اینستاگرام را ضدعفونی کنید!

ما اینجا در مضیقه هستیم؛ به شدت به مواد ضدعفونی‌کننده نیاز داریم به موادی که فضای آلوده اینستاگرام را ضدعفونی کند.

گِله دارم از دوستانی که این روز‌ها دم از فیلترکردن اینستاگرام می‌زنند. آیا از فیلترکردن تلگرام درس عبرت نگرفتید؟

تلگرام را فیلتر کردند و مردم به استفاده از نسخه‌های غیر رسمی روی آوردند و نتیجه آن شد که در اوایل فروردین ماه امسال و در عرض چند روز، سه بار درز اطلاعاتی بزرگ در ایران رخ داد. در هرکدام از این موارد، اشتباه‌های فنی باعث شده بود اطلاعات شخصی میلیون‌ها نفر از شهروندان ایران بدون حفاظت در دسترس عموم قرار بگیرد.

یکی از بزرگترین این موارد یکم فروردین کشف و تقریبا ده روز بعد علنی شد؛ نام کاربری وشماره تلفن ۴۲ میلیون کابر ایرانی تلگرام که از پوسته‌های غیررسمی تلگرام استفاده می‌کردند، بدون اینکه رمز عبوری از آن‌ها محافظت کند، در دسترس عموم بود.

در این میان عده‌ایی هم از تلگرام اصلی استفاده می‌کردند، که طبیعتاً فیلترشکن داشتند. VPN‌هایی که فروشش جرم بود، ولی استفاده از آن مشکلی نداشت.

تا اینکه خیلی خیلی زود یعنی در همین ۲۷ فروردین ماه امسال کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسی آئین‌نامه استفاده از VPN به صورت قانونی در کشور را در دستور کار قرداد داد و گفت: هدف از تدوین این آئین نامه آن است که VPN بنا بر نیاز و اقتضائات به صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب و کار‌ها تعلق گیرد تا بتوانند برای نیاز‌های شغلی خود از آن استفاده کنند.

تا اینجا از تاسف‌بار و مضحک بودن ماجرا که بگذریم می‌رسیم به این که فیلتر اصلاً راه‌حل نیست؛ بلکه پاک‌کردن صورت مسئله است، چون همانطور که فیلتر هست، فیلترشکن هم هست.

آقایان همینطوری هم دستشان روی دکمه فیلتر هست شما دیگر برایشان جیغ و هورا نکشید که دکمه را فشار دهند. مدافعان فیلتر مطمئن باشند اگر اینستاگرام را فیلتر کنند، تنها بازار فیلترشکن‌ها را پر رونق‌تر کرده‌اند و چه بسا سرقت اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی این بار به علت استفاده از نسخه‌های غیر رسمی اینستاگرام اتفاق بیافتد.

فیلترکردن دارو نیست، مسکن است. شاید برای مدتی کوتاه درد را ساکت کند، اما دوباره زخم سرباز خواهد کرد، زیرا همواره عده‌ایی هستند که حصار را بشکنند. ساده‌لوحانه است اگر گمان کنیم که افراد به فیلتر پایبند خواهند بود و بیکار خواهند نشست تا ما فیلترمان را انجام دهیم.

به مسئله فضای مجازی و خصوصاً اینستاگرام کمی عمیق‌تر باید نگاه کرد. بخشی از راه‌حل مقابله با محتوای زننده اینستاگرام را باید در خارج از آن جستجو کرد؛ برای مثال عرض می‌کنم سلبریتی‌هایی که در صفحات شخصی‌شان که بالغ بر میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند؛ انواع بی‌اخلاقی‌ها را به نمایش می‌گذارند از سگ‌بازی و تبلیغ انواع دارو‌ها گرفته تا توهین به مقدسات. آیا واقعاً نمی‌توان باچنین مواردی برخورد قانونی کرد؟ آیا شورای عالی فضای مجازی نمی‌تواند فکری به حال صفحاتی که محتوای جنسی را بدون هیچ محدودیتی در اختیار هرمخاطبی قرار می‌دهند بکند؟ آیا نمی‌شود با افرادی که محتوای بد در بستر اینستاگرام تولید می‌کنند برخورد کرد؟ نمی‌شود، نمی‌خواهید یا سرتان خیلی شلوغ است؟

اصلاً برخورد قانونی را فراموش می‌کنیم؛ سوال دیگرم درباره فرهنگ‌سازی است؛ برای آن چه کرده‌اید یا شاید بهتر باشد بگویم چه کرده‌ایم؟ فیلتر تنها راه فرار است. آیا آقایان حاضر هستند که فرزندانشان تنها یک ساعت آزادانه در فضای اینستاگرام بچرخند؟

خلاصه اینکه اینستاگرام نیازمند ضدعفونی است.
یادداشت فاطمه بوجار- فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

/خبرگزاری دانشجو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول