اکران آنلاین، پرفروش اما کم درآمد

براساس گزارش روابط عمومی فیلیمو و نماوا تنها پس از گذشت ۳ روز و ۲۱ ساعت از اکران اولین فیلم سینمایی در در سینمای آنلاین، این فیلم از مرز یک میلیارد فروش در مجموع دو پلتفرم گذشت.

برای بررسی موفقیت یا عدم موفقیت این اکران در سرویس‌های پخش آنلاین، باید نگاهی به آمار فروش فیلم‌های نوروزی در سال‌های گذشته و مقایسه میزان فروش و تعداد تماشاچی «خروج» با سایر فیلم‌های اکران شده در نوروز سال‌های گذشته بیندازیم.

سال گذشته یعنی نوروز ۹۸، «متری شیش ونیم»، ساخته سعید روستایی، نماینده ژانر اجتماعی در اکران نوروزی تنها در ۶ روز ابتدایی اکران، توانست ۲۱۹.۶۲۷ تماشاچی را به سینماها بکشاند و فروش ۳.۰۴۰.۰۳۲.۰۰۰ تومانی را در هفته اول اکران نصیب تهیه کننده خود کند؛ این در حالی است که فیلم «به وقت شام» در ۱۳ روز ابتدایی سال۹۷، ۵۰۰.۶۵۰ تماشاچی را به سینما آورد و ۴.۷۷۱.۶۸۱.۰۰۰ تومان فروش رفت.

آخرین ساخته اجتماعی حاتمی‌کیا، یعنی «بادیگارد» هم در ۱۵ روز اکران نوروز ۹۵،حدود ۳۹۳.۹۰۰ را به سالن‌های سینما آورد و فروشی معادل ۲.۶۰۰.۰۰۰ تومان داشت.

فیلیمو و نماوا مدعی هستند هرچند در مدت زمان نزدیک به ۴روز از آغاز اکران، ۸۴.۴۰۰ نفر برای تماشای آن بلیت خریده‌اند اما مطابق معیارهای تماشا در نمایش خانگی، هر بلیت به ۲/۵ نفر اختصاص داشته است، و این یعنی ۲۱۱.۰۰۰ تماشاچی؛ یعنی حدودا رقمی معادل ۶ روز فروش فیلم «متری شیش و نیم». اما با وجود اقبال تماشاچیان فیلم‌های سینمایی به اکران آنلاین، رقم فروش «خروج» حتی به رکورد فروش «بادیگارد» با بلیت ۶هزار تومانی سال ۹۵ هم نرسیده است؛ دلیل این موضوع را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

۱. قیمت فروش بلیت در سینمای آنلاین از متوسط قیمت بلیت در سال ۹۸ هم ارزان‌تر است؛‌ به عنوان مثال فروش ۳میلیاردی «متری شیش و نیم» در نوروز ۹۸ با بلیت ۲۰هزار تومانی محقق شده است.

۲. اما مهم‌ترین دلیل عدم تحقق درآمد مورد انتظار را می‌توان تماشای اشتراکی فیلم در فیلیمو و نماوا دانست، مثلا شما اگر یک خانواده دو یا سه نفره بودید و می‌خواستید برای تماشای «خروج» به سینما بروید، باید سه بلیت تهیه میکردید، در صورتی که با اکران آنلاین می‌توانید یک بلیت تهیه کنید و بااعضای خانواده‌تان به تماشای آن بنشینید. مخصوصا اینکه سئانس‌های سینمای آنلاین ۶ساعته بوده و مخاطب می‌تواند در طول این مدت هرزمان که دوست داشت به تماشای فیلم بنشیند. به عبارت بهتر اگر تمام ۲۱۱هزار تماشاچی برای «خروج» بلیت تهیه می‌کردند، الان باید فروش ۲ونیم میلیاردی را برای این فیلم متصور می‌شدیم.

با توجه به این موارد، پیش‌بینی می‌شود تعداد تماشاچیان «خروج» آنلاین، با مکانیسم محاسبه تعداد تماشاگر در نمایش خانگی، به حداقل رکورد تعداد تماشاچیان «بادیگارد» برسد اما با توجه به نحوه بلیت‌فروشی و قیمت آن نباید منتظر درآمد بالا از اکران اینترنتی بود.

حال با تجربه اکران آنلاین «خروج» باید دید آیا تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران، راضی به بلیت‌فروشی در سینمای آنلاین خواهند شد یا تصمیم خواهند گرفت تا پایان کرونا و بازگشایی سینماها منتظر اکران سینمایی فیلم‌های خود بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول