اضافه شدن تبلیغات شخصی‌سازی شده به واتس‌اپ

کافیست از هر کاربر آنلاینی سوال کنید که بزرگترین مشکل آ‌ن‌ها با اینترنت چیست. قطعا تبلیغات در کنار سرعت بر سر جایگاه اول و دوم رقابت دارند. کاربران به اندازه کافی در سراسر اینترنت تبلیغات را می‌بینند و اکنون قرار است آن‌ها را در برنامه واتس اپ نیز شاهد باشند؛ البته این بار با چاشنی شخصی‌سازی شده.

اگر اخبار آمدن تبلیغات به برنامه واتس اپ را دنبال کرده باشید، می‌دانید که این کمپانی به همراه کمپانی مادر یعنی فیسبوک قصد دارند از پیام‌رسان محبوب خود نیز کسب درآمد کنند. البته در ابتدا هدف این بود که تبلیغات جایی میان مکالمه کاربران قرار گیرد، ولی از آن‌جایی که این کار سر و صدای زیادی بلند می‌کرد، توسعه‌دهندگان برنامه به کلی کدهای آن را حذف کرده و چنین تصمیمی را نیز به دست فراموشی سپردند.

در نتیجه تبلیغات باید به جای دیگری منتقل می‌شد و چه جایی بهتر از استوری‌های (Status) واتس اپ. کمپانی فیسبوک در حال حاضر چنین تبلیغاتی را در دیگر برنامه خود یعنی اینستاگرام نیز قرار داده و ممکن است میان چند استوری، گه گاهی تبلیغاتی را هم مشاهده کنید. البته تفاوتی که تبلیغات واتس اپ با اینستاگرام خواهد داشت، در شخصی‌سازی بودن آن‌هاست.

فیسبوک قصد دارد تبلیغاتی را که در واتس اپ نمایش می‌دهد، شخصی‌سازی کند و برای این کار از داده‌های حساب کاربری فیسبوک استفاده خواهد کرد. این کمپانی چندی پیش عنوان کرد که می‌خواهد فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ را از پایه‌ترین سطوح با یکدیگر ادغام کنند تا آن‌ها کارکردی مشابه همدیگر داشته باشند. برای این کار لازم است تمامی این برنامه‌ها از رمزنگاری دوسویه بهره برند؛ موضوعی که تنها واتس اپ از آن استفاده می‌کند.

البته فیسبوک اعلام کرد که علاقه‌ای ندارد این ۳ برنامه را با یکدیگر ادغام کند تا یک ابر برنامه داشته باشد. در اصل این کمپانی می‌خواهد از شماره تلفن کاربران استفاده کند تا تمامی حساب‌ها را به دست آورد و تبلیغاتی شخصی‌سازی شده را به آن‌ها نشان دهد. سخنگوی واتس اپ به صورت مستقیم چنین چیزی را تایید یا تکذیب نکرد، اما به رسانه‌ها گفت:

«همان طور که پیش از نیز گفتیم، تبلیغات در Status واتس اپ یک گزینه بلند مدت بوده و ما باور داریم که این روشی مناسب برای برقرار کردن ارتباط میان کاربر و کسب و کارها در آینده است. این باور هنوز به قوت خودش باقیست، اما در حال حاضر هدف ما توسعه ویژگی‌هایی است که کسب و کارها بتوانند با مشتری‌های خود در ارتباط باشند و به کمک روش‌های پرداخت مختلف، با آن‌ها تعاملات مالی انجام دهند.»

با توجه به صحبت‌های این کمپانی، می‌توان مطمئن بود که تبلیغات بالاخره راه خود را به پیام رسان محبوب واتس اپ باز خواهند کرد، اما تاریخ آن هنوز معلوم نیست. امیدوارم این ویژگی هم مانند ارائه دارک مود، سال‌ها به طول انجامد.

 

/دیجیاتو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول