رشد حیرت‌آور نتفلیکس در فصل اول سال ۲۰۲۰

نتفلیکس یکی از معدود شرکت‌هایی است که از دوران شیوع ویروس کرونا در جهان، سود می‌برد. همه‌گیری COVID-19 باعث شد تا میلیاردها نفر در سرتاسر جهان در خانه‌های خود بمانند و مصرف محتوای اینترنتی خصوصا در سرویس‌های استریم، با افزایش شدید روبه‌رو شود. اکنون این سؤال ایجاد می‌شود که رشد و سودآوری نتفلیکس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

بخش عمده‌ای از رشد نتفلیکس و جذب کاربران جدید، از میانه‌ی ماه مارس شروع شد. زمانی‌که سیاست‌های قرنطینه‌ی خانگی با شدت بیشتری اجرا شدند و حجم مصرف محتوا توسط کاربران خانگی، افزایش یافت. ازطرفی بخشی از رشد شرکت در فصل اول ۲۰۲۰ نیز به‌خاطر انتشار فیلم‌ها و سریال‌های اختصاصی جدید بود. نتفلیکس در دوره‌ی مذکور، ۱۵/۸ میلیون مشترک جدید جذب کرد که دوبرابر پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار بود. این تعداد مشترک جدید، رشد ۲۲ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. غول صنعت استریم اکنون در سرتاسر جهان بیش از ۱۸۲ میلیون مشترک دارد. درآمد فصل گذشته‌ی شرکت نیز ۵/۷۷ میلیارد دلار و بیش‌ازپیش‌بینی ۵/۶۷ میلیارد دلاری گزارش شد.

باوجود تمامی آمار و ارقامی که رشد قابل‌توجه نتفلیکس را نشان می‌دهند، نامه‌ی شرکت به سهام‌داران سراسر امید و خوشحالی نیست. در بخشی از نامه می‌خوانیم: «بخشی از رشد ایجادشده بر اثر قرنطینه‌ی خانگی، به‌خاطر روند رشد طبیعی سالانه از بین می‌رود. درنتیجه پس از لغو سیاست‌های تعطیلی در کشورها، سرعت رشد به‌مرور کاهش پیدا می‌کند. نرخ مشاهده‌ی محتوا و رشد عضویت در سرویس، پس از پایان سیاست قرنطینه‌ی خانگی کاهش پیدا می‌کند. البته ما امیدواریم که هرچه سریع‌تر این اتفاق رخ دهد».

در ادامه‌ی نامه‌ی نتفلیکس به سهام‌داران می‌خوانیم:

ما در نتفلیکس آگاهی داریم که در داشتن سرویسی کاربردی برای مردم در وضعیت قرنطینه‌ی خانگی و توانایی کار کردن از راه دور بدون ایجاد اختلال، خوش‌شانس بوده‌ایم. ما نیز مانند دیگر سرویس‌های سرگرمی خانگی، افزایش نرخ تماشای محتوا و عضویت در سرویس را تجربه می‌کنیم. البته به‌خاطر ارزش بالای دلار آمریکا، درآمد بین‌المللی ما آن‌چنان مناسب نیست.

نتفلیکس باوجود رشد سریع و شدید در دوران کنونی، مانند بسیاری شرکت‌های دیگر درحال‌حاضر احتیاط را در پیش گرفته است. آن‌ها تعداد پروژه‌های نوآورانه و توسعه‌ی محصولات جدید را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند.

عرضه‌ی گسترده‌ی محتوای اختصاصی یکی از نقاط مزیت اصلی نتفلیکس است

محتوا بخش مهمی از استراتژی رشد نتفلیکس محسوب می‌شود. باوجود توقف فرایندهای تولید فیلم و سریال در سرتاسر جهان، شرکت باز هم گزینه‌های جدید و اختصاصی متعددی را به کاربران عرضه می‌کند. درواقع بسیاری از تولیدات جدیدی که امروز در نتفلیکس عرضه می‌شود، قبل از بحران تولید شده‌اند یا در مراحل پس از تولید بوده‌اند. درنهایت شرکت پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، عناوین جذاب و جدیدی برای انتشار در سرویس داشته باشد.

عرضه‌ی پایدار محتوای جدید و اختصاصی در نتفلیکس، یکی از مزیت‌های اصلی این شرکت نسبت به سرویس‌های استریم دیگر محسوب می‌شود. ازطرفی استراتژی عرضه‌ی شرکت نیز با رقبا تفاوت دارد و آن‌ها هر فصل از سریال‌های خود را به‌جای عرضه‌ی هفتگی، به‌ یک‌باره منتشر می‌کنند. همین استراتژی باعث می‌شود تا سریال‌های آماده‌ی عرضه برای ماه‌های پیش‌رو یعنی مه، ژوئن و ژوئیه به‌صورت فصل کامل آماده هستند و توقف تولید، برخلاف دیگر سرویس‌ها ضربه‌ی چندانی به این شرکت وارد نمی‌کند.

تد سارانتوس، مدیر ارشد بخش محتوا در نتفلیکس قبلا گفته بود که آماده بودن محتوای اختصاصی در شرکت، بقای آن‌ها را در ماه‌های پیش‌رو تضمین می‌کند. البته غول صنعت استریم هم به‌هرحال از توقف فرایندهای تولیدی ضربه می‌خورد. رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس، مانند دیگر مدیران صنعت رسانه آینده‌ی دشواری را پیش‌بینی می‌کند.با این‌حال، هنوز هم تحلیل‌گران اعتقاد دارند نتفلیکس نسبت به شرکت‌های دیگر برای رویارویی با بحران‌های پیش‌رو آماده‌تر است.

استیو نیسون، مدیر تحقیقات شرکت Parks Associates در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت کنونی نتفلیکس می‌گوید:

قطعا در ۹ تا ۱۲ ماه آینده، همه‌ی فعالان صنعت رقابتی شدید در تولید محتوای اورجینال خواهند داشت. دراین‌میان نتفلیکس وضعیت خوبی دارد. آن‌ها کتابخانه‌ی عظیمی از محتوای اختصاصی در دست دارند.

برخی از تحلیل‌گران، فرمان‌روایی نتفلیکس را در بازار استریم، یک شمشیر دولبه می‌دانند. آن‌ها هنوز افزایش درآمد را در بازار داخلی تجربه می‌کنند، اما نرخ افزایش، رو به کندی می‌رود. نتفلیکس در فصل گذشته تنها ۵۵۰ هزار مشترک جدید در بازار داخلی آمریکا جذب کرد، اما ۸/۴ میلیون مشترک در بازارهای بین‌المللی جذب شدند. در گزارش‌های اخیر نیز بیش از همیشه به افزایش درآمد و حضور بین‌المللی اشاره می‌شود. برای رسیدن به رشد بین‌المللی، بسیاری از فعالیت‌های شرکت نیز روی حوزه‌های خارج از ایالات متحده متمرکز شده‌اند.

تحلیل‌گران متعددی مانند نیسون اعتقاد دارند روند رشد بین‌المللی برای شرکتی همچون نتفلیکس طبیعی به‌نظر می‌رسد. آن‌ها به‌مرور خود را به سرویسی پایه‌‌ای تبدیل می‌کنند که تقریبا در هر خانه‌ای حضور دارد و جریان درآمدی را افزایش می‌دهد. ازطرفی کاربرانی که تمایلی به هزینه کردن در سرویس‌های استریم ندارند، ظاهرا در وضعیت کنونی هم به نتفلیکس ملحق نمی‌شوند. شرکت هم پیش‌بینی می‌کند کاربرانی که در وضعیت حاضر، مشترک سرویس استریم نشوند، احتمال مشترک شدنشان بلافاصله پس از اتمام قرنطینه‌ی خانگی هم وجود ندارد.

برخی تحلیل‌گران هم با پیش‌بینی نتفلیکس موافق هستند و رشد پس از اتمام قرنطینه را دشوار می‌دانند. البته از نظر آن‌ها باز هم فعالیت‌های گسترده‌ی شرکت در ایالات متحده می‌تواند رشد تعداد مشترکان را به‌همراه داشته باشد. ازطرفی وقتی یک شرکت در صدر بازاری قرار داشته باشد، حفظ سرعت رشد نزدیک به رقبا دشوار خواهد بود. سرعت رشد نتفلیکس هم از زمان رسیدن به رکورد ۶۰ میلیون مشترک، کاهش پیدا کرد. به‌هرحال آن‌ها اکنون با در اختیار داشتن سهم ۷۲ درصدی از زمان اختصاص یافته به استریم خانگی، در بازار فرمان‌روایی می‌کنند.

رشد نتفلیکس و افزایش قابل‌توجه تعداد مشترکان در ماه‌های گذشته، با افزیش ارزش سهام شرکت در وال‌استریت نیز همراه بود. آن‌ها تاکنون رکورد افزایش ۳۰ درصدی ارزش سهام را نسبت به سال گذشته ثبت کرده‌اند. به‌علاوه، تحلیل‌گران سرویس استریم اعتقاد دارند بازیگرانی همچون نتفلیکس و هولو، برخلاف دیزنی پلاس که کتابخانه‌‌ای عظیم از عناوین قدیمی و مشهور دارد، بیشتر روی عرضه‌ی محتوا برای مصرف روزمره متمرکز هستند. همین استراتژی و عرضه‌ی مداوم محتوای اختصاصی جدید در کنار محتوای خریداری‌شده از تولیدکننده‌های دیگر، نتفلیکس را در مدیریت شرایط بحرانی موفق‌تر می‌کند.

در بخشی از نامه‌ی نتفلیکس به سهام‌داران درباره‌‌ی محتوای اختصاصی می‌خوانیم:

رقبای ما در تولید محتوا و توزیع‌کننده‌های محتوا، از لحاظ عرضه‌ی عناوین جدید، خسارت‌هایی مشابه خودمان تجربه می‌کنند. از آنجایی که ما کتابخانه‌ای عظیم با هزاران عنوان فیلم و سریال و پیشنهادهای قوی به مشتریان داریم، رضایت اعضای ما نسبت به رقبا کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. البته برای نتیجه‌گیری نهایی به زمان نیاز داریم.

درنهایت تا زمانی‌که بحران ویروس کرونا منجر به در خانه ماندن بیشتر مردم شود و نتفلیکس هم توانایی ارائه‌ی محتوای مناسب و کافی به آن‌ها را داشته باشد، می‌توان رشد شرکت را تضمین کرد.

 

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول