مقایسه تاثیرات فضای مجازی با سلاح های شیمیایی

  • جواد شیخ‌الاسلام در خبرگزاری آنا نوشت:

در تبیین بیانات امام خامنه ای در تاریخ ۹۷/۷/۱۲ که رسانه و فضای مجازی را به سلاح های شیمیایی تشبیه کرده‌اند باید گفت مثال از تهدیدات سخت برای تفهیم اثرات فضای مجازی به مسئولانی که نتوانسته اند از جنگ کلاسیک و فیزیکی به جنگ های مدرن با سلاح های جدید برسند و حقیقت جنگ جدید را بطور کامل متوجه شوند بسیار لازم و ضروری است و ما هم به عنوان سربازی کوچک این حوزه و در ادامه این مسیر سعی می کنیم تا ابعاد، انواع و تاثیرات بمب های شیمیایی را با فضای مجازی تطبیق داده و کمی مبسوط تر به آن بپردازیم.

براساس پژوهش های انجام شده بمب شمیایی سلاحی برای کشتن، وارد کردن صدمات جدی و یا ایجاد انواع معلولیت ها است. این سلاح‌ها بر اساس اثرات مختلفی که بر بدن افراد می گذارد ، به ۳دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول: سلاح‌های هستند که روی سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارند مانند: متیل فسفوبوتیوئیک اسید ،گاز سارین و… دسته دوم: اثرات خود را روی پوست به جا می گذارند مانند: گازخردل، گوگردو… دسته سوم: نیز باعث اختلال سیستم تنفسی بدن می شوند مانند: کلرین، فسفوکلرین (Ps)و….

اگر بخواهیم سلاح شیمیایی را با فضای مجازی مقایسه کنیم باید بگوییم:

دسته اول سلاح های شیمیایی که بر اعصاب تاثیر می گذارد مانند تاثیری است که رسانه و فضای مجازی بر باورها و نگاه های مردم می گذارد که نتیجه آن اختلال در هویت و شناخت تاریخی فرد از خود و جامعه است به طوری که می توان فرد را به فهم دیگری از تاریخ و جامعه رساند.

دسته دوم اثرات سلاح شیمیایی که بر روی ظاهر و پوست عمل می کند مانند تاثیراتی است که رسانه و فضای مجازی بر پوشش و ظاهر افراد تاثیر می گذارد که به جراحی زیبایی لباس‌های پاره و غیره رسیده است لباس های که تا دیروز فقرا می پوشیدند امروز اغنیا برای نشان دادن اینکه روی مد هستند می پوشند.

دسته سوم اثرات سلاح شیمیایی که بر روی ریه و تنفس فرد تاثیر می گذارد مانند تاثیری است که رسانه و فضای مجازی بر روی سبک زندگی و فرهنگ افراد می گذارد این تعبیر از آنجا ناشی می شود که متخصصان این حوزه می گویند فرهنگ حیاتی ترین دارای ملی و فردی است که اگر از جامعه ای بگیریم می توانیم آن را به هر شکلی تغییر دهیم لذا باید مراقب باشیم که تغییر فرهنگ ها باعث تغییر کلی جامعه می شود این تغییر برون داد تغییر باورها است که قبلا به آن پرداخته ایم.

در باب مقابله با سلاح های شیمیایی محققان طرفدار صلح بیکار ننشسته اند و همواره برای یافتن راه حل مبارزه با این سلاح‌ها، مطالعه و تحقیق می کنند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که تزریق آمپول، پوشیدن لباس مخصوص و زدن ماسک در زمان حمله باعث کاهش و یا ممانعت از آسیب به فرد می شود در گام بعد آموزش شناخت علائم حمله شیمیایی و راه های مقابله آن به افراد یکی دیگر از گام های مقابله است و در آخر پاک سازی منطقه توسط افراد متخصص البته باید گفت هیچ درمانی برای ضایعات مواد شیمیایی وجود ندارد، مگر همین کارهای مقابله ای و پیشگیرانه که باعث عدم تماس انسان ها با این مواد می شود.

این مبحث به قدری مهم بوده است که ایران به عنوان قربانی اصلی این تسلیحات به دنبال تهیه و تنظیم کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی باشد حالا اگر به موضوع رسانه و فضای مجازی مثل سلاح شیمیایی نگاه کنیم آیا بهتر نیست کنوانسیون منع استفاده از رسانه و فضای مجازی را به عنوان تخریب کننده فرهنگ و تمدن، باورها، تاریخ و…. مردم ما هستند را تشکیل دهیم. همانطور که در بمب شیمیایی بیشترین آسیب را رزمندگان ما دیده اند در این جنگ نوین هم بیشترین طراحی آسیب زا که منجر به تغییر باورهای کشور شده است را ما دیده ایم لذا باید به دنبال منع گسترش چنین فضا هایی باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول