گزارش اقدامات عملیاتی مرکز رسانه‌های دیجیتال در حوزه تولید محتوا در ایام شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا در اواخر بهمن‌ماه سال جاری در ایران و سایر کشور‌های جهان را شاید بتوان به عنوان یکی از مهمترین ابتلائات جهانی در قرون گذشته ذکر کرد. در این میان پزشکان و پرستاران، خط مقدم جبهه خدمات‌رسانی به بیماران بوده و در عین حال نقش رسانه‌های جمعی و نوین برای آگاهی‌بخشی عمومی، اطلاع‌رسانی صحیح و سریع به مردم، آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد سلامت جامعه، نقشی محوری است.
با توجه به اقبال و استقبال عموم مردم از محتوا‌های چند‌رسانه‌ای در فضای مجازی و تغییر ذائقه جامعه از گرایش به اخبار و گزارش‌های متنی به سوی محتوا‌های صوتی و تصویری، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز به عنوان پیشران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی، از روز‌های آغازین شیوع کرونا در کشور، توانست نقشی هر چند اندک در این عرصه داشته باشد.
بر همین اساس، این مرکز چند برنامه اصلی را در دستور کار خود قرار داد که برخی از آن‌ها شامل ایجاد شبکه‌ای برای هم‌افزایی میان تولیدکنندگان و انتشاردهندگان محتوا تحت عنوان «مخزن محتوای مقابله با کرونا»، هماهنگی با مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال استان‌ها برای تولید محتوا بر اساس سیاست‌های کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تولید محتوای سریالی با موضوع ضرورت بهره‌مندی از سواد‌رسانه برای مواجهه فعالانه با اخبار و اطلاعات مرتبط با کرونا، رصد محتوای تولید شده در کشور با موضوع کرونا و انتشار منتخبی از محتوا‌های تولید شده در فضای مجازی در مخزن محتوای مقابله با کرونا، انتشار روزانه ۵ محتوای برگزیده مخزن محتوا، تولیدات کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا و تولیدات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در بستر‌های انتشار داخلی و خارجی وب فارسی و راه‌اندازی پویش «زندگی از نو» با موضوع به‌اشتراک‌گذاری آثار مرتبط با سبک زندگی کرونایی در خانه و هماهنگی با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای معرفی پویش و پیوستن به آن بود.
رایزنی با پلتفرم‌های محتوا و خدمات فرهنگی اعم از پلتفرم‌های کتاب دیجیتال، صوت و تصویر و آموزشی برای پیوستن به پویش ارائه تخفیفات عرضه خدمات به مردم در ایام در‌خانه‌مانی از دیگر خدمات این مرکز بود که همزمان با اپیدمی کرونا انجام شد. این گزارش، در واقع مروری اجمالی بر چگونگی و آثار و نتایج هر یک از برنامه‌های فوق است که در دوره ۵۰ روزه اسفند ۹۸ تا ۲۰ فروردین ۹۹ انجام شده است.
/ایکنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول