استارتاپ‌های تصویری حمایت شوند تا جای خالی سینماها را پر کنند

محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی:

  • با شیوع کرونا در کشور مراجعه مردم به فضای مجازی و صدا و سیما بیشتر شده است. «کسانی که پیش از این فرصت دیدن برنامه‌های تلویزیونی را نداشتند، بیننده پروپاقرص سریال‌ها و دیگر برنامه‌های رسانه ملی شدند اما این برنامه‌ها کافی به نظر نمی‌رسید، با توجه به تفاوت سلیقه‌ها و ذائقه‌ها نیاز به تنوع بیشتری به‌ویژه در بخش سرگرمی احساس شد که آثار  نیروهای جوان و متعهد در فضای مجازی تا حدودی جبران کننده و کمک کننده بود. به عنوان مثال پلتفرم‌های آنلاین بخشی از خلأها را پر کرد و حتی شاهد اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» در پلتفرم فیلیمو بودیم.»
  • «دولت باید از این پلتفرم‌ها حمایت کافی کند. حال که دولت برای مقابله با کرونا اجازه برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را دریافت کرده که عمده آن به بخش بهداشت و درمان و حوزه اقتصادی اختصاص پیدا می‌کند. اما بخشی از این بودجه هم باید شامل حمایت از حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای فعالیت در حوزه  فضای مجازی و استارتاپ‌ها شود. باید موانعی که بر سر راه رشد و توسعه این پلتفرم‌ها در نهادهای دولتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد وجود دارد برداشته شود و به فرآیند دریافت مجوز و گسترش فعالیت‌شان سرعت داده شود.»
  • «گاهی این حمایت‌ها جنبه نقدی و مادی پیدا کرده و گاهی هم این حمایت‌ها در قالب تبلیغ در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها خلاصه می‌شود. لازم است از جانب رسانه ملی این حمایت‌ها صورت پذیرد و این استارتاپ‌ها امکان معرفی عادلانه در رسانه داشته باشند. اگر امکان حمایت مالی قابل توجهی از این استارتاپ‌ها وجود ندارد، کمترین امکانی که می‌توان برای آن‌ها فراهم کرد، تبلیغ در رسانه ملی و دیگر رسانه‌های رسمی است که باعث درآمدزایی شود. چرا که در این مجموعه‌ها جوانان خلاق و نوآور کار می‌کنند که توانایی و استعداد زیادی دارند اما دستشان خالی است و در آغاز راه هستند و فعلاً نیاز به حمایت دارند، اما بعد از مدتی فعالیت آن‌ها نتیجه خواهد داد و برگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت. نمونه این حمایت‌ها را درگذشته در حوزه بازی‌های رایانه‌ای تجربه کردیم که از آن‌ها در مراحل اولیه حمایت می‌شد تا به درآمدزایی می‌رسیدند و هزینه خود را تأمین می‌کردند، در شرایط کنونی این موضوع باید در دستور کار دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون قرار گیرد.»
  • اگر از استارتاپ‌هایی که می‌توانند به کمک فرهنگ و تفریحات مردم بیایند، حمایت نشود جامعه با یک خلا جدی روبه رو می‌شود، «حال که سینماها، سالن‌های تئاتر، کتابخانه‌ها، موزه‌ها، مراکز دینی، فرهنگی، تفریحی، گردشگری و ورزشی تعطیل است، پلتفرم‌ها و استارتاپ‌ها به سهم خود می‌توانند جایگزین مناسبی باشند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند با یک خلا مواجه می‌شویم. برای هر پروژه و اقدام بزرگی در کشور نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه‌ای هستیم. همانطور که نهادهایی چون ستاد اجرایی فرمان امام اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی به مردم می‌کنند باید بسته‌های فرهنگی و تولیداتی که روح و اندیشه مردم و جوانان را تغذیه می‌کند هم مهیا کرد. در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری است، چون فرهنگ جایگاه، اهمیت و اثربخشی خاص خود را دارد و نباید به خاطر غفلت به حاشیه رانده شود. به خصوص در زمان کنونی که به مردم توصیه می‌شود بیشتر در خانه باشند و کمتر بیرون بروند باید برنامه‌ای برای گذران مفید اوقات فراغت آن‌ها در خانه داشته باشیم.»
  • «باید در شرایط فعلی تلاش و هم‌افزایی بیشتری انجام شود و فعالان این عرصه و طراحان پلتفرم‌های مجازی مورد حمایت جدی قرار بگیرند تا بتوانند پاسخگوی نیاز امروز جامعه باشند. حمایت دولت از استارتاپ ها باید همانطور که در زمینه آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان از  فضای مجازی بیش از گذشته استفاده می‌شود و همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در حال برطرف کردن ضعف‌ها و نقایص خود هستند تا حرکت علمی کشور آسیب نبیند، در حوزه سرگرمی هم باید تلاش گسترده‌تری انجام شود تا استارتاپ‌های مجازی بتوانند تولیدات خود را در دسترس مردم قرار دهند.»

/آی چیزها/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول