رفتارشناسی کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایام کرونا

 امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ساعاتی پیش با انتشار جداولی در حساب کاربری اینستاگرام خود به رفتارشناسی کاربران مختلف اینترنت در کنار واکنش‌های آن‌ها پرداخت و نوشت: ” رفتارشناسی کاربران مختلف اینترنت و شبکه‌های مجازی موضوع مهمی است؛ مثلا آیا تحصیل‌کردگان به شبکه‌های اجتماعی واکنش بیشتری نشان می‌دهند یا کمتر؟

پاسخ به پرسش‌های رفتاری کاربران می‌تواند به صورت کلی مورد تحلیل قرار گیرد؛ اما پاسخ معتبرتر زمانی است که واکنش کاربران به یک رویداد مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در پژوهش و نظرسنجی انجام‌شده توسط ایسپا که در خصوص رفتار ایرانیان در مواجهه با کرونا انجام شده بود؛ بخشی از گزارش به رابطه میان اخبار مربوط به کرونا و شبکه‌های_اجتماعی پرداخته بود؛ نکات زیر از این پژوهش به نظرم جالب توجه بود:

۱-هرچه میزان تحصیلات افزایش می‌یابد؛ پی‌گیری موضوعات مهم با استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

۲-هرچه سن کمتر می‌شود (بیش از ۱۸ سال) میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

۳-ساکنان شهر‌ها بیش از روستا‌ها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

۴-افراد مجرد بیش از متاهل برای پیگیری موضوعات از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

۵- جنسیت (زن یا مرد بودن) و میزان درآمد، همبستگی‌های معناداری با پیگیری موضوعات از شبکه‌های اجتماعی ندارند!

۶-محتوای شبکه‌های اجتماعی منجر به تاثیر زیاد/خیلی زیاد بر اضطراب و نگرانی نمی‌شود.

به نظرم این یافته‌ها از پیش مشخص نیست و مقایسه با پژوهش‌هایی که در خصوص موضوعات ملموس و مهم دیگری انجام شده یا خواهد شد، می‌تواند به نتیجه‌های بهتری برساند”.

در ادامه جداول منتشر شده را مشاهده می‌کنید:

 

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول