شما ببینید، ما پول درمی‌آوریم!

روزنامه جام جم در گزارشی نوشت:

روزگار # در _خانه_بمانیم دیگر آنقدر کش پیدا کرده که از روزمرگی خستگی در کردن و خوابیدن روی مبل و حتی فیلم دیدن‌های متوالی خارج شود. حالا هرکسی دنبال راهی است تا این روز‌های قرنطینگی را بهتر و راحت‌تر بگذراند و شاید هم چیز‌های تازه‌ای را یاد بگیرد.

در این بین به جز معاشرت کردن، برخی هم هستند که با روش‌های مبتذل و به هر قیمتی سعی می‌کنند دیده شوند، فالوئر جمع کنند و حتی کسب درآمد داشته باشند. اینستاگرام یکی از برنامه‌های پرکاربرد و جذاب است که در همین روز‌ها نشان داد را‌ه‌های سرگرم کردن مردم را خوب بلد است، اصلا اینستاگردی مثل تخمه‌خوردن است، آدم خودش آن را شروع می‌کند، اما تمام‌کردنش با خداست! این شبکه بیشتر از یک میلیارد کاربر فعال دارد، با این‌که آنجا تنها محلی برای انتشار تصاویر بود، اما قابلیت‌های مختلف آن باعث شد که بخش مهمی از زندگی افراد را تشکیل دهد تا جایی که حالا متخصصان خودش و راه‌های کسب درآمد مهمی دارد و اصلا نحوه مدیریت یک حساب کاربری خودش یک کلاس درس به حساب می‌آید.

رودررو با شما
یکی از قابلیت‌های جالب و مهم اینستاگرام که چندسالی است راه افتاده «لایو» است. با لایو هرکسی یک رسانه آنلاین دارد که می‌تواند با مخاطبان خودش به طور مستقیم صحبت کند و آن‌ها هم برایش کامنت بگذارند. درخواست چت دو طرفه هم از دیگر امکاناتی است که به لایو اضافه شده و همزمان دو نفر می‌توانند باهم حرف بزنند و در عین حال مخاطب‌های دیگری هم مکالمه آن‌ها را دنبال کنند؛ چیزی مثل تلویزیون با این تفاوت که مخاطب‌ها هم زنده حضور دارند و پای صحبت‌ها نظر می‌دهند.

شما ببینید، ما پول درمی‌آوریم!
در لایو هیچ نظارتی نیست، نه کسی می‌داند محتوای پیش رو قرار است شامل چه بحث‌هایی باشد، نه کسی می‌تواند در صورت امکان جلوی آن را بگیرد و در شرایطی ممکن است اصلا خانواده‌ها و بزرگتر‌ها متوجه چنین چیزی شوند.

یک لایو درباره مسائل جنسی است، در یک لایو برخی افراد بدون در نظر گرفتن آموزه‌های فرهنگی کشور بدون رعایت چارچوب‌های اخلافی از هرچیزی صحبت می‌کنند.

در لایو دیگری افراد شناخته شده بدون محدودیت به اعتراض یا اظهار‌نظر درباره مسائل مختلف می‌پردازند.

البته شاید فکر کنید که چه آدم‌های خوبی که تولید محتوا می‌کنند و به دنبال ایجاد سرگرمی هستند، در حالی‌که اصلا این‌طور نیست! اینستاگرام برای بیشتر این افراد محلی برای کسب درآمد است و هرچه افراد بیشتری آن را ببینند، درآمدشان هم بیشتر می‌شود. هرچه لایو‌های مبتذل‌تری داشته باشند، راه‌های بیشتری برای تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی‌شان پیدا می‌کنند. خلاصه که از چشم‌های ما برای درآمد بیشتر بهره می‌برند!

ارتباطی بدون خط قرمز
طبق آمار اینستاگرام بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی زیر ۳۵ سال سن دارند، کودکان و نوجوان‌ها استفاده‌کنندگان اصلی هستند و این روز‌ها هم وقت زیادی برای کار با قابلیت‌های آن دارند. اگر تا دیروز برخی بچه‌ها زمانی را که پیدا می‌کردند دور از چشم خانواده پای ماهواره می‌گذاشتند، حالا هرجایی که باشند با یک اینترنت ساده می‌توانند با هرکسی می‌خواهند ارتباط بگیرند یا پای هر مکالمه‌ای بنشینند، بدون آن‌که کسی حواسشان به آن‌ها باشد.

سلبریتی‌ها و اینستاگرامر‌ها در این روز‌ها با همین ارتباط مجازی حسابی سرشان شلوغ شده، آن‌ها با اعلام زمان‌هایی برای صحبت زنده، سعی می‌کنند در برنامه‌های همدیگر هم شرکت کنند و تعداد مخاطبان‌شان را بالا ببرند، اتفاقی که برای تتلو افتاد.

بچه‌ها را برای حضور در فضای مجازی حاضر کنید
علی سعیدی، روان‌شناس کودک و مسائل تربیتی می‌گوید:

  • «بچه‌ها به واسطه شرایط این ویدئو‌ها یا لایو‌ها را می‌بینند، اما مهم این است که خانواده‌ها خودشان را کنار نکشند. نباید از ماجرا‌ها بی‌اطلاع باشند و بدانند ممکن است فرزندشان با چنین چیز‌هایی روبه‌رو شود. دیگر دوره‌ای نیست که با تحکم و گرفتن وسیله‌ها بتوانیم بچه‌ها را کنترل کنیم. تنها راه‌حل صحبت کردن است. بچه‌ها باید همان‌طور که برای حضور در اجتماع حاضر می‌شوند و یاد می‌گیرند که با غریبه‌ها حرف نزنند یا لباس نامتعارف نپوشند، برای حضور در فضای مجازی هم باید حاضر شوند که این کار تنها با حرف‌زدن و صحبت از چارچوب‌های خانواده به‌دست می‌آید.»
  • «اگر خانواده‌ها با فرزندشان روبه‌رو شدند که در حال تماشای تصاویر خارج از عرفی در فضای مجازی بودند، در ابتدا نباید هیجان‌زده شوند و فکر کنند آخر دنیاست. با او صحبت کنند و بگویند که در فضای مجازی همه‌چیز هست،، اما چارچوب‌های ما چنین چیز‌هایی را قبول نمی‌کند. بعد هم توقعات خودشان را بگویند و براساس آن‌ها خط قرمز‌هایی را مشخص کنند که اگر رد شد، برخورد کنند. در حقیقت خانواده‌ها خیلی نباید شبه‌روشنفکر باشند و اجازه دهند بچه‌ها هرکاری انجام دهند، باید با خط قرمز‌های خانواده به واسطه صحبت کردن آشنا باشند.»

مدل‌های جنسی پای ثابت لایو‌ها
با این‌که لایو‌های اینستاگرام امکان این را دارند که آموزه‌های جدیدی هم به همراه داشته باشند، با این‌حال لایو‌های اخیر کمتر شامل چنین مباحثی بوده‌اند و آنقدر خط‌شکنی کرده‌اند که حتی نمی‌توان آن‌ها را نام برد!

برهنگی، استفاده از مدل‌های جنسی، به کار بردن الفاظ رکیک و شوخی‌های جنسی از مواردی است که به وفور در لایو‌های اینستاگرامی می‌توان پیدا کرد، لایو‌هایی که بدون نظارت و بررسی در اختیار همه سنین قرار دارند. مشخص نیست اگر روابط میان خانواده‌ها و بچه‌ها به سمتی نرود که این رفتار‌ها را بتوان کنترل کرد، چه فاجعه اجتماعی از این نسل به بار می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول