ویروس و فضای مجازی در خانه

 رحیم محمدی مدرس سواد رسانه ای و فضای مجازی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) گفت:

  • امروزه با شیوع ویروس کرونا و استفاده از فرصت آموزشی فضای مجازی شاهد اختلاف قابل توجه سطح آگاهی و سواد رسانه ای بین والدین و دانش آموزان هستیم که نمی شود بی تفاوت بود و به راحتی از کنار آن گذشت بلکه این خلاء را باید مدیریت کرد و آموزش در خانه را به عنوان یک فرصت تلقی نمود تا با ارتقاء سطح صمیمیت ها در خانه و خانواده از فرزندان به عنوان مدرس فضای مجازی استفاده کنیم و آنچه را که در مدیریت بستر آموزشی و فضای مجازی به ما کمک میکند را فرا بگیریم.
  • امروز متاسفانه می بینیم که برخی از خانواده ها به دلیل عدم سواد رسانه ای قادر به نظارت صحیح و اصولی فرزندان خود در زمان استفاده فرزندان از فضای مجازی نیستند و این موضوع موجب شده که فرزندان با توجه به جذابیت فضای مجازی از مسیر اصلی که آموزش است خارج شده و پس از مدتی به اعتیاد فضای مجازی مبتلا شده و مشکلاتی را در خانواده ایجاد نمایند که یکی از مهمترین مشکلات برای والدین ایجاد دل نگرانی و اضطراب برای به خطر افتادن سلامتی جسمی و ذهنی فرزندان است که می طلبد خانواده ها با ایجاد صمیمیت ها فضای خانه را برای یک ارتباط قوی و موثر مهیا سازند تا پس از رخت بستن کرونا بتوانند در تصمیم سازی های آتی موفق ظاهر شوند.
  • ارتقاء صمیمیت در خانواده یکی از محوری ترین رفتار ها است. اگر خانواده این مهم را نداشته باشد نمی تواند در تعیین مسیر و هدایت فرزندان نقش آفرینی نماید. صمیمیت ها بستر سازند و این بستر سازی محیط خانواده را برای کاشت یک تفکر سالم کمک می کند.
  • امروز خانواده با توجه به هجمه های ضد فرهنگی برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیاز به مدل و الگو های موفق دارد تا با هماهنگی و انسجام بتواند دل نگرانی ها را از بین برده و آرامش را در خانه ماندگار سازد.
  • صمیمیت ها در خانواده به ۵ نوع تقسیم می شوند:
    • ۱- صمیمیت فکری
    • ۲- صمیمیت جسمی
    • ۳- صمیمیت معنوی
      ۴- صمیمیت اجتماعی
    • ۵- صمیمیت هیجانی
  • هر یک از این صمیمیت ها کمک می کنند که خانواده ها در زمان بحران و مواجه با ناهنجاری های موجود در جامعه بتوانند نقشه راه درستی را برای پیشرفت خانواده تدویین کنند.
  • این صمیمیت ها موجب می شود که فرزندان به راحتی با والدین اقدام به تبادل اطلاعات نموده و آرام آرام از فرزندان آموزش های مربوط به فعالیت در فضای مجازی را فرا گیرند و به طور پنهانی اقدامات رسانه ای فرزندان خود را مدیریت نمایند و اشراف کامل داشته باشند.
  • والدین توجه کنند:
    • ۱ نام کاربری و رمزهای عبور فرزندانشان را فراگیرند و بشناسند و اطمینان حاصل کنند که با توجه به صمیمیت مورد پنهانی وجود ندارد.
    • ۲ از وب سایت های که فرزندانشان توسط معلمان به سمت آن هدایت می شوند، آگاه باشند.
    • ۳ گفت و گو و شرکت در کلاس آنلاین باید در حضور خانواده و در فضای عمومی خانه انجام شود.
    • ۴ در تعامل های آنلاین فرزندانمان با مربیان و کارکنان مدرسه، لحن رسمی برقرار و گفت وگوها از طریق سیستم عامل های مجاز مدرسه انجام شود.
    • ۵ از دنبال کردن حساب های شخصی معلمان در رسانه های اجتماعی خودداری و اطمینان حاصل کنید که فرزند شما هم این کار را نمی کند.
    • ۶ همه محتوا و ارتباط باید به نتایج و فعالیت های درسی گره خورده باشد.

سعی کنید نسبت به حفظ حریم خصوصی فرزندتان هنگام یادگیری دیجیتال و ارسال محتواها حساس باشید .

/شارا/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همراه من و اوانو