بیش از دو میلیون استرالیایی اپلیکیشن ردگیری ویروس کرونا را دانلود کردند

بیش از دو میلیون نفر در استرالیا نرم‌افزار موبایل طراحی شده برای ردگیری مکان‌های سرایت ویروس کرونا را دانلود و نصب کردند.

بخش‌هایی از این کشور وارد فاز کاهش محدودیت و ممنوعیت تردد و فعالیت‌های عادی اجتماعی شده است و مردم از این طریق می‌خواهند به دولت برای کنترل بهتر این ویروس کمک کنند.

اپلیکیشن COVIDSafe با استفاده از بلوتوث، دست‌دهی‌های دیجیتالی (digital handshakes) میان اسمارت‌فون‌ها را رکورد می‌کند و اگر علایمی از ویروس مشاهده شود؛ مقامات بهداشتی می‌توانند تا ۱.۵ متر از فرد را برای ۱۵ دقیقه یا بیشتر ردگیری کنند.

پس از دانلود و نصب این برنامه، کاربر به صفحه covidsafe.gov.au متصل شده و باید یک سری اطلاعات مانند نام و نام خانوادگی (مستعار هم قبول می‌کند)، محدوده سنی، کدپستی و شماره تلفن را ثبت کند.

سپس، این برنامه از طریق بلوتوث سعی در شناسایی گوشی‌های دیگر اطراف خود می‌کند و یک سری اطلاعات به صورت رمزنگاری و ناشناس براساس ID هر گوشی با هم تبادل خواهند کرد. هر دو ساعت یک بار این اطلاعات روی سرورهای دولتی به صورت رمزشده بارگذاری می‌شوند و پس از ۲۱ روز نیز به طور کامل پاک خواهند شد.

خود افراد می‌توانند در این برنامه اعلام کنند یک شخصی به ویروس مبتلا شده یا علایم ویروس کرونا را دارد تا به طور ناشناس ID او برای ۱۴ روز مورد بررسی قرار بگیرد.

نخست‌وزیر استرالیا پیش‌شرط‌هایی را برای برداشتن محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی عنوان کرده که از جمله آن‌ها انجام آزمایش‌های گسترده‌تر و ردیابی‌های تماسی است.

دولت در صدد است مردم را متقاعد کند اپلیکیشن COVIDSafe را نصب کنند تا فاصله‌گذاری‌ها و دوری‌های اجتماعی سریع‌تر برداشته شوند. بسیاری از مردم استرالیا برای نصب این برنامه دغدغه‌های حریم خصوصی دارند ولی دولت اعلام کرده است حداقل باید ۴۰ درصد مردم (از جمعیت ۲۶ میلیونی) باید این نرم‌افزار را نصب کنند.

نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد: «هرچه افراد بیشتری این نرم‌افزار مهم بهداشت عمومی را دانلود کنند؛ خودشان و خانواده‌شان ایمن‌تر هستند و جامعه اطراف آن‌ها نیز امن‌تر خواهد شد. نصب این نرم‌افزار کمک می‌کند تا هرچه زودتر با خیالی آسوده‌تر بتوانیم محدودیت‌ها را برداریم.»

جنبش اپلیکیشن‌های ردیاب مخاطب

در هند هم یک نرم‌افزار مشابه برای ردگیری میزان سرایت ویروس کرونا عرضه شده است. در این کشور هم به رغم وجود نگرانی‌هایی درباره حفظ حریم خصوصی، سریع‌ترین نرخ دانلود ثبت شده و بیش از ۵۰ میلیون کاربر آن را دانلود کردند. در کشورهای دیگری از جمله سنگاپور هم نرم‌افزار ردگیری ویروس کرونا ارائه شده است.

در این برنامه‌ها، هدف ردگیری و کنترل سرایت ویروس کرونا است و توسعه‌دهنده‌های آن‌ها اصرار دارند که برای مسایلی مانند خروج از قرنطینه استفاده نمی‌شوند. برخی اپلیکیشن‌ها مانند نسخه عرضه شده در هند انعطاف‌پذیری‌های بالایی دارند و اجازه می‌دهند خود کاربر برخی دسترسی‌ها و اطلاعات را قفل کند.

نظرسنجی یک موسسه استرالیایی از حدود هزار نفر نشان می‌دهد ۴۵ درصد افراد مایل به استفاده از نرم‌افزارهای ردیابی مخاطب (contact-tracing) هستند ولی ۲۸ درصد افراد با قاطعیت گفتند هرگز چنین اپی را دانلود نمی‌کنند.

در برخی از مناطق کشور استرالیا مانند ایالت کوئینزلند و استرالیای غربی روند کاهش محدودیت‌های و دوری اجتماعی آغاز شده است. در کوئینزلند مردم می‌توانند به خیابان آمده یا به پارک‌ها و فروشگاه‌ها بروند. این افراد باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و بیش از ۵۰ کیلومتر هم از خانه خود دور نشوند.

تا کنون، ۶۷۱۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور استرالیا ثبت شده است و روند نزولی در روزهای اخیر داشته است.

 

/۱پزشک/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول