اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت؛ او در نظریه خود، جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی حتی اشیای بی‌جان، برای خود یک هویت دیجیتال داشته باشند و بتوان از طریق کامپیوترها کنترل آن­ها را به دست گرفت و به بهترین و سریع­ترین شکل آن­ها را مدیریت کرد.

تعریف اینترنت اشیا

در یک تعریف ساده و کوتاه اینترنت اشیاء (IoT) پاسخی است به این پرسش که چگونه جهانی با ارتباطات دیجیتالی به دستگاه­ های فیزیکی روزمره خواهیم داشت؟ از طریق IoT دستگاه ها با اتصال به اینترنت، سنسورها و سایر سخت افزارها، امکان برقراری ارتباط و کنترل از طریق وب را خواهند داشت.
اینترنت اشیا (IoT) به هر دستگاه فیزیکی اشاره دارد که قادر است با یک شناسه منحصربه‌فرد در یک شبکه، به تبادل اطلاعات بپردازد. همچنین این ارتباط می­تواند میان انسان و اشیا باشد و باعث تعامل آن­ها شود.

“خانه هوشمند” نمونه­ ای عالی از IoT در دنیای کنونی است.
ترموستات­ها، درهای ورودی و خروجی، دزدگیرها و سیستم­های امنیتی با استفاده از اینترنت، یک مجموعه متصل به هم را تحت عنوان هاب (Hub) ایجاد می­کنند و داده­ ها بین این دستگاه­های فیزیکی به اشتراک گذاشته می­شود. مهم­ترین مزیت این سیستم این است که کاربران می­توانند از راه دور “چیزها” را کنترل کنند؛ به عنوان مثال تنظیم دما، باز کردن قفل درها و… از طریق اپلیکیشن یا وب­سایت.
کاربردهای اینترنت اشیاء تنها محدود به استفاده در خانه­ ها نیست. IoT می­تواند در مجموعه ­های مختلف و با اتصال دستگاه ­های بی­شمار، در حوزه­های مختلف نقش­ آفرینی کند. از تخته ­های هوشمند در کلاس­های مدرسه تا دستگاه­ های پزشکی که می­توانند علائم بیماری پارکینسون را تشخیص دهند، IoT با اتصال فیزیکی و دیجیتالی به سرعت دنیا را هوشمندتر می­کند.

IoT  چگونه کار می کند؟

به طور خلاصه،IoT  در ۳ مرحله به شرح زیر عمل می­کند:

  • جمع ­آوری داده ­ها از طریق سخت ­افزارهایی از قبیل سنسور که بر روی دستگاه­ ها نصب می­شوند.

بنا بر نوع دستگاه و نوع داده­ هایی که مد نظر ما خواهد بود، می­توان از یک سنسور تا چندین سنسور را برای جمع­ آوری اطلاعات گوناگون به کار گرفت.

  • به اشتراک­ گذاری و نگهداری داده ­های جمع­ آوری شده در یک فضای ابری

ابزار جمع ­آوری اطلاعات عموما از طریق اینترنت، بلوتوث، Wi-Fi و… به فضای ابری متصل می­باشند.

  • تجزیه و تحلیل داده ­ها از طریق نرم­ افزار و قرار دادن نتایج در اختیار کاربران

این تجزیه و تحلیل می تواند چیزی بسیار ساده مانند کنترل و خوانش درجه حرارت ثبت شده روی دستگاه­ ها باشد، و یا می­تواند فرآیندی پیچیده، مانند شناسایی اشیاء با استفاده از بینایی کامپیوتر در فیلم باشد.

وسایل اینترنت اشیا

وسایل اینترنت اشیا به صورت بالقوه همه چیزهایی است که در اطراف ما وجود دارند. آن­ها قادرند به صورت پیوسته داده ­ها را جمع­ آوری و منتقل کنند و با سایر دستگاه­ ها و انسان­ ها تعامل کنند. نمونه این تعامل را می­توان در گفتگوی روزانه خود با دستیاران مجازی و هوشمند مشاهده کرد. امروزه ابزار اینترنت اشیا به ما برای تجربه یک زندگی ایمن­تر، سالم­تر و کارآمدتر کمک می­کنند.

اینترنت اشیا در کسب­ و­کار

تاکنون قریب به ۳۰ هزار استارتاپ با تکیه بر تکنولوژی اینترنت اشیا به عنوان یکی از فناوری های اصلی خود در تولید محصولات و خدمات جدید شکل گرفته­اند. سرمایه ­گذاری در استارتاپ­ های فعال در این عرصه، هر ساله با افزایش چشمگیری رو به رو است و انتظار می­رود که در سال­های پیش رو نیز این روند افزایشی ادامه ­دار باشد.

پیش­بینی­ ها نشان می­دهند که تا سال ۲۰۲۵، صنعت IoT به دلیل تحول اتصال مستقیم در برنامه ها، سیستم عامل ها و خدمات، بین ۱ تریلیون دلار تا ۳ تریلیون دلار درآمد خواهد داشت.

۱۰ شرکت برتر اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰

عامل اصلی توجه ویژه به IoT را می­توان در گستردگی کاربردهای آن دانست؛ برای مثال:

  • اینترنت اشیا فرصتی برای جمع‌آوری و تحلیل آمارهای رفتاری متنوع و روزافزون ایجاد می‌کند. همبستگی این داده‌ها می‌تواند بازاریابی هدفمند محصولات و خدمات را متحول کند.
  • اینترنت اشیا کاربردهای فراوانی در کشاورزی دارد. برای مثال جمع­ آوری داده­ های مربوط به دما، بارش، رطوبت، سرعت باد، هجوم آفت­ها و محتویات خاک و استفاده از آن­ها در مواردی همچون اتومات کردن تکنیک­های مزرعه­ داری، تصمیم ­گیری­ های آگاهانه به­ منظور بهبود کیفیت و کمیت، کاهش ریسک و هدر رفت منابع و محصولات و…
  • سیستم‌های هوشمند اینترنت اشیا ساخت سریع محصولات جدید، پاسخ‌های پویا به خواسته‌های محصول و بهینه‌سازی زمان تولید محصول را توسط شبکه کردن ماشین آلات، سنسورها و تیم‌های کنترل به یکدیگر قادر می‌سازند.
  • IoT با افزایش ارتباطات ماشین به ماشین توانایی جمع ‎آوری حجم زیادی از اطلاعات را دارد و پردازش این داده‎ها می‎تواند اطلاعات خوبی را برای سیستم‎های مالی به همراه آورد. بانک‎ها نیز دریافته­اند که اینترنت اشیا، فین‎تک و بلاک‎چین می‎تواند برای آن‎ها تحول بزرگی را به همراه آورد.
  • تخت­های هوشمند نمونه ­ای از به­ کارگیری IoT در بخش درمان است که می‌تواند خالی یا مشغول بودن تخت را تشخیص دهد. همچنین زمانی که بیمار می‌خواهد بلند شود را متوجه می‌شود و می‌تواند فشار مناسب را تنظیم کند تا بدون دخالت پرستاران، به بیمار رسیدگی شود.
  • علاوه بر موارد گفته شده، اینترنت اشیا در صنعت حمل­ و­نقل، انرژی، پتروشیمی، محیط زیست، سیستم­های امنیتی و… قابلیت استفاده دارد.

/اکوموتیو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول