ویروس و فضای مجازی در خانه

 رحیم محمدی مدرس سواد رسانه ای و فضای مجازی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) گفت:

  • امروزه با شیوع ویروس کرونا و استفاده از فرصت آموزشی فضای مجازی شاهد اختلاف قابل توجه سطح آگاهی و سواد رسانه ای بین والدین و دانش آموزان هستیم که نمی شود بی تفاوت بود و به راحتی از کنار آن گذشت بلکه این خلاء را باید مدیریت کرد و آموزش در خانه را به عنوان یک فرصت تلقی نمود تا با ارتقاء سطح صمیمیت ها در خانه و خانواده از فرزندان به عنوان مدرس فضای مجازی استفاده کنیم و آنچه را که در مدیریت بستر آموزشی و فضای مجازی به ما کمک میکند را فرا بگیریم.
  • امروز متاسفانه می بینیم که برخی از خانواده ها به دلیل عدم سواد رسانه ای قادر به نظارت صحیح و اصولی فرزندان خود در زمان استفاده فرزندان از فضای مجازی نیستند و این موضوع موجب شده که فرزندان با توجه به جذابیت فضای مجازی از مسیر اصلی که آموزش است خارج شده و پس از مدتی به اعتیاد فضای مجازی مبتلا شده و مشکلاتی را در خانواده ایجاد نمایند که یکی از مهمترین مشکلات برای والدین ایجاد دل نگرانی و اضطراب برای به خطر افتادن سلامتی جسمی و ذهنی فرزندان است که می طلبد خانواده ها با ایجاد صمیمیت ها فضای خانه را برای یک ارتباط قوی و موثر مهیا سازند تا پس از رخت بستن کرونا بتوانند در تصمیم سازی های آتی موفق ظاهر شوند.
  • ارتقاء صمیمیت در خانواده یکی از محوری ترین رفتار ها است. اگر خانواده این مهم را نداشته باشد نمی تواند در تعیین مسیر و هدایت فرزندان نقش آفرینی نماید. صمیمیت ها بستر سازند و این بستر سازی محیط خانواده را برای کاشت یک تفکر سالم کمک می کند.
  • امروز خانواده با توجه به هجمه های ضد فرهنگی برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیاز به مدل و الگو های موفق دارد تا با هماهنگی و انسجام بتواند دل نگرانی ها را از بین برده و آرامش را در خانه ماندگار سازد.
  • صمیمیت ها در خانواده به ۵ نوع تقسیم می شوند:
    • ۱- صمیمیت فکری
    • ۲- صمیمیت جسمی
    • ۳- صمیمیت معنوی
      ۴- صمیمیت اجتماعی
    • ۵- صمیمیت هیجانی
  • هر یک از این صمیمیت ها کمک می کنند که خانواده ها در زمان بحران و مواجه با ناهنجاری های موجود در جامعه بتوانند نقشه راه درستی را برای پیشرفت خانواده تدویین کنند.
  • این صمیمیت ها موجب می شود که فرزندان به راحتی با والدین اقدام به تبادل اطلاعات نموده و آرام آرام از فرزندان آموزش های مربوط به فعالیت در فضای مجازی را فرا گیرند و به طور پنهانی اقدامات رسانه ای فرزندان خود را مدیریت نمایند و اشراف کامل داشته باشند.
  • والدین توجه کنند:
    • ۱ نام کاربری و رمزهای عبور فرزندانشان را فراگیرند و بشناسند و اطمینان حاصل کنند که با توجه به صمیمیت مورد پنهانی وجود ندارد.
    • ۲ از وب سایت های که فرزندانشان توسط معلمان به سمت آن هدایت می شوند، آگاه باشند.
    • ۳ گفت و گو و شرکت در کلاس آنلاین باید در حضور خانواده و در فضای عمومی خانه انجام شود.
    • ۴ در تعامل های آنلاین فرزندانمان با مربیان و کارکنان مدرسه، لحن رسمی برقرار و گفت وگوها از طریق سیستم عامل های مجاز مدرسه انجام شود.
    • ۵ از دنبال کردن حساب های شخصی معلمان در رسانه های اجتماعی خودداری و اطمینان حاصل کنید که فرزند شما هم این کار را نمی کند.
    • ۶ همه محتوا و ارتباط باید به نتایج و فعالیت های درسی گره خورده باشد.

سعی کنید نسبت به حفظ حریم خصوصی فرزندتان هنگام یادگیری دیجیتال و ارسال محتواها حساس باشید .

/شارا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول