صداقت و قدرت تصمیمگیری؛ گمشده تصمیمات آموزش و پرورش
ابتدای اسفندماه بود. از مجموعه وزارت آموزش و پرورش با سروشپلاس تماس گرفتند تا در مورد نیاز آموزشی کشور در شرایط اخیر صحبت کنیم. با توجه به ادامه دار شدن شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا، فضای آموزشی دچار مشکلاتی شده است که در نظر داشتند با استفاده از ظرفیت پیامرسانها این مشکلات را کاهش دهند.
ما هم مطابق مسیر کسبوکاری خود، از این همکاری استقبال کردیم. با وجود تعطیلات و مشکلات دورکاری، برای پیشبرد این پروژه دراسرع وقت شروع به توسعه بات شاد و اتصال آن به واسط سرویس آ و پ کردیم. طوری عمل کردیم که تقریبا همه مصاحبهها و مستندات این وزارتخانه در رابطه با شاد، با استفاده تصاویر بات شاد در سروشپلاس تولید شد. حتی بر اساس نیازمندیهای گفته شده، شروع به توسعه خدماتی مثل به اشتراکگذاری تخته سیاه، صوت و تصویر معلم با مقیاسپذیری بالا کردیم و با چند شرکت که درحوزه خدمات آموزشی فعالیت میکردند نیز وارد مذاکره و همکاری شدیم.
ناگهان طرح همکاری دو هفته متوقف شد و در مذاکرات مواردی عجیبی مطرح شد. آ و پ اعلام کرد هر پیامرسان علاوه بر ارائه خدمات رایگان، باید به ازای هر کاربر مبلغی را به وزارتخانه پرداخت کند!!! آنطور که دوستان آ و پ در جلسات مطرح کردند، روبیکا حاضر شده بود به ازای هر کاربر مبلغ هنگفتی (هزینهای که در زیست بوم کسب و کارهای مجازی کاملا غیر قابل توجیه بود!) به وزارتخانه بپردازد و اگر پیامرسانها این هزینه را پرداخت نکنند، موضوع همکاری منتفی است.
وزارتخانهای که سالها مرکز هزینه چند ده هزار میلیاردی بوده است، در این برهه حساس، مسئولیت اصلی خود را فراموش کرده و با تحریک روبیکا، به فکر درآمدزایی افتاده بود. بعد از دو هفته اتلاف، بالاخره مساله با ورود معاون محترم علمی رئیس جمهور و وزیر محترم ارتباطات، حل و فصل شد و مقرر شد این همکاری با یک تفاهمنامه شش ماهه شروع شود و از مهرماه قرارداد مالی و بحث درآمد و … را پیگیری کنند.
بنابراین، تفاهمنامهای را با آ و پ امضا کردیم تا با تاکید جناب آقای وزیر، از دو هفته تعطیلات عید نهایت استفاده را ببریم و از این فرصت برای تکمیل امکانات قابل ارائه به دانشآموزان بهره بگیریم. به دنبال این تفاهمنامه، تیم فنی و مدیریتی سروشپلاس، تمام روزهای تعطیل را در مدت عید نوروز کنار گذاشت و با وجود تمام مشکلات ناشی از شرایط اضطراری کرونا تلاش کرد تا وظیفه خود را در این همکاری ادا نماید.
پس از کش و قوس فراوان، نوبت جریانات بیرونی به بازی شد. با انتشار فیلمهایی راجع به تنوع سنی محتواهای پیامرسانهای داخلی، ابراز نگرانی درمورد دسترسی دانشآموزان به این محتواها مطرح شد. این ماجرا، شروع به کار طرح شاد را مجدداً به تعویق انداخت. این بار نیز وزارتخانه تحت فشارهای بیرونی و غافل از فضای واقعی حضور دانشآموزان کشور در اپلیکیشنهای خارجی، تقاضای یک اپلیکیشن ایزوله برای دانشآموزان نمود. ما نیز بر اساس تعهد خود به قانون صیانت از حقوق کودکان، اقدام به اضافه کردن حالت کودک کردیم. در این حالت که کنترل آن کاملاً به دست والدین بود، دانشآموز وارد محیطی کاملا جدا از فضای اصلی پیامرسان میشد که دسترسی به محتوای بزرگسال را محدود میکرد.
اما باز هم کارت جدیدی این بار از همراه اول مالک روبیکا رو شد که توانست ماجرا را به نقطه شکست بکشاند؛ هبه پیامرسان اختصاصی تحت مالکیت آموزش و پرورش!
مذاکرات بر سر این موضوع نیز یکی دو هفته اجرای طرح را متوقف کرد. یعنی در حالی که همه چیز برای اجرای طرح از ۱۶ فروردین آماده بود و حتی آ و پ برنامههای مکتوبی برای مدارس ارسال کرده بود و بسیاری از مدارس هم در پیامرسانها کلاسهای خود را ایجاد کرده بودند، باز هم عدم توان اتخاذ تصمیم درست در شرایط بحرانی و تغییر روزانه تصمیمات در سطح عالی وزارتخانه، منجر به توقف طرح شد.
در آخر، یک نامه همکاری برای پیامرسانها ارسال کردند که یا تحت مالکیت آموزش و پرورش، اپلیکیشن اختصاصی راه بیاندازید یا خداحافظ.
اگرچه وزارت آ و پ حق انتخاب و سفارش محصول برای هر نیاز خود را دارد، اما اولاً هر اقدامی روال قانونی خود را دارد و ثانیاً چرا حداقل تعهد اداری و اخلاقی به اظهارات مسئولان رسمی خودش ندارد. همان ابتدا خواسته اصلیشان را که پیش از اسفندماه نیز از سمت روبیکا به ایشان پیشنهاد شده بود را با ما در میان نگذاشتند که ما تصمیم خودمان را زودتر بگیریم.
البته از همراه اول و مالک روبیکا نیز باید پرسید که حذف پیامرسانها چند میلیارد برایشان ارزش دارد؟! گویا ارزش زیادی دارد که اینگونه به دور از قواعد کسبوکار در هر مسیری ورود میکنند. اما در یک زیستبوم کسب و کار،احترام به قواعد و رقبا امری ضروریست!
مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیام رسان سروش پلاس