رونق بازارهای آنلاین فرهنگی در دوران کرونا

رونق آنلاین‌های خارجی

بر اساس پژوهش مرکز «کام‌اسکور» ویروس همه‌گیر کرونا باعث افزایش ۳۰ درصدی تقاضا برای تماشای فیلم در سامانه‌های موسوم به VOD (تقاضای پخش ویدئویی) شده است. کام‌اسکور اعلام کرد این جهش به‌دنبال تقاضای میلیون‌ها آمریکایی برای سرگرم شدن در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و دوران قرنطینه خانگی به وجود آمده است. بیشترین میزان این استقبال در ماه مارس ۲۰۲۰ در واکنش به این وضعیت بی‌سابقه صورت گرفته و استودیوهای فیلم‌سازی پلتفرم‌ خود را از پرده بزرگ سینما به VOD یا همان تقاضای پخش ویدئویی تغییر داده‌اند. کالیفرنیا اولین ایالتی بود که در ۱۹ مارس دستور «پناهگاه در محل» صادر کرد. ۲۹ و ۳۰ مارس، ایالت‌های دیگر دستورات مشابه صادر کردند. پس از آن تمام ست‌‌تاپ باکس‌های بر مبنای VOD، از جمله تقاضای تماشای رایگان، تقاضای تماشای ثبت‌نامی، تقاضای تماشای تراکنشی و فروش الکترونیکی به شدت فعال شدند. کام‌اسکور میانگین تقاضای خانگی برای تماشای فیلم اینترنتی در ۱۶ عنوان VOD را در دوره یک ماهه چهار برابر تراکنش‌های میانگین تقاضای خانگی برای تماشای فیلم نسبت به ماه مارس ۲۰۱۹ اعلام کرده است. SVOD با افزایش ۵۳ درصدی در میانگین تراکنش‌ها در هر مشترک خانگی بالاترین رشد را داشته است. تحقیقات Comscore همچنین نشان داد که VOD در هفته پایانی ماه مارس ۵۷ درصد افزایش یافت، که منجر به افزایش ۱۱۶ درصدی SVOD شده است. Fitness(تناسب اندام) با ۱۴۷ درصد، بالاترین رشد را در بین ژانرهای مختلف در میزان تراکنش‌ها در ماه مارس داشته است. دسته‌بندی برنامه‌های «زندگی و خانه» شاهد رشد ۶۴ درصدی به‌عنوان محتوای پخش شده از شبکه‌های HBO، Showtime و Starz بوده است. جالب اینکه دسته‌بندی «موسیقی» در این ماه با افت ۱۰ درصدی همراه بوده است.

 رونق آنلاین‌های داخلی

در داخل کشور نیز آمارهای متعددی از گسترش استفاده از محصولات الکترونیکی منتشر شده است. چندی پیش نیز رکورد جالب توجه کنسرت آنلاین علی زندوکیلی با شمار هفت میلیونی کاربرانی که این کنسرت را دنبال کردند، مصداق این امر بود. اما همه ماجرا این نبود. بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ارائه دهنده کتاب‌های صوتی نیز از افزایش ۱۵ تا ۴۵ درصدی رجوع به محصولاتشان خبر داده‌اند. همچنین کمپین‌های برخی از ناشران برای فروش اینترنتی و ارسال کتاب‌ها در دوران کرونایی نیز نشان دهنده استقبال عمومی از کتاب‌خوانی است.

در کنار این آمارها افزایش شمار کاربرانی که فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی را از طریق خطوط اینترنتی تماشا می‌کنند نیز افزایش یافته است. روابط عمومی فیلیمو از تغییر رفتار کاربران این پلتفرم در روزهای شیوع ویروس کرونا گزارش داد و اعلام کرد: رشد ۶۵ درصدی میانگین دقیقه تماشای روزانه در حالی در یک ماه گذشته در فیلیمو ثبت شده است که دسته‌بندی‌های مختلف محتوایی رشد بیشتری هم داشته‌اند. در این ایام پنج دسته‌بندی با بیشترین دقیقه تماشا به ترتیب انیمیشن، اکشن، خانوادگی، کمدی و عاشقانه بودند. همچنین افزایش ۶۵ درصدی دقیقه تماشا در فیلیمو، به‌طور حدودی با افزایش ۳۵ درصدی تماشا از طریق تلویزیون‌‌های هوشمند نیز همراه بوده است که این رشد، تغییر رفتار بزرگ دیگری را هم بیان می‌کند. ۳۵ درصد افزایش تماشا در صفحه‌های نمایش بزرگ نسبت به مدت مشابه ماه گذشته به این معنی است که خانواده‌ها از ۷ اسفند تا ۱۵ فروردین از طریق تلویزیون‌های هوشمند و بیشتر از ماه گذشته در خانه فیلم تماشا کرده‌اند. همچنین با توجه به افزایش تعداد محتواهای بارگذاری شده در فیلیمو و افزایش تعداد کاربران نسبت به سال منتهی به اسفند ۹۷، میزان دقیقه تماشای فیلم و سریال ایرانی به‌طور کلی ۵۸۲ درصد و میزان تماشای فیلم و سریال خارجی ۸۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

 دوران پساکرونایی

رفتار کاربران اینترنت در روزهای اخیر احتمالا بر گسترش بازارهای الکترونیکی در روزگار پساکرونایی اثر مثبتی خواهد گذاشت. این موضوع باعث شده است تا بسیاری از مراکز ارائه دهنده محتواهای آنلاین نیز در فکر توسعه کسب و کار خود باشند. این در حالی است که بسیاری از موسسات تولید محصولات فرهنگی و هنری نیز برای حضور در فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آنلاین تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش حداقل ۲۰درصدی رجوع به مراکز فروش آثار فرهنگی و الکترونیکی در فضای اینترنتی در دوران پساکرونایی خبر می‌دهند. برخی کارشناسان معتقدند که آشنایی اجباری مخاطبان با محصولات آنلاین، علاقه‌مندی‌های تازه‌ای در بازار محصولات فرهنگی ایجاد کرده است.

/دنیای اقتصاد/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول