جزئیات همکاری آموزش‌و‌پرورش با پیام‌رسان‌ها برای ایجاد شبکه اختصاصی دانش‌آموزان

ماجرا از جایی آغاز شد که با شیوع ویروس کرونا در کشور، مدارس تعطیل شدند و تصمیم گرفته شد شبکه‌ای اجتماعی طراحی شود تا مدیران و معلمان بتوانند ازطریق آن محتوای آموزشی را با دانش‌آموزان به‌اشتراک بگذارند. طبق اعلام محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) شبکه‌ای است که فرایند آموزش دانش‌آموزان را حفظ می‌کند و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی دراختیار کادر آموزشی و دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی برای دانش‌آموزان (شاد) موضوع جدیدی نیست؛ زیرا سال ۱۳۹۴، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود مراحل مطالعاتی شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان با عنوان «شاد» به‌پایان رسیده و در حال طی مراحل صدور مجوز است. با‌این‌حال اسفند ۱۳۹۶، ایسنا گزارش داد معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده راه‌اندازی شبکه‌ی اجتماعی شاد اجرایی نشده و به‌جای آن شبکه‌ی تعاملی سینا راه‌اندازی شده است. تلویزیون تعاملی سینا ازطریق گوشی تلفن‌همراه با اپلیکیشن سینا روبیک دریافت‌کردنی بود که گفته می‌شود بر بستر پیام‌رسان روبیکا اجرا شده بود. باوجوداین، این‌طورکه به‌نظر می‌رسد، عملکرد شبکه‌ی تعاملی سینا نیز موفق نبود تا اینکه با شیوع ویروس کرونا، باردیگر موضوع شبکه‌ی اجتماعی اختصاصی برای دانش‌آموزان مطرح شد.

شبکه‌ی اجتماعی شاد با هدف سامان‌دهی آموزش مجازی معلمان و بنابر مسئولیت اجتماعی در مدت زمان تعطیلی مدارس در وزارت آموزش‌وپرورش طراحی و اجرا شد. زیرساخت اجرای این طرح استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و قرار بود با همکاری پنج پیام‌رسان سروش، روبیکا، بله، گپ و آی‌گپ راه‌اندازی شود و مدیر هر مدرسه پیام‌رسان مدنظرش را از میان این پیام‌رسان‌ها انتخاب کند. مدتی بعد، آموزش‌وپرورش در اطلاعیه‌ای پلتفرم اختصاصی آموزش‌وپرورش به‌نام SHADAP را معرفی کرد و از سایر پیام‌رسان‌ها صحبتی به‌میان نیاورد. روز بعد مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ، با انتشار توییتی اعلام کرد وزارت آموزش‌وپرورش اپلیکیشن اختصاصی خود را با همکاری انحصاری روبیکا عرضه کرده است که این موضوع را آموزش‌وپرورش رد کرد.

به‌گفته‌ی انجیدنی، پروژه‌‌ای ملی با حضور پیام‌رسان‌های فعال در کشور در حال شکل‌گیری بود؛ اما آموزش‌وپرورش ۱۵ فروردین‌ سال جاری در درخواست جدیدی این موضوع را مطرح کرد که دانش‌آموزان باید در فضایی ایزوله از سایر کاربران پیام‌رسان‌ باشند که این خواسته را پیام‌رسان‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت در قالب Kid Mode اجرا کردند و تحویل دادند. باوجوداین به‌گفته‌ی انجیدنی، وزارت آموزش‌وپرورش ۲۱ فروردین‌ سال جاری در بخشنامه‌ای، از همکاری انحصاری خود با پیام‌رسان روبیکا در قالب کلاینتی اختصاصی به‌نام شاد خبر داده است.

وزارت آموزش‌وپرورش نیز با انتشار بیانیه‌ای در ۲۳ فروردین‌، توضیحاتی در‌این‌زمینه داد. در این بیانیه‌، نوشته شده است بعد از تعطیلی مدارس به‌علت شیوع ویروس کرونا در کشور، در گام اول پخش زنده‌ی دروس با همکاری صداوسیما انجام شد که تا حدودی مفید بود؛ اما نتوانست نیازهای آموزشی دانش‌آموزان مانند تعامل با معلمان و هدایت فضای آموزشی را برطرف کند؛ به‌همین‌دلیل، آموزش‌وپرورش تصمیم گرفت «شبکه‌ی فراگیر ارتباط معلم با دانش‌آموز» را راه‌اندازی کند.

وزارت آموزش‌وپرورش درادامه‌ی بیانیه‌ی خود نوشته است در ابتدا تصور می‌شد تعامل با پیام‌رسان‌های داخلی بتواند نیاز آن‌ها را برطرف کند؛ اما اختصاصی‌نبودن این فضا، نبود همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی برای انجام آزمایش‌های موردنیاز، تأمین‌نشدن ویژگی‌های خواسته‌شده‌ی آموزش‌وپرورش به‌وسیله‌ی پیام‌رسان‌ها، بروز ملاحظات مهم فنی و انتقاد درست برخی متخصصان از امکان درز اطلاعات دانش‌آموزان باعث شد این وزارتخانه تصمیم بگیرد شبکه‌ی اختصاصی مستقل و جداگانه‌ای راه‌اندازی کند که در مالکیت خودش باشد. طبق گفته‌ی وزارت آموزش‌وپرورش، در پی این تصمیم همه‌ی شرکت‌های پیام‌رسان مشارکت‌کننده ازجمله روبیکا، گپ، سروش، بله و آی‌گپ کنار گذاشته شدند؛ شرکت‌هایی که خدمات خود را برای بررسی به آموزش‌وپرورش ارائه کرده بودند و این موضوع امری معمول در روابط کارفرمایی‌پیمان‌کاری است.

آموزش‌وپرورش درادامه توضیح داد بعد از بررسی‌های تخصصی به‌منظور پیداکردن پلتفرم اختصاصی، مجموعه‌ی همراه‌اول و ایرانسل برای ایجاد ظرفیت مدنظر آموزش‌وپرورش مناسب تشخیص داده شدند. درنهایت، همراه‌اول شروط فنی سخت‌گیرانه را پذیرفت و توافق‌نامه‌ای برای ایجاد «شبکه‌ی آموزشی دانش‌آموز» (شاد) بین دو طرف امضا شد. همچنین، پروانه‌ی بهره‌برداری (لایسنس) همه‌ی پلتفرم‌های مربوط به شاد در راستای مسئولیت اجتماعی اپراتور اول به وزارت آموزش‌وپرورش به‌صورت نامحدود داده شد. بعد از تلاش تیم فنی و آزمایش‌های سختگیرانه برای جلوگیری از خطاهای احتمالی، شبکه‌ی تعاملی «شاد» ۲۱ فروردین‌ سال جاری راه‌اندازی شد.

طبق گفته‌ی آموزش‌وپرورش، در کمتر از هشت ساعت از راه‌اندازی شبکه‌ی شاد، تعداد نصب شبکه به بیش از یک‌میلیون و هفتصدهزار نفر رسید و بیش از ۹۰ درصد مدیران دوره‌ی ابتدایی به سامانه وارد شدند و کلاس‌های مجازی را راه‌اندازی کردند. وزارت آموزش‌وپرورش با راه‌اندازی پلتفرم اختصاصی در مالکیت انحصاری خود معتقد است فضایی امن برای برقراری ارتباط میان معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کرده است. این وزارتخانه در اطلاعیه‌ی خود نوشته است:

معتقدیم در حوزه‌ی پلتفرم نیاز به اعمال حاکمیت از نوع مالکیت وجود دارد؛ اما در سطح سرویس و خدمات آماده‌ی همکاری همه‌جانبه با بخش خصوصی و ارائه‌دهندگان خدمات آموزش مجازی به‌منظور اتصال به پلتفرم شاد برای ارتقای کیفیت آموزشی دانش‌آموزان هستیم؛ اما اجازه‌ی ایجاد انحصار از هیچ نوعش به هیچ بخش و گروهی ازجمله پیام‌رسان‌ها داده نخواهد شد. جزئیات این همکاری را در روزهای آینده این وزارتخانه منتشر خواهد کرد.

درپایان، ضمن تکذیب برخی اخبار کذب درخصوص نبود مالکیت آموزش‌وپرورش یا اختصاصی‌ یا ایزوله نبودن شبکه خاطرنشان می‌سازد که این نرم‌افزار را نهادهای دانشگاهی کشور بررسی و تأیید کرده‌اند. بنابراین، ضمن دعوت از متخصصان صاحب صلاحیت این حوزه برای بررسی این نرم‌افزار، حق آموزش‌وپرورش برای پیگیری حقوقی این گونه دعاوی نادرست محفوظ است و درصورت تکرار آن‌ها اقامه‌ی دعوی حقوقی اقدام خواهد شد.

مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش، نیز در گفت‌وگو با پیوست گفته است با توافقنامه‌ی میان همراه‌اول و وزارت آموزش‌وپرورش، شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) را این اپراتور ایجاد کرده است. طبق گفته‌ی او، مالکیت این شبکه‌ی اجتماعی کاملا دراختیار آموزش‌وپرورش و همراه‌اول موظف است ۱۵ سال به این وزارتخانه خدمات پشتیبانی ارائه و لایسنس نامحدودی برای پشتیبانی از این شبکه‌ی اجتماعی دراختیار آموزش‌وپرورش قراردهد. او به توییت مدیرعامل پیام‌رسان گپ درباره‌ی اینکه وزارت آموزش‌وپرورش برخلاف توافق‌ها انحصاری وارد همکاری با روبیکا شده، واکنش نشان داد و گفت:

تمامی پیام‌رسان‌ها می‌توانند با این شبکه‌ی اجتماعی و آموزش‌وپرورش برای توسعه‌ی آموزش مجازی همکاری کنند. بخش خصوصی می‌تواند با گرفتن اعتبارنامه‌های لازم همچنان سرویس آموزش مجازی ارائه کنند. پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند ازطریق APIهای این پلتفرم به دیتای تنظیم‌گیری ما متصل شوند و خدمات و سرویس‌های مدنظر خود را ارائه دهند.

شرفی درادامه‌ی صحبت‌هایش گفت تنها دانش‌آموزان و معلمان و مدیران به شبکه‌ی شاد دسترسی دارند. او یکی از کاستی‌های فعالیت‌های پیام‌رسان‌ها را ایزوله‌نبودن محیط ارائه‌شده‌ی آن‌ها عنوان کرد و گفت زیرساخت فعلی شاد کاملا اختصاصی و مستقل است. به‌گفته‌ی شرفی، یکی از مشکلات پیام‌رسان‌ها این بود که بستری امن و ایزوله برای دانش‌آموزان نداشتند و حتی با برطرف‌شدن این مشکل با اضافه‌شدن حالت KIDMODE، بازهم کارشناسان فنی می‌گویند امکان دورزدن محیط ایزوله‌ی دانش‌آموزان وجود داشت. شرفی درپایان گفت:

شبکه‌ی اجتماعی دانش‌آموزان باید حتما تمامی اصول فرهنگی و اخلاقی را پوشش دهد و ابزاری که استفاده می‌شود، امن و کاملا شناخته شده باشد. اگر شخصی غیر از دانش‌آموزان و معلمان و مدیران اپلیکیشن شاد را نصب کنند، کاربردی برای آنان نخواهد داشت و نمی‌توانند از آن استفاده کنند. در مرحله‌ی اول، اجازه‌ی دسترسی به خانواده نیز داده نشده است و این محیط فقط محیطی امن برای دانش‌آموزان است و هیچ محتوایی غیر از محتوای آموزشی روی این شبکه قرار نمی‌گیرد.

ادعای آموزش‌وپرورش مبنی‌بر امن و ایزوله نبودن محیط پیام‌رسان‌ها در حالی مطرح می‌شود که مدیران پیام‌رسان‌ها می‌گویند به آن‌ها گفته شد باید از ۱۵ فروردین‌ دسترسی دانش‌آموزان ایزوله باشد و آن‌ها در مدت ۴۸ ساعت حالت Kid Mode را روی اپلیکیشن‌های خود فعال کرده بودند. مدیران پیام‌رسان‌های داخلی می‌گویند طراحی کلاینت اختصاصی در تفاهم‌نامه‌ی میان وزارت آموزش‌وپرورش و پیام‌رسان‌ها مطرح نشده بود. برخی از آن‌ها این موضوع را دامپینگ (بازارشکنی یا قیمت‌شکنی) می‌دانند و می‌گویند همراه‌اول دامپینگ شدیدی در فضای رقابتی ایجاد کرده است و برخی دیگر آموزش‌وپرورش را به‌عنوان متولی، مقصر این ماجرا می‌دانند.

زومیت برای کسب اطلاعات بیشتر، با مرتضی رحیمی، مدیر پیام‌رسان سروش‌پلاس، گفت‌وگو کرد. رحیمی در پاسخ به پرسش ما درباره‌ی دلیل این ماجرا گفت:

ماجرا از اوایل اسفند سال گذشته و از جایی آغاز شد که با شیوع ویروس کرونا و ادامه‌دارشدن آن، از پیام‌رسان‌ها خواسته شد به‌‌دلیل تعطیل‌شدن مدارس، زیرساختی برای ۱۴ میلیون دانش‌آموز تهیه کنند تا مدیر هر مدرسه با انتخاب پیام‌رسان مدنظر خود، کارهای آموزشی مانند اشتراک‌گذاری فیلم، تبادل پیام میان معلمان و دانش‌آموزان، حضوروغیاب و برگزاری آزمون آنلاین را ازطریق آن انجام دهد. شروع ثبت‌نام و به‌عبارتی ورود معلم و مدیر و دانش‌آموز ازطریق رباتی انجام می‌شد که به سامانه‌ی آموزش‌وپرورش متصل بود و بعدازآن، سایر خدمات ازطریق گروه و کانال‌های پیام‌رسان انجام می‌شد.

قرار بود مدیر هر مدرسه از بین پنج پیام‌رسانی که اعلام آمادگی کرده بودند، یک پیام‌رسان را انتخاب کند. به‌عنوان مثال، پیام‌رسان ایتا اعلام آمادگی نکرده بود. تقریبا تمام مدارس نیز پیام‌رسان مدنظر خود را انتخاب کردند. به‌عنوان مثال، از بین حدود ۷۰ هزار مدرسه‌، تقریبا ۳۴ هزار مدرسه سروش‌پلاس و حدود ۲۴ هزار مدرسه روبیکا را را انتخاب کرده بودند.

تا اینکه آموزش‌وپرورش بحث جدیدی مطرح کرده و به‌ازای هر کاربر درخواست پول کرد. به‌عبارت‌دیگر، خدمات رایگانی را در نظر نگرفته بودند که پیام‌رسان‌ها با تقبل هزینه‌‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این مقیاس ارائه می‌دهند. دلیل این پیشنهاد آموزش‌وپرورش نیز آن بود که روبیکا اولین‌بار این پیشنهاد را مطرح و به‌عبارتی آموزش‌وپرورش را تحریک کرده بود که به‌ازای هر کاربر حاضر است مبلغ غیرمتعارفی پرداخت کند. البته این موضوع با توضیحات کسب‌وکاری و برگزاری جلسه‌ای با وزیر محترم آموزش‌وپرورش و وزیر محترم ارتباطات و معاون محترم علمی رئیس‌جمهور منتفی شد؛ زیرا در چنین وضعیتی که پیام‌رسان خدماتی را رایگان ارائه می‌دهد، پرداخت پول به‌ازای هر کاربر معنایی ندارد. بعد از منتفی‌شدن این موضوع، تفاهم‌نامه‌ای با پیام‌رسان‌ها منعقد شد کار پیش برود.

بعد از این ماجرا، مافیای آموزش درباره‌ی محتوای پیام‌رسان‌ها فیلم‌هایی تهیه کردند و می‌گفتند بچه‌ها با استفاده از این پیام‌رسان‌ها وارد محیطی می‌شوند که محتوای مبتذلی دارد. در همین زمینه، وزارت آموزش‌وپرورش از ما خواست نسخه‌ای ایزوله و مستقل تهیه کنیم و ما نیز طبق تعهد خود به قانون صیانت از کودکان و زیر فشار شدید کاری، حالت Kid Mode را به پیام‌رسان اضافه کردیم. به‌عبارت‌دیگر، حالتی را افزودیم تا والدین بر کار بچه‌ها نظارت کنند و آنان می‌توانستند حالت دانش‌آموزی را روی پیام‌رسان فعال کنند تا بچه‌ها در محیطی ایزوله قرار بگیرند و امکان دسترسی به محتوای عمومی و جست‌وجو و تماس غیرفعال شود. این امکان را فراهم کردیم؛ اما درنهایت بعد از گذشت ۴۵ روز و تلاش بی‌وقفه‌ی همکارانمان، وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد نسخه‌ی اختصاصی می‌خواهد؛ یعنی نسخه‌ای که تحت مالکیت آموزش‌وپرورش قرار گیرد. به آن‌ها اعلام کردیم تهیه‌ی نسخه‌ی اختصاصی روندی مشخص دارد و معمولا ازطریق برگزاری مناقصه‌ی عمومی یا روال واگذاری امتیاز و سپس سرمایه‌گذاری، سخت‌افزار و نرم‌افزار تهیه و آزمایش امنیت و بار انجام می‌شود؛ اما وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد با همراه‌اول قرارداد بسته است. روبیکا نیز نسخه‌ی روبیکس خود را تنها با تغییر لوگو و بدون اضافه یا کم کردن خدماتی دراختیار آموزش‌وپرورش قرار داد. معلوم نیست همراه‌اول با چه توجیهی چنین کاری را انجام داده است.

رحیمی در پاسخ به این پرسش که «پس روبیکا نسخه‌ی مستقل مدنظر آموزش‌و‌پرورش را دراختیار آن‌ها قرار داد؟» گفت:

بله، اما چنین درخواستی از ابتدا مطرح نشده بود. بعد از گذشت ۴۵ روز که درخواست‌های آن‌ها را انجام دادیم، چنین موضوعی، یعنی نسخه‌ی اختصاصی را مطرح کردند. همراه‌اول دامپینگ شدیدی در فضای رقابتی ایجاد کرد، بدین‌صورت که فضایی رایگان دراختیار آموزش‌وپرورش قرار داد و حتی سخت‌افزارهای مدنظر را نیز تأمین کرد تا آموزش‌و‌پرورش بعدا و در فرصتی مناسب، هزینه‌ی آن را پرداخت کند. اپلیکیشن و برند نیز کاملا تحت مالکیت آموزش‌وپرورش است.

او در پاسخ به این پرسش که «آیا قراردادی بین آموزش‌وپرورش و پیام‌رسان‌ها بسته شده بود که امکان پیگیری و شکایت وجود داشته باشد؟» پاسخ داد:

با آموزش‌وپرورش تفاهم‌نامه امضا کرده بودیم که بار مالی نداشت. این موضوع را به لحاظ قانونی ازطریق شورای رقابت پیگیری می‌کنیم. همراه‌اول با دامپینگی که ایجاد کرد، فضای رقابتی را از بین برد. فضا به این شکل بود که پنج اپلیکیشن در این پروژه همکاری کردند و مدیر هر مدرسه، پیام‌رسان مدنظر خود را انتخاب می‌کرد؛ یعنی هم مدارس دستشان در انتخاب اپلیکیشن برتر باز بود و هم اینکه امکانی فراهم می‌کرد تا سرویس‌ها و شرکت‌های آموزشی کوچک می‌توانستند با ما یا سایر پیام‌رسان‌ها مذاکره کرده و همکاری کنند. قصد نداشتیم همه‌ی کارها را خودمان انجام دهیم و می‌توانستیم در ارائه‌ی خدماتی مانند کلاس مجازی با سایر شرکت‌ها همکاری کنیم و خدمات مدنظر آموزش‌و‌پرورش را توسعه دهیم.

در‌حال‌حاضر، آموزش‌وپرورش برای توسعه‌ی خدمات خود فقط وابسته به روبیکا است و ازآنجاکه روبیکا در این مدل مسائل به‌شدت انحصارگرا است، از نظر ما توفیقی نخواهد داشت و این بار کج هرگز به منزل نخواهید رسید. با همکاری سایر پیام‌سان‌‌ها می‌‌توان این بار را تقسیم کرد تا خدمات بهتری به دانش‌آموزان ارائه شود؛ اما به‌نظر می‌رسد آموزش‌وپرورش به کیفیت خدمات اهمیتی نمی‌دهد و تنها به این فکر می‌کند که در بحران کرونا توانسته است پیام‌رسان انحصاری از همراه‌اول بگیرد.

مدیر پیام‌رسان سروش پلاس در پاسخ به این پرسش که «آیا حق لغوکردن پروژه در تفاهم‌نامه‌ی میان پیام‌رسان‌ها و وزارت آموزش‌وپرورش وجود داشته یا خیر؟» توضیح داد:

خیر، تنها نکته‌ی موجود این بود که تفاهم‌نامه را امضا کردیم؛ اما وزارت آموزش‌وپرورش به این بهانه که هنوز مقام مسئول وزارتخانه مشخص نشده، تفاهم‌نامه را امضا نکرد. بااین‌حال، متن هر دو تفاهم‌نامه را تأیید کرده بود و ما هم طبق اعتمادمان به وزارت آموزش‌وپرورش، آن‌ها را امضا کردیم. در هیچ‌کدام از تفاهم‌نامه‌ها، موضوع اپلیکیشن اختصاصی مطرح نشده بود و تنها بحث ایزوله‌کردن محیط برای دانش‌آموزان عنوان شده بود.

رحیمی در پاسخ به این پرسش که «آیا همکاری دانشگاه شریف برای تأمین امنیت با این موضوع ارتباطی داشته است یا خیر؟» گفت:

خیر، در این ماجرا از نام دانشگاه شریف سوءاستفاده شد. صرفا یکی از شرکت‌های متعلق به یکی از استادان دانشگاه شریف، API GatewayI تهیه کرد که ربات پیام‌رسان‌ها برای گرفتن دیتای آموزش‌وپرورش ازجمله اطلاعات مدرسه و کلاس مدیران و معلمان به آن متصل می‌شد. موضوع اپلیکیشن شاد که متعلق به همراه‌اول است، به دانشگاه شریف ارتباطی ندارد.

مدیر پیام‌رسان سروش‌پلاس درپایان گفت این موضوع را پیگیری حقوقی خواهد کرد؛ زیرا همراه‌اول روند اشتباهی را در بازار شروع کرده است. رسیدگی به درخواست وزارت آموزش‌وپرورش برای ما و سایر شرکت‌ها مهم بود و در این مدت از تعطیلات خود صرف‌نظر کردیم و در بحران کرونا و تعطیلات نوروز، با در‌نظر‌گرفتن نکات بهداشتی برای سلامت کارمندانمان آن‌ها را سر کار آوردیم. اینکه هر نهاد و سازمانی بخواهد پیام‌رسان اختصاصی داشته باشد، توجیه اقتصادی ندارد. فردا وزارتخانه‌های مختلف برای کارهای ملی خود یک پیام‌رسان ایجاد می‌کنند و این امر غیر از هدردادن منابع و موازی‌کاری، نارضایتی مردم از نصب چند اپلیکیشن برای کارهای محدود را به‌دنبال خواهد داشت.

درباره‌ی این موضوع زومیت با میثم عسگری، مدیرعامل پیام‌رسان آی‌گپ، نیز به گفت‌وگو نشست. او معتقد است آموزش‌وپرورش مقصر چنین اتفاقی است و می‌گوید آی‌گپ آخرین پیام‌رسانی بود که وارد این عرصه شد؛ زیرا وزارت ارتباطات این پیام‌رسان را به وزارت آموزش‌وپرورش معرفی نکرده بود و تازه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ و بعد از توییت اعتراضی او، آموزش‌وپرورش با آن‌ها تماس گرفت و درخواست همکاری مطرح کرد. به‌همین‌دلیل، فشار روی تیم فنی بسیار زیاد بود. عسگری گفت:

تیم فنی ما در ایام تعطیلات نوروز سر کار آمده بودند تا بتوانیم پروژه‌ی آموزش‌وپرورش را پیش ببریم. آموزش‌وپرورش در این مدت مسیر خود را چندین‌بار عوض کرد و درنهایت تصمیم گرفت پیام‌رسان‌ها از این موضوع خارج شوند. آموزش‌وپرورش به ما پیام‌رسان‌ها با ارسال نامه‌ای مکتوب اعلام کرد با‌توجه‌به حساسیت‌ها، با شما همکاری نخواهیم کرد.

عسگری درادامه افزود از نحوه‌ی همکاری جدید آموزش‌وپرورش اطلاعی ندارد که انحصاری یا غیرانحصاری است و مجموعه‌های دیگر را مقصر نمی‌داند. او مقصر اصلی را آموزش‌وپرورش می‌داند که کار را به‌صورت غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی و خارج از هرگونه توافقی انجام داده است. به‌گفته‌ی او، آموزش‌وپرورش مسئولیت راهبری این پروژه را برعهده داشته و از پنج پیام‌رسان برای پیاده‌سازی آن دعوت کرده است. تیم‌های فنی پیام‌رسان‌ها در ایام تعطیلات کار خود را انجام داده‌اند؛ اما درنهایت بدون ارائه‌ی دلیل منطقی و حتی آزمایش فنی کنار گذاشته شده‌اند.

درحالی‌که آموزش‌وپرورش نبود همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی برای انجام آزمایش‌های موردنیاز را یکی از دلایل همکاری‌نکردن با پیام‌رسان‌ها عنوان کرده است، مدیرعامل آی‌گپ می‌گوید آزمایش فنی روی پیام‌رسان‌ها انجام نشده است. عسگری درادامه می‌گوید تیم فنی آی‌گپ خواسته‌ی آموزش‌وپرورش مبنی‌بر ایزوله‌کردن پیام‌رسان برای دانش‌آموزان را با مُد دانش‌آموزی اجرا کرده است؛ اما درنهایت، آموزش‌وپرورش این راه‌حل را رد و به‌صورت یک‌طرفه از پروژه عقب‌نشینی کرد.

عسگری درادامه به هزینه‌های سنگین تحمیل‌شده به آی‌گپ بابت این موضوع اشاره کرد و اینکه به‌خاطر پروژه‌ی آموزش‌وپرورش کارمندان این شرکت هم فیزیکی و هم دورکاری در تعطیلات مشغول کار بودند. مدیرعامل آی‌گپ در پاسخ به این پرسش که «تکلیف هزینه‌ها چه خواهد شد؟» گفت:

آموزش‌وپرورش قرارداد امضاشده‌ای از سمت خودش با ما نداشت. ما توافق‌نامه و تعهداتی را امضا کرده بودیم و منتظر امضای آن‌ها بودیم که این کار انجام نشد؛ به‌همین‌دلیل، شاید نتوانیم هزینه‌ها را جبران کنیم. مقصر اصلی بلاتکلیفی‌ها و صدمات واردشده به پیام‌رسان‌ها آموزش‌وپرورش است.

بچه‌هایی که در سیستم آموزش‌وپرورش در حال یادگیری هستند، چه آینده‌ای خواهند داشت؟ این پذیرفته نیست که سیستم آموزشی از روی هیجان تصمیماتی می‌گیرد و بعد از زحماتی که برایش کشیده می‌شود، تصمیم دیگری برای اجرا اتخاذ می‌کند. درباره‌ی شرکت‌هایی که پیشنهادهای دیگری به آموزش‌وپرورش داده‌اند، نظری ندارم و مقصر اصلی این موضوع را آموزش‌وپرورش می‌دانم.

عسگری در پاسخ به این پرسش که «آیا زحمت‌های کشیده‌شده برای پیاده‌سازی پروژهبه‌طورکلی از بین رفته است؟» گفت:

به سرویس اصلی آموزش‌وپرورش وصل بودیم و آموزش‌وپرورش عملیات را در سرور خود هدایت می‌کرد. به‌عبارت‌دیگر، تنها بستر ارائه‌ی سرویس بودیم؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان از کارهای انجام‌شده استفاده‌ی دیگری کرد. نهایتا تجربه‌ی ارزنده‌ای کسب کردیم که از این به‌بعد، بدون قرارداد کاری انجام ندهیم. تیم ما به‌‌دلیل وضعیت بحرانی کشور و دانش‌آموزان تصمیم گرفت کار را بدون دید تجاری و درآمدی پیش ببرد تا دانش‌آموزان دور از فضای آموزشی بتوانند تعامل مناسبی با معلمان خود داشته باشند؛ اما آموزش‌وپرورش درنهایت تصمیم دیگری گرفت.

با اینکه آموزش‌وپرورش دلایلی ازجمله اختصاصی‌نبودن فضا، نبود همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی برای انجام آزمایش‌های موردنیاز تأمین‌نشدن ویژگی‌های خواسته‌شده‌ به‌وسیله‌ی پیام‌رسان‌ها، بروز ملاحظات مهم فنی و امکان درز اطلاعات دانش‌آموزان را به‌عنوان دلایل همکاری‌نکردن با پیام‌رسان‌ها عنوان کرد و درنهایت تصمیم گرفت شبکه‌ی اختصاصی مستقل و ایزوله برای دانش‌آموزان راه‌اندازی کند، مدیران پیام‌رسان‌ها می‌گویند انتظارات آموزش‌وپرورش را برآورده کرده‌اند و این وزارتخانه را مقصر ماجرا می‌دانند. باید دید در روزهای آینده دو طرف ماجرا توضیحات کامل‌تری ارائه خواهند کرد یا خیر. دیدگاه شما درباره‌ی این ماجرا چیست؟

 

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول