموزش و پرورش قصد دارد در فاز بعدی، از تمام ظرفیت بخش خصوصی از پیام‌رسان گرفته تا تولیدکنندگان ابزارهای آموزشی الکترونیکی که بتوانند خدمات آموزشی دهند، استفاده کند، هر مجموعه تولید کننده ابزارهای کمک آموزشی و آموزشی می‌تواند به آموزش و پرورش خدمات دهد. درحال حاضر بحث فراخوان هم مطرح است تا مدیران مدارس به صورت اختیاری از خدمات این تولیدکنندگان در بخش آموزشی استفاده کنند.

/تسنیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول