رشد ۴برابری سوپرمارکت اسنپ

با ورود بیماری کرونا به کشور و خانه نشین شدن مردم و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از خدمات آنلاین به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این امر باعث رشد بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین شد، اما استارتاپ‌های سفارش گردشگری، آنلاین غذا و حمل و نقل از جمله کسب‌وکارهایی بودند که با افت شدید فروش روبرو شدند که حتی منجر به تعطیلی یکی از بازیگرهای اصلی حوزه سفارش آنلاین غذا، چیلیوری شد.

برخی دیگر هم برای بقای خود مجبور به تعدیل نیرو شدند. اسنپ فود که کاهش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است، دست از تلاش بر نداشته و قصد دارد با تبدیل کردن پلتفرم خود به یک پلتفرم برای خرید محصولات و همچنین اضافه کردن بخش داروخانه آنلاین به این اپلیکیشن، از رقبای خود پیشی بگیرد. البته اگر رقیبی باقی مانده باشد.

  • مهراد عبدالرزاق، رئیس هیئت مدیره اسنپ فود در گفت‌وگو با آی‌چیزها:

شیوع بیماری کرونا باعث افت شدیدی در کسب‌وکارها شده است، این ضرر و زیان حتی باعث تعطیلی یکی از اصلی‌ترین رقبای شما یعنی چیلیوری شد، اسنپ فود در این دوران چه عملکردی داشته و چه برنامه‌ای برای گذران از این دوران در پیش گرفته است؟ آیا شما هم تعدیل نیرو داشتید؟

اسنپ فود در روزهای عادی گردش مالی بسیار قابل توجهی دارد، اما زیانی که اسنپ فود از کاهش درآمد متحمل شده بسیار جدی است. بازار سفارش غذا متاثر از شرایط حاضر افتی بیش از ۵۰درصد را تجربه کرده است. در همان دو سه روز اول سفارش‌های غذا در این پلتفرم به نصف رسیده بود. طبق تجربه ما بازار غذا قبل از دوران تعطیلات رشد کرده و در دوران تعطیلات با کاهش زیادی روبرو می‌شود که ما قبل از شروع تعطیلات در عرض ۲ تا ۳ روز ۵۰ درصد سفارش را از دست دادیم که این خود به معنای از دست رفتن نیمی از درآمد شرکت بود.

در همین راستا طرح غذای شفاف را راه‌اندازی کردیم که کاریر می‌توانست آشپزخانه را به صورت آنلاین تماشا کند. البته در حال حاضر این روند تغییر کرده است و شاهد روند صعودی در بازار هستیم و با همراهی مردم و با کمک به این بخش امیدوارم شاهد رونق مجدد کسب و کار فروش غذا در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی باشیم. شاید قرارداد خود را با بخشی از نیروهای پشتیبانی تمدید نکنیم اما این قطعی نیست و باید دید شرایط به چه صورتی پیش خواهد رفت.

به تازگی شاهد اضافه کردن بخش داروخانه آنلاین در اپلیکیشن اسنپ‌فود بوده‌ایم، آیا این استارتاپ قصد ورود به حوزه دارو را دارد؟ اسنپ فود مجوزهای لازم برای عرضه این محصولات را دریافت کرده است؟

در بخش داروخانه اسنپ‌فود تنها محصولات آرایشی و بهداشتی داروخانه ها را تحت عنوان «محصولات بهداشتی» عرضه می‌کنیم که در روزهای آینده نیز این محصولات تنوع بیشتری خواهند داشت. اما بخاطر حساسیت‌های موجود، قصد ورود به حوزه محصولات دارویی، چه محصولات دارویی بدون نسخه و چه محصولات دارویی نسخه‌دار را نداریم.

در رابطه با مجوزها باید بگویم که فروش این محصولات در شرایط عادی نیازمند ضوابط خاصی نیست؛ اما در وضعیت موجود نگرانی‌هایی درباره فروش آیتم‌های مرتبط با کرونا وجود دارد که در تلاش هستیم نهایت همکاری با مقامات ذی‌ربط را دراین رابطه داشته باشیم. برای مثال باید نهادهایی چون اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و وزرات بهداشت جهت قانون‌گذاری این امر اقدام کنند تا امکان سواستفاده نیز وجود نداشته باشد.

چندی پیش شما خبری مبنی بر تبدیل شدن اسنپ فود به یک پلتفرم on-demand platform برای خرید محصولات مختلف دادید، آیا اسنپ‌فود با اضافه کردن این قابلیت تبدیل به یک خرده‌فروشی تمام‌عیار می‌شود و وارد رقابت با دیجی‌کالا خواهد شد؟

من عقیده دارم این قابلیت فروشنده‌های کوچک و محلی را تقویت می‌کند. پیش از هر چیز لازم می‌دانم اشاره کنم که تمرکز اصلی ما سرویس‌های مصرفی و پرتکرار همچون غذا، سوپرمارکت، نان، میوه و … است و برنامه‌ی جدی برای حضور در بازارهای دیگر نداریم. در طرح «از خانه بخریم» به عنوان on-demand platform به کسب‌و‌کارهای محلی کمک خواهیم کرد که در محله خود به فروش کالا بپردازند و به مردم نیز هم، که بتوانند بدون نیاز به حضور در سطح، نیازمندی خود را از فروشندگان محلی تامین کنند. توسعه این سرویس به بازخوردی که از سمت فروشندگان و متقاضیان دریافت می‌شود بستگی خواهد داشت. اما برنامه ویژه توسعه در این مورد هنوز وجود ندارد.

با توجه به شرایط پیش آمده و محدودیت در سفارش آنلاین غذا، اسنپ فود برای اطمینان کاربران خود قصد دارد چه اقداماتی انجام دهد؟

طرح غذای ایمن یکی از اقداماتی است که ما برای کاربران خود در نظر گرفته‌ایم. به این صورت که گروهی از پرسنل اسنپ‌فود در کنار برندهای بزرگ غذایی فعالیت می‌کنند. یک پلمب هم طراحی شده است که تا در مرحله پکیج شدن غذا استانداردهای بهداشتی رعایت شود. این کار برای برندهایی که ظرفیت تولید بالایی دارند انجام خواهد شد. هر کسب و کاری در پاسخ به نیازی شکل می‌گیرد. ما از ابتدا سعی کردیم نیازمندی همراهان خود را در اسنپ فود پاسخگو باشیم. در این روزها نیز راهنمایی همراهانمان چراغ راه ماست. به سمتی حرکت می‌کنیم که پاسخگوی نیازمندی آنها باشیم. تعریف فرایندهای کنترلی برای بهداشت و سلامت غذا، توسعه سرویس‌هایی مانند سوپرمارکت، میوه، نان و غیره از جمله فعالیت‌های ما در این روزهاست.

همان‌طور که می‌دانید در شرایط بیماری کرونا و با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، مردم برای تامین مایحتاج خود به خرید آنلاین روی آوردند، سوپرمارکت‌ اسنپ‌فود در این‌باره چه تجربه‌ای داشته است؟

دو سال از آغاز فعالیت سوپرمارکت می‌گذرد. تا قبل از شیوع کرونا ۷۰ تا ۸۰ سوپرمارکت در تهران با اسنپ‌فود همکاری می‌کردند که این عدد تا ۲۰ فروردین ۹۹ به ۱۵۰ رسید. این تیم ۴ تا ۵ نفر هستند اما در این مدت بسیار عالی عمل کرده‌اند که امروز در سر اسر کشور ۲۶۰ سوپرمارکت با اسنپ‌فود همکاری می‌کنند. خرید محصولات سوپرمارکتی، پروتئینی، نانوایی و میوه فروشی نسبت به قبل از شیوع کرونا، ۳.۵ تا ۴ برابر شده است.

سرویس سوپرمارکت رشد زیادی را در این روزها تجربه کرده است، خرید سوپرمارکتی به صورت آنلاین یکی از بازارهای پر چالش در دنیاست. تعدد اقلام در هر سبد خرید، حاشیه سود پایین در کنار تندگردش بودن اقلام که کنترل موجودی را دشوار می‌کند، در کنار هم یک مساله کسب و کاری غامض را شکل داده‌اند. افزایش تقاضا از یک سو و چالش‌های عملیات میدانی در این شرایط خاص از سوی دیگر چالشی کم‌سابقه را پیش روی ما قرارداد، که خوشبختانه تا به امروز نتیجه‌ی آن گسترش چند برابری بازار و اقبال مردم به سرویس خرید آنلاین اقلام سوپرمارکتی بوده است.

/آی چیزها/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول