اهالی ادب با فضای مجازی آشتی کنند

برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو با موضوع فعالیت های ادبی آنلاین در سایه تهدید کرونا و با حضور مهدی محمدی مدرس دانشگاه، کارشناس فرهنگی و ادبی، نویسنده و منتقد ادبی و ارتباط تلفنی با الهام فلاح نویسنده و منتقد ادبی روانه آنتن شد.

مهدی محمدی مدرس دانشگاه، کارشناس فرهنگی و ادبی، نویسنده و منتقد ادبی:

  • ما فعالان ادبی نیز همچون سایر افراد فعال در حوزه سیاست، اقتصاد و بهداشت از شیوع کرونا غافلگیر و شوکه شدیم و شاید یک نقیصه فرهنگی در ذات ما بوده که نتوانستیم برای ورود کرونا پیش بینی های لازم را انجام دهیم.
  • برنامه ریزان فرهنگی همچون برنامه ریزان در سایر حوزه ها آمادگی لازم برای این شرایط را نداشتند ضمن اینکه ما از قبل این بیماری نیز آمادگی و حضور چندانی در فضای مجازی نداشتیم.
  • البته برخی محافل ادبی و نویسندگان و شاعران و هنرمندان در فضای مجازی صفحه هایی دارند اما واقعیت این است که این افراد خیلی فعال نیستند و نهایت مطلبی که بارگذاری می کنند در حد یک عکس از یک محفل ادبی و یا متن کوتاه است.
  • مردم ایران در شرایط کرونایی به تدریج زیست مسالمت آمیزی را انتخاب کرده اند فضای مجازی ما مریض و بلکه خطرناک است، فرزندان ما در این روزها به دلیل برگزاری آموزش های آنلاین مدت زمان بیشتری در فضای مجازی حضور دارند و این برای برخی والدین نگران کننده است چراکه ضررهای فضای مجازی بیشتر از فواید آن است.
  • امیدواریم شرایط جدید امروز یعنی کرونا این زمینه را فراهم کند که آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم.
  • فضای مجازی می تواند بستر تلمّذ از محضر اساتید بزرگ ادبیات را در منزل فراهم کند با وجود این قابلیت و ظرفیت اما متاسفانه فعالیت ها در این حوزه همچنان بسیار کم است.
  • ما در فضای مجازی می توانیم از هر دو نوع نگاه عالمانه و هنری به ادبیات استفاده کنیم و ای کاش لجام فضای مجازی در دست اندیشمندان و صاحبان هنر ما بوده البته این کار شدنی است و کافیست که اندیشمندان ما کمی همت کنند.

الهام فلاح نویسنده و منتقد ادبی:

  • در حال حاضر فضای مجازی متاسفانه برای بخش داستان و رمان کمکی نکرده که هیچ بلکه باعث افول آن نیز شده است.
  • رواج اشتراک گذاری گزیده های خاص از یک رمان و یا داستان به صورت عکس نوشته در فضای مجازی باعث تاسف است. این موضوع باعث شده که افراد تصور کنند برای دستیابی به گوهر یک رمان یعنی اندیشه نیازی به صرف وقت و هزینه زیادی نباشد و در نتیجه به چند جمله شعارگونه و کلی که در لابه لای داستان گنجانده شده، بسنده می کنند.
  • کاهش سرانه مطالعه در ایران و گلایه ناشران از پایین آمدن تیراژ کتاب ها تا حد زیادی ناشی از فضای مجازی است زیرا فضای مجازی به جای تعالی بخشی به سلیقه و سطح خواست و دریافت مردم از ادبیات و نوشته و شعر، برعکس آن را تنزل داده است.
  • فضای مجازی تعریف نابهنجاری در بین ادبا و بزرگان ادب دارد متاسفانه صدر امور در فضای مجازی به دست کسانی است که مخاطبان نه تنها از خواندن و رصد کردن و دنبال کردن آن ها سودی نمی برند بلکه مسلماً چیزهایی را هم از دست خواهند داد.
  • انسان های فرهیخته و اهالی ادب در عصر ارتباطات باید با فضای مجازی حتی با یک ادمین هم که شده آشتی و با زمانه خود حرکت کنند و هدایت مخاطبان خود را به این سمت و سوی ارزشمند بر عهده بگیرند.

/رادیو گفت و گو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول