راه‌اندازی نسخه وب و ios «شاد»

شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌ وپرورش استان اصفهان:

  • شبکه شاد با هدف فراهم کردن شرایط  برگزاری یک کلاس مجازی ایجاد شده، یعنی معلم بتواند دانش‌آموزان را ببیند و دانش‌آموزان همدیگر را ببینند. در این فضا حضور و غیاب صورت بگیرد و تقریباً شرایط واقعی کلاس شبیه‌سازی شود.
  • اینکه اکنون بیش از ۹۶ درصد مدارس عضو این شبکه هستند و سامانه برای برخی دیگر مدارس همچون پیش‌دبستانی‌ها و مدارس چندپایه‌ای که الآن از شبکه‌های غیرفیلترشده یا شبکه‌های داخلی استفاده می‌کنند فعال خواهد شد.
  • درصورتی که افراد از آدرسhttp://shaddl.medu.ir اپلیکیشن شاد را دریافت کنند کاملاً برایشان رایگان خواهد بود، قطعاً صرف حضور مدیران مدارس در این شبکه کفایت نمی‌کند و باید معلمان هم ورود پیدا کنند. مدیرانی که هنوز در این اپ شرکت نکردند آنهایی هستند که کد ملی یا شماره تلفن آن‌ها با سامانه سناد ما هم‌خوانی ندارد که به مرور در حال رفع اشکال است.
  • بلافاصله پس از حضور مدیر و احراز هویت که گام اول است گام دوم را شروع می‌کنیم و آن حضور معلمان در این شبکه آموزشی دانش‌آموزی است که آن‌ها هم کلاس درس را فعال می‌کنند و وارد شبکه می‌شوند. گام سوم دانش‌آموزان هستند که از روز شنبه تدریس شروع شده و وارد شدند.
  • در بعضی از روزها یا بالا بودن تعداد کاربری‌ها به بارگذاری ناموفق ویدئوهای معلمان منتج می شود. موارد را برای وزارت انعکاس دادیم که حل شود و شاهد یک آموزش بسیار مناسبی برای بچه‌ها باشیم. مدت زمانی که برای این کلاس‌ها در این شبکه در نظر گرفته شده در دوره ابتدایی ۸ تا ۴ بعد از ظهر و در دوره متوسطه تا ۶ بعد از ظهر است که می‌توانند بنا بر نظر مدیر مدرسه، شورای مدرسه زمان تدریس را مشخص کنند.

برای دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند، برنامه داریم

  • نظارت آموزشی بر کلاس‌های شبکه شاد با اشاره به اینکه مدیر مدرسه بر کلیه آموزش‌هایی که درس داده می‌شود می‌تواند نظارت داشته باشد و معاونان را در کلاس عضو گیر کند که آن‌ها هم بتوانند بر نحوه تدریس، صحبت‌ها و عملکرد کاری دانش‌آموزان نظارتی داشته باشند، صورت می‌گیرد.
  • از آنجایی که ما اعتقاد داریم که مدیر آموزشگاه به عنوان راهبر آموزشی محسوب می‌شود این نظارت و حضورشان در شبکه آموزشی دانش‌آموزی می‌تواند خیلی مؤثر باشد در خصوص مدارس چندپایه یا مدارس روستایی و عشایری که عضو این شبکه باشند و شرایط آموزش را از طریق آموزش مجازی داشته باشد؛ راهبران آموزشی هم طبق روال قبل که هفته‌ای، در زمان‌های مختلف نظارت بر کلاس درس داشتند با حضور در کلاس فضای حقیقی مدرسه این حضور را در آموزش مجازی و کلاس مجازی خواهند داشت و بر روند آموزش نظارت خواهند کرد.
  • دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف دسترسی به اینترنت ندارند یا روستایشان اینترنت ندارد یا موبایل و کامپیوتر ندارند یا هر دلیل دیگری دسترسی به این فضا ندارند، مدیر مدرسه و ما به‌عنوان برنامه‌ریزان آموزشی ملزم هستیم آموزش را برای بچه‌ها فراهم کنیم.
  • برنامه‌هااز طریق شبکه ملی پخش می‌شود و همکاران ما برای مناطق دوردست درس‌نامه آماده کردند درس‌نامه‌ها را با رعایت نکات بهداشتی بسته‌بندی شده، درب خانه بچه‌ها می‌برند و در فضایی آموزشی به بچه می‌دهند و هفته بعد بازخورد می‌گیرند و به طرق مختلف، فایل صوتی، فلش و این موارد دارند آموزش را پیگیری می‌کنند.

امکان اتصال از کامپیوتر و ios به «شاد» امکان‌پذیر شد

  • یکی از سؤالات همکاران این است که من گوشی اندروید ندارم در هفته‌ای که گذشت نسخه تحت وب آن‌هم آماده شده نسخه ios آن‌هم هست یعنی همکار ما می‌تواند از کامپیوتر چه در خانه و چه در مدرسه از امکانات مدرسه هم می‌تواند در این خصوص استفاده کند امکانات در اختیار مدیران مدارس نیز هست که بتوانند هم نظارت داشته باشند هم بتوانند بحث آموزش را محقق کنند.
  • آموزش رایگان است و آموزش از طریق مجازی هم باید رایگان باشد. انعکاس دادیم به وزارت و مطرح می‌فرمایند که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا سایر دستگاه‌ها هم حمایت کند از جمله وزارت ارتباطات و فناوری که بحث بستر اینترنت رایگان برای این اپلیکیشن فراهم شود.
  • بحث کلاس‌های چندپایه، نهضت، پیش‌دبستانی، مناطق محروم نیز پرسیده شده تمام سؤالاتی که همکاران به طرق مختلف به ما می‌رسانند ما شبانه‌روزی در حال دریافت، انعکاس و دریافت جواب هستیم و در اختیار همکارانمان و اولیا قرارمی دهیم.

اتباع هم می‌توانند از امکانات آموزش مجازی استفاده کنند

  • یکی از صحبت‌ها این بود که دانش‌آموزان اتباع نمی‌توانند شرکت کنند و از این امکانات استفاده کنند این را من کاملاً رد می‌کنم و طی نامه‌ای که خدمت همه عزیزان رسیده می‌دانند که دانش‌آموزان اتباع هم مثل همه دانش‌آموزان ایرانی با وارد کردن کد ۱۱ رقمی خود به جای کد ملی ایران وارد شبکه شاد می‌شود و کاملاً مثل بقیه بچه‌ها از امکانات آموزش کلاس مجازی استفاده می‌کنند.
  • از همکاران درخواست شده از شبکه‌های امن ملی استفاده کنند، دیدگاهم این است که برنامه را آموزش و پرورش در یک اقدام خوب و شایسته طراحی کرده و مشکلاتی دارد و ممکن است که در این زمان‌همکاران ما مثلاً از شبکه‌های مجازی داخلی که اسم نمی‌آورم استفاده کنند اما تأکید بر ورود به شبکه شاد است و در حال پیگیری هستیم که این پوشش صددرصدی شود
  • هیچ چیز جای فضای حقیقی و مهم مدرسه را نمی‌گیرد چون در آن فضا هست که بچه‌ها مسؤولیت‌های اجتماعی را تجربه می‌کنند و مدرسه هست که می‌تواند امکان فهم و تجربه‌آموزی را در بسیاری از مسائل برای بچه‌ها ایجاد کند، با توجه به شرایط موجود، کوچ مجازی به سمت آموزش مجازی داشتیم؛ احساس می‌کنم به گونه‌ای چند سال به جلو پرتاب شدیم در خصوص آموزش از طریق فضای اینترنت و آموزش مجازی.
  • به هر حال ابهاماتی وجود دارد هم برای همکار آن‌هم برای والدین که نیاز هست ما برنامه‌ریزان در راستای ارتقا سواد رسانه‌ای این عزیز آن‌هم تلاش کنیم و برنامه‌ریزی خاص داشته باشیم که این اقدامات دارد انجام می‌گیرد که بتوانیم این برنامه‌ای که ایجاد شده قابلیت‌های خوبی دارد امنیتش بالا هست و اختصاصی هست برای آموزش‌وپرورش را بتوانیم استفاده درستی بکنیم.
  • این برنامه در مالکیت وزارت آموزش‌وپرورش است و لینک است با سامانه سناد که تمامی اطلاعات دانش‌آموزان در آن است. امیدواریم از این برنامه اکنون برای تداوم و رصد آموزش و بعد از حتی اتمام ویروس کرونا به‌عنوان فعالیت‌های مکمل استفاده خواهیم کرد. برگزاری امتحانات در دوره ابتدایی به شکل توصیفی است قبلاً توسط مدیر و معلم کلاس برنامه‌ریزی و انجام می‌شد ما فقط پایه ششم را داشتیم که طبق رأی شورای عالی آموزش‌وپرورش به‌صورت هماهنگ برگزار می‌شد که آن‌هم منتظر رأی شورای عالی هستیم که چگونه برگزار شود.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول